רכבת אווירית לברצלונה
תערוכת הסלולר הגדולה בעולם שתיפתח מחר בברצלונה, MWC, תכלול מאות ישראלים ונציגים מקומיים שיוכיחו כי הרווחנו ביושר את הכינוי אומת הסטראט-אפים ● אתגרי ה-Big Data, קרבות ענקיות הסלולר והכרזות חדשות ומפתיעות מבטיחים להצית את דמיונם של אנשי התעשייה
בשעות אלו עושים את דרכם מאות ישראלים לתערוכת הסלולר הבינלאומית הגדולה בעולם, MWC, שתיפתח מחר (ב') בברצלונה. מתוך 1,500 החברות שאמורות להתפרש על פני עשרות אלפי מ"ר, לפחות 40 מהן יהיו חברות ישראליות, מתוכן הרוב חברות הזנק. זו תהיה זירה נוספת בה נוכיח שוב לכל העולם שהכינוי "אומת הסטארט-אפים" שדבק בהיי-טק הישראלי אינו מקרי כלל.
חלק גדול מתעשיית החלומות של הסטארט-אפים הישראלים מתמקד בפיתוח אפליקציות ופתרונות בתחום הטלקום. עם הרעיונות אלו יוצאות החברות לזירה הבינלאומית של תערוכת הטלקום, במטרה להציג ולפגוש לקוחות פוטנציאליים, ובעיקר לראות לאן מועדות פניה של תעשייה זו. בכנס מקדים שנערך בבית גוגל (Google) בשבוע שעבר, היטיב להציג זאת דני גילרמן, לשעבר שגריר ישראל באו"ם ואיש עסקים, שאמר לעשרות הנוכחים "אתם השגרירים הטובים ביותר שלנו". הציפיה מהחברות הישראליות, כמו גם מיתר החברות מהעולם, אינה רק ברמת החיפוש המתמיד אחר החדשנות, אלא ברמה של פתרון אמיתי שיציג להם תשובות מיידיות לבעיות קיומיות של ממש.
ולמרות זאת, לא צריך להסתנוור מהאווירה החגיגית, צלילי הרינגטונים והמראות המעניינים שיצוצו מעל כל טלפון חכם או מחשב לוח. תעשיית הטלקום היא תעשיה במשבר; ספקיות התקשורת, שנחשבות לחברות ה"כבדות", הסלקומים והפלאפונים של העולם, מוצאות את עצמן בפני שוקת שבורה – ההצלחה המסחררת שלהן במכירת מכשירים ובתחרות על אספקת שירותים העמידה אותן בפני אחד מאתגרי ה-Big Data הגדולים ביותר, זאת בגלל הגידול בהיקפי המידע שאנו הצרכנים מייצרים בכל שניה בכל פינה בעולם. כך נוצר מצב שאותן חברות הבינו כי התשתית העיקרית שלהן, "הצינור" שדרכו הן מספקות שירותים, הוא הנכס הכלכלי העיקרי באמצעותו הן יכולות לתת שירותי ערך מוסף ללקוחות וגם לגבות פרמיה.
כיום המציאות היא שכמעט כל אחד יכול לפתח אפליקציה, להעלות אותה לחנות ייעודית ולהפיצה בצורה ויראלית לכל העולם ואשתו דרך שחקני צד שלישי – זאת מבלי להשאיר דולר אחד בקופה של ספקיות התקשורת או היצרניות של הטלפונים עצמם. בפועל, מחפשות החברות דבר שלא קיים: נוסחת הפלא שחייבת לשבור את אי-השוויון הזה. התקווה שלהן היא שמברצלונה תבוא הישועה.
מלחמת השוורים הגדולה
ספרד ידועה כמייסדת תרבות מלחמת השוורים האכזרית. גם במגרשי תערוכת הטלקום ימשיכו אלפים לשבת על הטריבונה ולצפות בקרבות הענקיות של סמסונג (Samsung), אפל (Apple), מיקרוסופט (Microsoft) ואחרות. אלו יבואו לידי ביטוי בשטח באמצעות הענקיות נוקיה (Nokia), שחוזרת לזירה בניסיון לכבוש לעצמה נתחי שוק שהלכו לאיבוד; סמסונג, המייצגת את האנדרואיד (Android), שנכון להיום שולטת בשוק; וסביר להניח שאפל עצמה גם כן לא תשב בחיבוק ידיים. השנה זו גם תהיה הפעם הראשונה שגוגל לא תופיע באופן ישיר, אלא דרך אלו שהולכים איתה. לעומתה, פייסבוק (Facebook) תצא בהכרזה מסתורית משלה. יהיה מעניין.
אנשי מערכות המידע הארגוני יסתובבו בתערוכה בברצלונה כדי לחפש פתרונות לכאב הראש החדש שלהם, BYOD (ר"ת Bring Your Own Device) – זה כבר לא טרנד, זו מציאות שכל אחד מהמנמ"רים יודע שהיא תתעצם דקה אחת אחרי ברצלונה. מנכ"לים, מנהלי שיוווק ומקבלי החלטות יחזרו להוטים והמומים ממה שעיניהם יראו בברצלונה, והיעד הראשון שלהם יהיה משרדו של המנמ"ר. אלו וגם אלו כבר לא זקוקים למחקרים של גרטנר (Gartner), לפיהם עולם ה-BYOD ישנה את עולם ה-ICT בשנים הקרובות. בתערוכה הם יגלו מקרוב כיצד התופעה משנה לא רק את עולם המיחשוב הארגוני, כי אם את עולם הטלקום בכלל, שמעולם לא היה קרוב כל כך ל-IT.
השורה התחתונה: ההכנות הושלמו. המסך עומד לעלות מעל ההצגה הגדולה של עולם הסלולר והטלקום, שאמורה לרתק את הקהל הרב שיגיע לשם, לחדש ולהפתיע. אתר אנשים ומחשבים ופורטל TheNewCom ידווחו ישירות מהכנס, ילוו את החברות הישראליות ויחשפו את החידושים החמים. בהצלחה.