קופון הזהב

יונתן קורפל על המשמעויות המדהימות שבדחיית גרופון את הצעת הרכש של גוגל ● כך תגידו "לא" ל-6 מיליארד דולרים

השבוע העתירו מלל בכל עיתון ואתר אינטרנט בעולם, אודות פרשת החיזור של גוגל (Google) אחרי האתר גרופון (Groupon). המעוניינים הציעו סכום דמיוני של 6 מיליארד דולרים, המוחמאים סירבו בנימוס. הרף הוצב גבוה כבר בתחילת התהליך, אותו החלה יאהו! (!Yahoo) עם הצעה שעמדה על כמחצית הסכום האמור. המתחרה גוגל הוסיפה 50% ובהמשך אף הכפילה הסכום הראשוני, אולם כל זאת ללא הואיל, בינתיים. מדובר בסכום הגבוה ביותר שהציעה גוגל מעולם עבור חברה כלשהי ובפער משמעותי.

לעניות דעתי מדובר באירוע מכונן – כזה שמסביר היטב את המיוחד בתופעה הכל כך מיוחדת שנקראת אינטרנט. רוב האנשים בעולם, מתבוננים על מה שמתרחש מסביבם ואינם מבינים, כי העולם משתנה ללא הכר. השיפוט של המתרחש במרחבי הרשת, באמות המידה המקובלות, הנו שגיאה נפוצה המחמיצה את העיקר. ההבנה של התופעות החדשות חיונית, בעיקר לאור העובדה שהרשת נמצאת רק בתחילת דרכה. אפילו השמיים אינם הגבול במקרה זה. אולם טרם הניתוח, מן הראוי שנציג ראשית את העובדות.

גרופון נוסדה רק בשנת 2008. הרעיון שעומד בבסיסה הנו פרסום מבצעים של חברות, שמוכנות למכור קופונים לאספקת מוצרים או שירותים, במחיר מוזל. זאת, בתנאי שיימכר מספר גדול ונקוב מראש של קופונים. המבצעים כולם קצרי טווח, בדרך כלל תוקפם יממה אחת. המפרסם מגייס כך בבת אחת סכומים גדולים מהם הוא מפריש עמלות, נכבדות כנראה, לאתר המפרסם. הגולש בוחר עיר, ומקבל המבצעים הנערכים בה באותו יום. עיקר הפעילות בארה"ב, אולם מתקיימת כבר פעילות בעוד 35 מדינות.

אין ספור ההצעות השבוע בערי העולם, כללו למשל: לונה-פרק בסן-פרנסיסקו (25 דולרים במקום 50), שני טיפולי מסאג' בניו-יורק (75 דולרים במקום 150) ובשיקגו מלון יוקרה (99 דולרים במקום 249) או כרטיס לאופרה (75 דולרים במקום 149). ההערכות דיברו על קצב עסקאות שנתי שבין חצי מיליארד דולרים לפי ארבעה מכך. הגידול המהיר הופך את התחזית לרלוונטית יותר מהביצוע בפועל. מספר הלקוחות לא ברור אף הוא. ההערכות מתנדנדות בין 13 מיליון ל – שוב – פי ארבעה מכך. אני מציע ללמוד מהצהרת האתר עצמו. שם מתגאים בחסכון של מעל 800 מיליון דולרים שיצרו כבר לחברים. בהנחה שהמחיר מוזלים ב-50% בממוצע, זהו גם היקף המכירות בארה"ב. הם טוענים, כי כבר נקנו כ-20 מיליון קופונים וזהו לדעתי מספר הלקוחות המרבי שיש להם כיום.

החברה גייסה עד כה כ-170 מיליון דולרים מקרנות הון סיכון, רובם המכריע באפריל האחרון מהחברה הרוסית דיגיטל סקיי. השקעה זו כבר בוצעה לפי שווי, מדהים כשלעצמו, של 1.3 מיליארד דולרים. בתוך קצת יותר מחצי שנה השווי התיאורטי המריא כמעט פי חמישה מכך. את החברה הקימו שלשה שותפים צעירים, בראשם המנכ"ל אנדרו מייסון, ששמו מעתה יהיה מוכר בכל פינה בעולם. הוא בעצם חלם פעם להיות כוכב רוק. בסך הכל הם כבר משלמים משכורותיהם של כ-3,000 עובדים, ברחבי העולם.

כעת למשמעויות, אלה שיבהירו אפילו לגדולי הספקנים מדוע אינטרנט איננו סתם עוד עסק. אעמוד כאן על שבע נקודות עקרוניות. ראשית, הערך: הסכום שנדחה הוא פנטסטי, לא פחות. מדובר בשווי חברה כמעט כפול מפרטנר, יותר מכפול מקבוצת דלק, פי שלושה בערך מדיסקונט ופי ארבעה מהבנק הבינלאומי. כל זאת עבור אתר מתווך. שנית הקצב: כל הדרך משווי 0 לפסגה האמורה, בשנתיים ימים. שלישית, רווחיות: בתוך 8 חדשים כבר הפכה החברה לרווחית. אין נוסחאות שכאלה בשום ספר כלכלה. רביעית, גיל המנהלים: פחות מ-30 וכבר מובילים אימפריה כלכלית בכל קנה מידה.

חמישית, הרקע: המנכ"ל המניע, למד מוזיקה. הובלת חברת אינטרנט מחייבת תפישת עולם מיוחדת ולאו דווקא תמיד יכולות טכנולוגיות ממוסדות. שישית, המניעים: המנכ"ל הסביר דחיית ההצעה הנדיבה, בהשגותיו לגבי המתווה האסטרטגי שייעדה לאתר הרוכשת הפוטנציאלית, בחשש מפיטורי עובדים ועוד מיני טיעונים שאינם מצויים כלל בלכסיקון של הטייקונים המסורתיים. אחרונה, המוטו של החברה (כמובא בפשטות בדף הבית): אין דבר שחשוב לנו יותר מלטפל בלקוחותינו. אם אי פעם תרגיש מאוכזב, אנא התקשר ואנו פשוט נשיב קנייתך. קצת שונה ממה שאנו רגילים לו בארץ הקודש.

חבר את כל הנקודות הללו ואתה מבין את המיוחד במסחר המקוון, הכובש כל חלקה טובה. מי שיפנים זאת, יוביל. מי שיתמהמה ויפקפק, יוותר מאחור. האמירה יפה גם ברמה הלאומית.  אין שום סיבה שבארצנו לא יקומו אתרים שיגרפו הון ויצמיחו יכולות במקומותינו. זאת באמצעות מכירת סחורות של חברות זרות לקונים מארצות רחוקות. אחרת יקנו אזרחינו באתרים זרים ויעשירו כלכלות לא לנו.

תגובות

(10)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סוניה

    מתי גם מישראל יצאו תופעות מוצלחות כאלה? אם היינו מתעסקים בזה במקום בשטויות פוליטיות היינו נראים אחרת

  2. asap

    הם יודעים שכל המשחק של ה"קשים להשגה" בסוף ישתלם להם והם יקבלו את מה שהם רוצים שזה ככל הנראה הרבה יותר משישה מיליארד דולר

  3. איסר

    סליחה על הציניות אבל מי דוחה הצעה של 6 מיליארד $ (סכום בלתי נתפס) מי שמצפה להצעה גבוה יותר. ואם תרצו גם זה חלק מעולם האינטרנט שמשנה את עולמנו המוכר.

  4. חני

    אכן אירוע מכונן אשר מרביצנולא ממש מבינים את המתרחש סביבנו,אישית לוקח לי זמן אחרי שהארת להבין ולהפנים.האינטרנט עולם רחב יריעה ולא צפוי,קשה להיות שיפוטי מה נכון. מה שנראה נכון יכול להתחוור כטעות ומה שנתפס כטעות יכול להוביל לרווח של מיליונים. ההעזה משתלמת, וכאן באמת השמיים אינם הגבול.(מה עם העננים ...אני עוד לא הבנתי אם יש ענן למכירה אני בפנים). הסכום הפנטסטי שאתה מדבר עליו גם הוא בלתי נתפס, הנוסחאות המתהוות כל יום מחדש מרעננות את מי שכבר בקי בהם. אך דבר אחד ברור כשמש (מעבר לעננים), גם לשכמותי...יש להחיש את פעמיי כמנהלת מסחרית אל העולם המקוון , אולי יצליחו בכל זאת המבינים להעשיר את כלכלתנו בארץ הקדש? נהנתי לקרוא. חומר למחשבה.

  5. פאיול

    לאט לאט אני מתחילה לקנות את הרעיונות של יונתן קורפל לגבי העוצמה והגדולה של האינטרנט . אני מתחילה להבין את הראש שלו למה הוא כל כך מתפעל מרשת האינטרנט . אני מקווה שאני אצליח לעשות עם זה משהו .

  6. פו הדב

    הם לא נורמאלים, במקום לקחת את הכסף בשתי ידיים....ממש אנשים טובים באמצע הדרך...

  7. ויקי

    אני לא הייתי משלמת אפילו רבע מילירד

  8. קוביה

    סקירת אירוע מוצלחת, מחכה כבר למדור בשבוע הבא

אירועים קרובים