גם אישי וגם אינטראקטיבי
שוק ההדרכה למקצועני המחשב נכנס לעידן חדש - של שילוב בין לימודים אינטראקטיביים, המבוססים על חומרים ממרכזי ההדרכה המובילים בעולם, ובין ליווי של מדריך אנושי שמסייע ללומדים בכל שלב ● ערן לסר, ג'ון ברייס הדרכה, מספר על Mentored Learning
שוק ההדרכה בהיי-טק הוא מהתחומים שרגישים למיתון ולהאטה כלכלית. התרבות הניהולית בישראל, כמו גם במדינות רבות אחרות, קובעת כי בעת ירידה במכירות, כאשר נוצר הצורך לצמצם בהוצאות, אפשר לוותר על ההשכלה וההכשרה של העובדים ולדחות אותן לימים טובים יותר. המיתון האחרון, שהסתיים בתחילת השנה, גזר גזירה דומה על שוק ההדרכה בישראל. הנפגעת העיקרית בשוק היתה מטריקס, עם ג'ון ברייס – השייכת לחטיבת ההדרכה שלה.
בדו"חות הכספיים של מטריקס לרבעון הראשון של שנת 2010, לא הורגשה השפעה של המיתון על תחום ההדרכה וההטמעה, וההכנסות בעולם זה היו כ-40 מיליון שקלים, סכום דומה לרבעון המקביל אשתקד. ערן לסר, מנכ"ל משותף בג'ון ברייס, מודה כי המיתון אכן נתן את אותותיו בשוק, וכי היכולת לשמור על הכנסות דומות לאלו של השנה הקודמת, היו תוצאה של פעולות ייעול שנעשו.
לסר אומר, כי לא רק המיתון הביא לשינויים בשוק ההדרכה, אלא מציאות שהתהוותה וקיימת כבר כמה שנים בכל שוק ההדרכה בישראל, כולל בהדרכה למקצועות המחשב וה-IT, בו ג'ון ברייס מהווה גורם דומיננטי מזה שנים רבות. "הקורסים הציבוריים (שמיועדים לקהל הרחב ונעשים באופן פרונטאלי) לא מצליחים להיפתח וזה לא קשור דווקא למיתון", אמר לסר, "מאוד קשה למלא כיתות, כי ככל שיש מבחר גדול יותר של קורסים, כך הבחירה קשה יותר. כך, רק בקורסים בתחום הכשרות לעולם של מיקרוסופט יש כ-200 קורסים שונים".
אבל הבעיה אינה רק כלכלית תפעולית. "חוסר הביטחון וריבוי קורסים שמתבטלים, ולא רק אצלנו – יוצרים בעיה אצל הלקוחות", מסביר לסר, "נניח שעובד בארגון הצליח לשכנע את הבוסים שלו שחשוב שיילך ללמוד, והוא אפילו הצליח לקבל תקציב לשם כך, הוא נרשם, מתכנן לו את לוח הזמנים בהתאם. ואז, לפעמים ומסיבות שונות, חלק מהקורסים לא נפתחים. הקושי אחר כך למצוא עוד אנשים ולפתוח קורסים חדשים – נעשה גדול יותר".
גם ההבטחה הגדולה של תחילת העשור e-Learning, למידה מרחוק, לא מומשה בעולם ההכשרות המקצועיות וההדרכות. אז אם לא הדרכה מקוונת מרחוק ולא הדרכה קלסית, מה בכל זאת אפשר לעשות? כאן נכנסת המגמה החדשה בהדרכה שג'ון ברייס טוענת לחלוציות מקומית עליה: Mentored Learning. זוהי שיטת לימוד שיובאה מחו"ל, שמבוססת על שילוב בין למידה אינטראקטיבית ולמידה פיסית בכיתה הטרוגנית, עם מנטור צמוד לכל תלמיד. השיטה הזו מיושמת בארץ מזה חודשיים על ידי ג'ון ברייס, בשל שיתוף פעולה שחתמה מטריקס עם ניו-הורייזן (New Horizon) הבינלאומית. מדובר בענקית הדרכה בנושא מחשבים, הפועלת ב-280 סניפים ב-80 מדינות, עם מחזור שנתי מדווח לשנת 2009 של כ-323 מיליון דולרים.
איך זה עובד? התלמיד יוצר לעצמו מערכת שעות הנוחה לו. הוא יושב בכיתה מול מערכת לימוד מקוונת המחוברת לשרתים של ניו-הורייזן. מערכת הלימוד האינטראקטיבית מלווה את התלמיד צעד אחר צעד, בקצב שלו, ובסוף אף בוחנת אותו על הישגיו בלימודים באותו יום. אבל, וכאן מגיע ה-"אבל" הגדול: אם התלמיד נתקל בקושי מסויים במהלך ההדרכה האינטראקטיבית במקצוע שאותו הוא לומד, ואין לו אפשרות לתקשר עם המרצה, כל שהוא צריך לעשות זה להרים את היד, ומייד מדריך אנושי, שיושב בעמדת שליטה קרובה נגש אליו ומסייע לו בתרגילים.
זו, לפי לסר, החידוש הגדול בשיטה. "אם בכיתה יש קבוצה של תלמידים שלומדים תחום דומה, אחת לכמה שעות או ימים, המדריך בכיתה אוסף אותם לכיתה נפרדת, ובצורה פרונטלית מלבן איתם בעיות שהם נתקלו בהם. כך, מסביר לסר, "אנו מתגברים על בעיה המוכרת בעולם ההדרכה בקורסים ציבוריים. למרצה יש מגבלה – כמה זמן הוא יכול להקדיש לכל תלמיד ותלמיד, ולכן לא מעט תלמידים הולכים לאיבוד, או שהם לא מקבלים את המקסימום שהם צריכים".
לסר נחשף לשיטה הזו, בתוקף תפקידו הציבורי, כחבר PAC – המועצה המייעצת של תחום ההדרכה של מיקרוסופט (Microsoft). "בפגישות שמתקיימות מדי פעם, נפגשתי עם אנשי ניו-הורייזן ושמעתי על השיטה הזו. לאט לאט למדתי אותה, והגעתי למסקנה כי היא יכולה לשלב בין שני העולמות המרכזיים האופייניים לתחום ההדרכה: זה האינטראקטיבי, המחבר אותך לטובי המרצים ולחומרים העדכניים בעולם, באמצעות השרתים של ניו-הורייזן, ובמקביל איננו מוותרים על המדריך בכיתה, שמסייע לתלמידים בכל שלב".
השורה התחתונה: שוק ההדרכה למקצועני המחשב נכנס לעידן חדש, של שילוב לימודים אינטראקטיביים המבוססים על חומרים ממרכזי ההדרכה המובילים בעולם, לצד ליווי של מדריך אנושי שמסייע ללומדים בכל שלב.
תגובות
(0)