IT על המדף

זאב וורמברנד ואודליה לבנון בנו תוכנית שאפתנית ביותר לשדרוג משמעותי של מערכות המידע והמיחשוב ברשת הריבוע הכחול ● את הפירות הם ייקצרו בקרוב מאוד

באחת המצגות בהן השתמש זאב וורמברנד כדי להסביר לנו בהתלהבות על מערכות המיחשוב והמידע שלו, הופיע שקף שכלל את המשפט "Everybody knows …. RETAIL IS DETAIL, RETAIL IS LOW TECH". אם תרצו, זוהי התורה-על-רגל-אחת של היחסים בין מערכות המיחשוב והמידע ובין ניהול רשת קמעונאית כמו הריבוע הכחול.

כאשר נכנס וורמברנד לתפקידו כמנכ"ל הריבוע הכחול, המנדט שלו היה להחזיר את הרשת למרכז מפת שוק הקמעונאות הישראלי, לאחר כל הזעזועים שעבר. בבואו לגזור את תוכנית העבודה, גילה וורמברנד, כי חסרים לו הכלים שיאפשרו לו ליישם את המדיניות שבכוונתו להכתיב. כמנכ"ל מנוסה, עם רקורד מפואר מאחוריו, הוא רשם לעצמו כמשימה ראשונית, לחולל מהפך של ממש בתחום המיחשוב ומערכות המידע ברשת. לא שחלילה היתה בעיה בתחום, אך השינויים הרבים שחלו בשוק הקמעונאי – דוגמת התחרות העזה בין הרשתות, תופעת רמי לוי ו-"הרשת הרביעית" – גרמו למנכ"ל להבין שהוא יוצא למלחמה עם כלים של אתמול.

כמו כן, יש את נושא המוגבלות המובנית במאבק הנצחי מול הספקים, שמנסים כל הזמן לכופף את הרשתות ולקבל שטחי מדף גדולים יותר במחירים נמוכים יותר. הרשתות לא שוכחות לרגע שבלעדיהן המכירות של מרבית היצרנים הגדולים תיפגענה קשות והקרב שמנהלת כעת שופרסל מול היצרנים הגדולים אינו בלעדי שלה. הריבוע הכחול סולידית יותר, והמנכ"ל זיהה מהר מאוד שמבחינה טכנולוגית, היצרנים הגדולים כגון שטראוס-עלית, אוסם ואחרים, מתקדמים שנות אור בהשוואה למיחשוב ברשת שלו וברשתות האחרות.

וורמברנד לא הסתפק בכך, ויחד עם אודליה לבנון – המנמ"רית הוותיקה של הריבוע הכחול, יצא לתוכנית רחבת היקף להשקעה במערכות מידע. האתגר היה גדול במיוחד: גם לבנון וגם וורמברנד יודעים שעד כמה שזה אבסורד, שוק ה-IT לא מציע פתרונות ייעודיים לרשתות השיווק. אז מה עושים? המנכ"ל לא היסס לרגע: מפתחים לבד.

כך, נולדה מערכת התחקור וקבלת ההחלטות "ינשוף", שתחולל את המהפכה בכל סניפי הרשת. מנהלי סניפים, ואפילו עובדים מן המניין, ילמדו עד סוף 2010 להפעיל מערכות BI חכמות, שיספקו להם נתוני אמת על מכירות בסניף, במרחב שלהם ועוד. אותם פילוחי מידע יאפשרו לבעלי התפקידים לקבל החלטות מהירות יותר ובעיקר נכונות יותר. וורמברנד רואה באותם מנהלי סניפים את חייליו בחזית הראשונה, בעזרתם יוכל ליישם את התוכניות שלו להגדלת נתח השוק של הרשת.

קצת קשה להאמין, אך הרווחיות המקובלת בענף היא כ-4%. עם זה אתה צריך לטפל באלפי מוצרים, סניפים, עובדים ולקוחות – וכמובן להלחם בכל החזיתות. אם יש משמעות אמיתית למשפט לפיו מערכות המידע מהוות את הכלי העיקרי שבעזרתו ארגון יכול לתפקד, הריבוע הכחול והשוק הקמעונאי כולו – הוא הדוגמה לכך.

וורמברנד הגיע לריבוע הכחול משירותי בריאות כללית, גם שם זוהה כמנכ"ל שלא רק אוהב טכנולוגיה – אלא דוחף בעקשנות לממש אותה. מהפכת התיקשוב שעברה הכללית היא סיפור מוכר. גם שם זכו מנהלי מערכות המידע לתקופת עדנה, בה הם לא היו צריכים לשכנע את המנכ"ל מדוע מיחשוב זה טוב, אלא רק לעמוד בקצב שלו.

אז בפעם הבאה שתהיו באחת מהחנויות שמפעילה הריבוע הכחול ותשלפו מוצר כלשהו, חפשו את ה-IT שמאחוריו. בלעדיו, שום דבר לא היה זז.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים