על פישינג, ספאם ומספרים
האם חוק הספאם אכן צמצם את תופעת הפישינג, כפי שדיווחו השבוע יבמ-ISS? ● שלושה מומחי אבטחת מידע שונים טוענים שלא
בכנס שערכה יבמ (IBM) בתחילת השבוע, אמר יוסי טל – מנהל תחום אבטחת המידע ביבמ-ISS, האחראי על ישראל ויוון, כי מסקר האבטחה שערכה החברה עולה, שכמות תרמיות הפישינג בישראל ירדה כמעט לאפס. זאת, ציין, ככל הנראה בזכות חוק הספאם. הנתון הזה עורר הפתעה בקרב רבים מהנוכחים, כי הוא לא הסתדר להם עם מה שהם מכירים מ-"השטח".
אופיר זילביגר, מנכ"ל חברת הייעוץ SECOZ ו-ויטלי אוניק – מומחה לפישינג ואבטחת מידע, טוענים שהקביעה של יבמ-ISS – שקושרת את הפישינג לחוק הספאם – אינה הגיונית. "חוק הספאם הוא חוק פרוצדוראלי", אומר אוניק, "החוק לא יצר מנגנונים טכניים למניעת הפצת דואר זבל. את מי שעוסק בפישינג באופן פלילי, ומפיץ ספאם כדי לגרום לאנשים להגיע לאתר המזויף, לא מעניין האם הוא מפיץ את המיילים בהתאם לדרישות חוק הספאם או לא".
השניים סבורים, כי חוק הספאם לא פתר את בעיית הפצת הספאם של העסקים הלא לגיטימיים, שמתחבאים מאחורי כתובות מזויפות. "החוק יצר בעיה של רף כניסה גבוה לכל מיני עסקים חדשים שרוצים להפיץ ללקוחותיהם דואר לגיטימי, כי יש את הפרוצדורה של לקבל אישור לקוחות – והלקוחות מתחילים להתעייף. זה עלול לפגוע בתחרות העסקית", אומרים השניים.
גם בועז דולב, לשעבר מנהל ממשל זמין בממשלה וכיום מנכ"ל איוויז'ן סיסטמס, טוען, כי למרבה הצער אין ירידה במספר ניסיונות הפישינג בישראל. דולב לא הסתפק באמירה זו, וטרח לבדוק את הנושא אצל ספקיות האינטרנט הגדולות. גם מהן, הוא מדווח, שמע שאין שינוי בכמות הניסיונות לביצוע תרמיות פישינג בארץ. בין היתר, גילה דולב, שספקיות האינטרנט הגדולות – 012-סמייל, 013-נטוויז'ן ובזק בינלאומי, מקבלות בין שש לעשר התראות מדי יום על פעילות פישינג מכתובות הנמצאות בטווח ה-IP שלהן.
ההתראות נחלקות לארבעה סוגים מובחנים:
א. התראות על דף פישינג המאוחסן על שרת web של לקוח.
ב. התראות על דף פישינג המאוחסן על כתובת IP דינמית, אשר מובילה למחשב פרוץ של משתמש קצה ("בוט").
ג. התראות על אתר אינטרנט המאוחסן אצל הספקית ומפנה לדף פישינג באמצעות קישור.
ד. התראות על הודעת דוא"ל פישינג שהגיעה מכתובת IP השייכת לספקית (ברוב המקרים, גם כאן הכתובת תוביל למחשב "בוט").
"לא ניתן להגדיר מי מהסוגים נפוץ יותר מאחר ואין סטטיסטיקות מסודרות לגבי הנושא", אומר דולב. הוא מבהיר, כי בעת קבלת תלונה על ניסיון פישינג, ספקית האינטרנט יוצרת קשר עם הלקוח ומבקשת ממנו להסיר את הקישור או העמוד הבעייתי. אם מדובר במחשב "בוט", ספקית האינטרנט דורשת מהלקוח לאבטח את מחשבו או לפרמטו, אומר דולב.
"השינוי הגדול שהתרחש בשנתיים האחרונות והמאפשר לנו לעבוד בנוחות יחסית עם דואר אלקטרוני, מתבסס על השיפור הגדול במערכות הארגוניות לאיתור וחסימת ספאם", מעריך דולב. לדבריו, מספר מנהלי תקשורת בכמה חברות דיווחו, כי כ-90% מהדואר המתקבל אצלם נחסם על ידי מערכות אלה. לדוגמה: ארגון שמקבל כמיליון דברי דואר ביום, עוצר באופן אקטיבי באמצעות מערכות סינון וחסימה כ-900,000 דברי דואר המוגדרים כספאם.
מה זה "פישינג"?
פישינג הוא ניסיון שליפה של פרטים אישיים של גולשים בדרכי מרמה. פרטים אלה יהיו כרטיס אשראי ו/או סיסמאות לחשבונות בנק מקוונים, חשבונות תשלום כמו PayPal, שמות משתמש וסיסמה לאתרי מסחר אלקטרוני כגון אי-ביי (eBay) או חשבונות אינטרנטיים אחרים. התקשורת הראשונית בין העבריין או יוזם הפישינג לבין הקורבן, תהיה באמצעות דוא"ל או מסר מיידי, וברוב המקרים תפנה את הקורבן לדף אינטרנט שהוא mirror לאתר לגיטימי (כמו דף הכניסה לחשבון הבנק, למשל) שם יכניס הקורבן את פרטיו האישיים שייאספו על ידי העבריין והוא יעשה בהם שימוש.
בועז דולב מציין, כי "לאחרונה מתרבים הדיווחים על הודעות שלקוחות מקבלים, אשר נראות כמו בקשה למסירת מידע אישי כמו שם משתמש, סיסמה, מספר תעודת זהות או כל מידע אישי אחר. מדובר בהשתכללות של מפיצי דואר הזבל מסוג פישינג שמנסים להגיע אל קהלי יעד שונים באמצעות שימוש במתרגמי אונליין שונים כמו Google Translator או Babelfish. שולחי דואר הזבל מסגננים הודעה באנגלית, מעבירים אותה דרך מנוע התרגום ושולחים את התוצאה אל מספר רב של נמענים ממדינת היעד שנבחרה, תוך שהם משנים, בהתאם לדומיין של הנמען, את כותרת ההודעה ואת שורת החתימה בכל הודעה".
השורה התחתונה: חוק הספאם לא הוריד את מפלס הזבל שאנו מקבלים כל יום בדואר האלקטרוני. חוק הספאם שייך לאותם חוקים שמן הראוי שלא היו נחקקים, כי הוא נכתב מתוך רצון להלחם בתופעות כמו פישינג – אבל בסופו של דבר העניש את אלו שמשתמשים באינטרנט למטרות מסחריות לגיטימיות ואפשר לעבריינים האמיתיים לחגוג מבלי שאלו שחוקקו את החוק יוכלו לאכוף אותו.
תגובות
(0)