אחסון מתעורר

בשונה מעולם השרתים, השבבים והמעבדים, שהתפתחו רבות בעשור האחרון - תחום האחסון לא רשם שינויים משמעותיים ● התוצאה: תהליכים רבים ב-IT נעצרו והאחסון הפך להיות צוואר בקבוק למקבלי ההחלטות בארגון ● אלא שעתה, לאור הערכות אנליסטים, נדמה כי בשנה הקרובה נזכה לבשורות חיוביות מאוד

תחום מערכות המידע הארגוני עבר שינויים ותהפוכות רבות בעשור האחרון. השרתים, השבבים, המעבדים המהירים, כמו גם התקשורת שתפסה תאוצה – הכל עבר שינוי. אלא שבאופן די מפתיע, ישנו תחום אחד בו לא נערכו שינויים מרחיקי לכת, תחום שעם הזמן הפך להיות צוואר הבקבוק של מערכות הליבה הארגוניות: האחסון.

מערכות האחסון הגדולות שקיימות בארגונים נבנו לפני יותר מעשור. הן מושתתות על ארכיטקטורה שפותחה לפני שני עשורים ויותר, ובעיקר מבוססת על דיסקים. עובדה זו יצרה מציאות כמעט בלתי אפשרית בעולם הטכנולוגי, לפיו יישומים שנועדו להאיץ ולייעל את עבודת הארגון לא ממצים את עצמם, שכן כל מערכות האחסון והגיבוי עובדות בשיטות של האתמול. מי שהעצים את הבעיה והאיר אותה באור זרקורים חזק הוא תחום ה-Big Data. זהו הטרנד שמייצג כיום את הבעיה המרכזית של כל מקבל החלטות ממוצע בארגון: כיצד להכיל את כל המידע העצום הזורם אליו מדי יום, ואיך לוודא שהוא מקבל החלטות נכונות על סמך ים המידע שמציף אותו.

אבל גם הפתרונות שתחום זה מעמיד בפני הארגונים לא יכולים לבוא לידי ביטוי. זאת, בגלל חוסר החדשנות של האחסון, שלא לדבר על תחומים כמו ענן ומובייל. לענקיות האחסון יש פתרונות ראשוניים בלבד שטרם הוכיחו את עצמם, והם מותירים את המנמ"רים חסרי אונים.

2013 תהיה שנת המפנה, כך נדמה, בעולם האחסון, לאור הבשלתן של טכנולוגיות חדשות בתחום הפלאש (Flash), הגיבוי, ועוד. השבועון ComputerWorld, ביחד עם אנליסטים של היטאצ'י דטה סיסטמם (HDS), מיפו את המגמות הצפויות בקרוב. ראשית, הם צופים שינוי בכל מה שקשור לעלויות האחסון. בעשור האחרון העלויות של האחסון עלו בקצב של 7% בשנה. זה נבע בעיקר מגידול בעלויות מערכות התפעול (OPEX), בעוד שמחירי החומרה (CAPEX) נשארו כמעט ללא שינוי. מאחר שהחומרה תהיה גורם משמעותי יותר בעולם האחסון לפחות בשנה זו, יוצא שעלויות האחסון יתחילו להתאים את עצמן למגמה של מחירי החומרה – מהפך שחברות שעיקר פעילותן הוא אחסון צריכות לקחת בחשבון. כחלק ממגמה זו, ארגונים לא ימהרו לרכוש את החומרה שלהם לכמה שנים מראש כדי לחסוך כסף, אלא רק כשהם יזדקקו לזה – מגמה שגרטנר (Gartner) מעידה עליה.

מגמה אחרת עוסקת בניהול טוב יותר של שיכפול המידע וניהולו הנכון. הכמות העצומה של המידע הפכה את שלב השיכפול לקריטי ביותר. ביותר מדי ארגונים תהליכי השכפול מיותרים, לא מנוהלים נכון, ומעמיסים על כל תהליכי האחסון והגיבוי. פתרונות חדשניים של גיבוי מבוסס אוביקטים יאפשר לייעל את התהליך ולהוזיל עלויות.

המהפך המרכזי אותו צופים האנליסטים הוא בתחום אחסון הפלאש, המוכר תחת השם SSD. הטכנולוגיה הזו קיימת כבר כמה שנים, אבל קצב הכניסה שלה לשוק היה איטי בגלל העלויות הגבוהות. בשנה הבאה, כך צופים האנליסטים, המחירים יירדו בזכות טכנולוגיות חדשות מבוססות מעבדים מהירים, שנועדו במיוחד לטכנולוגיית האחסון, שיגדילו את ההספקים והתוצאות. ואיך אפשר בלי הווירטואליזציה? השימוש הגובר בטרנד זה, לא מעט בזכות VMware, שינה את הביקושים בתחום של האחסון בשכבה הבינונית. הפער בין אחסון לקצה הארגוני העליון לאמצעי – מצטמק, ויותר ויותר ארגונים מתחילים באותם פתרונות שנועדו לשוק האמצע מתוך ידיעה שיש יכולת גידול והתרחבות תמידית ללא שום בעיה.

גם השוק הישראלי יוכל לעמוד מקרוב אחר מגמות אלו, במסגרת הוועידה השנתית של אנשים ומחשבים Storage&Backup 2013 שתתקיים ב-26 במאי במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. אורח הכבוד בכנס יהיה ארז עופר, שותף בקרן הון סיכון Greylock ישראל. עופר היה אחד מהישראלים שהגיעו לתפקידי ניהול בצמרת ענקית האחסון EMC וב-2009 חבר לקרן הון הסיכון. Greylock פעילה בישראל מ-2002 והיקף השקעותיה כאן מוערך ב-200 מיליון דולרים. בארה"ב היא נחשבת לאחת הקרנות הוותיקות, ועד היום היא ניהלה השקעות בהיקף של 2.5 מיליארד דולרים.

השורה התחתונה: שנת 2013 מסתמנת כשנה שבה גם תחום האחסון התשתיתי והמסורתי יעבור מתיחת פנים מתחייבת מהעולם הדינמי בו אנו חיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים