הדליפה הופכת לשיטפון

יונתן קורפל מתחבט בשאלות הערכיות שטומן בחובו גל הצונאמי הבא שיעורר אתר וויקיליקס

למרות שהטמפרטורות בוושינגטון קרירות למדי בנובמבר, החלו השבוע אנשי הממסד הביטחוני והדיפלומטי שם להזיע. אתר ההדלפות וויקיליקס (WikiLeaks), כך הם גילו, עומד להלום פעם נוספת. כדרכו, הוא מקדים למכה מהלכים, שרק מעצימים את סבל הממשל ונציגיו הבכירים.

הכל החל בציוץ בטוויטר (Twitter) בו הודיעו אנשי האתר השנוי במחלוקת, כי הם מתכוונים לחשוף מסמכים נוספים. זו הפעם בהיקף של פי שבעה (!) מהרשומות ששוחררו ביולי האחרון, אודות ההתרחשויות בעיראק. שעתיים מאוחר יותר פורסם הציוץ הבא: "החודשים הבאים ימצאו עולם חדש. ההיסטוריה העולמית תוגדר מחדש". לא פחות ולא יותר.

האמירות היומרניות לכאורה, כלל לא העלו חיוכים במסדרונות השלטון האמריקני. ל-וויקיליקס היסטוריה של עמידה בהבטחותיו/איומיו. הפרסום האמור אודות האירועים בעיראק, כזכור, כלל כ-400 אלף מסמכים של הפנטגון ושירות החוץ. החשיפה הגדולה בהיסטוריה. לפני כחודש פרסם האתר בצעד דומה כ-70 אלף מסמכים סביב המלחמה באפגניסטן. אלה לא הסבו נחת למי שמבקשת להחזיק בתואר מנהיגת העולם החופשי. אם האתר יעמוד בהיקפים עליהם הצהיר, הרי שהפעם כמות המסמכים שתשוחרר תימדד כבר במיליונים. ההדלפות הופכות לשיטפון, ונראה שהסכרים עצמם נפרצו.

וויקיליקס הנו אתר שערורייתי, שלקח על עצמו שליחות לפרסם מסמכים של ממסדים ברחבי העולם, כשהם שנוהגים שלא בדרך הצדק. גודש המסמכים האמריקניים ששוחרר השנה, הוא שהקנה לאתר את ההד הכלל עולמי חסר התקדים. הממשל החזק בעולם ניצב רועד לנוכח הנחשול הבלתי צפוי. את האתר מוביל ג'וליאן אסנג', אוסטרלי בן 39, שרואה בכך – כאמור – לא פחות משליחות. גם חייו שלו הפכו למאוד בלתי נוחים, והוא נאלץ לחיות במחתרת. השבוע הוצא נגדו בשבדיה צו הבאה, בשל אי התייצבותו לחקירה באשמת אונס והאתר שלו משווע לתרומות. ידוע, כי בעצם הימים האלה הוחלפה פעם נוספת חברת האחסון של השרתים הנושאים בקרבם את המידע השנוי במחלוקת.

ביום ד' דיווח שירות בלומברג, על תדרוך של אנשי פנטגון, שהזהירו גורמים בקונגרס האמריקני, כי הפרסום צפוי להיות קרוב, אולי אפילו בסוף השבוע הנוכחי. המתריעים מדברים על לא פחות מערעור הביטחון הלאומי ופגיעה ביחסי החוץ של ארה"ב. אותה ידיעה מדברת על כך, כי גם הפעם, חשיפת המסמכים תלווה בפרסום מקביל ומתואם של שלושה עיתונים מערביים רבי השפעה: הניו-יורק טיימס האמריקני, הגארדייין הבריטי ודר שפיגל הגרמני – בדיוק כפי שקרה בשני הנחשולים הקודמים. מתוך מיליוני ההתייחסויות לאירוע הצפוי, בעיתונות המסורתית ובזו המקוונת, אין מי שמנסה אפילו לנחש באיזה מסמכים מדובר.

אולם זו כלל איננה השאלה החשובה. נחוץ כאן דיון מעמיק בתופעה החדשה והמשמעותית כל כך. לאזרחי המדינות הדמוקרטיות קשה לקבל את העובדה שאחד מקרבם, חושף את ערוות מדינותיהם. ייצוג אופייני לעמדה זו, בניסוח מחוספס, ניתן למצוא למשל באתר האינטרנט בשפה האנגלית, מוסקבה טיימס. שם מתקשים מאוד לקבל את דרך פעולתו של אסנג'. לטענתם, השאיפה לניצחון הטוב על הרוע איננה מיושמת כלל בכיוון הנכון. במקום להתנכל לאמריקנים ולהקשות עליהם, המלחמה האמיתית צריכה להתנהל בדיקטטור של צפון קוריאה, ארגון אל-קעידה או מאפיית הסמים. מי שמפריע למלחמות הצודקות, לדעת האתר האמור, מסייע לכוחות הרשע ובוודאי יעוטר באותות כבוד שלהם.

בארצנו, הנתונה משחר לידתה לאיומים קיומיים, קשה עוד יותר לעכל התנהגות של כאלה המכשילים מבית. אולם, חובה לזכור שיש גם צד שני למטבע. מי שמתיימרים להיות בצד הצודק והנאור, שואפים להביא עולם טוב יותר ולא בדרכים הנלוזות של הרעים. הם הרי אויבינו, כי ערכיהם כה שונים. הטובים תמיד לוקחים על עצמם יותר ומגבילים צעדיהם, לעומת כוחות הרשע. כבר ראינו לא פעם איך מנהיגים בעולם החופשי, עושים פלסתר מהרעיון הדמוקרטי. מוציאים מתחת ידם מעשים, שעומדים בניגוד גמור לסיסמאות ולעקרונות החשובים לכולנו. מכאן שהתופעה של יחידים הנלחמים כנגד אי צדק ממסדי, איננה פסולה מעיקרה.

לדעתי, הוויכוח הנו במידה רבה פילוסופי בלבד. הציניות של הפוליטיקאים מבטיחה שיהיו עוולות נגדן יקומו יחידים. רשת האינטרנט מספקת אפשרויות הדלפה מאתגרות וההתפתחות בתחום זה הנה רק בראשית דרכה. ההדלפות הפומביות הן תופעה עמה יצטרכו ללמוד לחיות מנהיגים. משטר שמעוניין לצמצם התופעה, שעלולה להיות מכאיבה ביותר, צריך לנקוט בקשת של צעדים. החל במאמץ מוגבר להימנע מעוולות, אם לא מתוך אמונה, לפחות מיראת החשיפה. לכך יש להוסיף אמצעי אבטחה שיגנו על המידע הרגיש. כל כך הרבה מדברים בנושא והרבה פחות עושים. דרושה גם חקיקה לאומית ובין-לאומית שתדע להתמודד עם אותם מקרים שגובלים בהרס עצמי.

תגובות

(16)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאור פ SCE אשדוד

    יונתן שלום, אני לא אתייחס לאיוולת ולחשש מפני מבוכה פוליטית - אלו הבעיות הפשוטות. הבעיה האמיתית היא הסכנות הבטחוניות והריגול התעשייתי. להערכתי, ומתוך אמונה כי בתהליך בו אנו נמצאים אין דרך חזרה, הקידמה מכניסה אותנו אל תוך מסדי הנתונים והמסך המרובע. כמו לא מעט מהתהליכים, אנו עובדים לרוב בצורת "העגלה המקדימה את הסוסים", הכנסנו מערכות אך את הסוגיות האפורות כמו אבטחת המידע או המידור בנתונים אנו משאירים לשלבים האחרונים. להערכתי בעיה זו תפתר ולאור המקרים האחרונים אני מאמין כי בתקופה הקרובה. 1. רמה פנים ארגונית - מידור - להערכתי האתגר הגדול הבא בעולם אבטחת המידע הינו המידור. הגבלות מתאימות במערכות המידע אל מול פעולות הכרחיות בתחום הכ"א בארגונים יביאו לצמצום (ביטול הינה יומרה גבוהה מדי) זליגת המידע (רעיון ה"מסמך- מורשה" ולא רעיון ה"מאגר-מדור") 2. רמה לאומית - חקיקה - חקיקה סדורה הכוללת "מותר ואסור", הגדרת הגבול המטושטש בין "זכות הציבור לדעת..." ל"פגיעה בבטחון" וחיזוק מוסדות הצנזורה (ואני מאמין בכך. עם כל הכבוד, ישנם דברים אשר לא צריכים להיות בנחלת הכלל) 3. רמה לאומית - סנקציות וענישה - ענישה מחמירה והבאת הדבר לכותרות (כמו בסוגיית פקמ"ז)

  2. מורית

    כעת ברור לכולם מה זה האינטרנט ועד כמה מדובר בתופעה חדשה בעולם עם משמעויות מיוחדות

  3. נוימן

    תפנימו תפנימו, העולם משתנה .זה כבר עולם אחר לגמרי .מי שלא מבין מיסכן .

  4. אופיר

    איך זה שארה"ב לא מצליחה לנטרל את האתר? האם זה אומר שכל סמרטוטו יכול לעשות מה שהוא רוצה?

  5. asap

    אם ארצות הברית שולטת על האינטרנט למה היא לא משביתה את האתר? חוץ מזה בסוף הם לא פרסמו שום דבר בעל ערך אמיתי זה הכל היה סתם סערה של התקשורת

  6. א. שני

    יונתן קורפל הצליח לך גם לפני כולם וגם פרשנות טובה מכולם

  7. פפה

    נגד ההדלפות, נגד המדליפים, למרות שכנראה גם זה כמו כל דבר יישכח כעבור יומיים, לכשתצוץ השערוריה הבאה.

  8. מתלוננת מ'

    למה אתה לא מגנה בחריפות את המדליפים?

  9. רועי

    ושוב אנחנו יורדים לדיון מראשיתה של הדמוקרטיה, איזה זכות יסוד חשובה יותר? הזכות לביטחון ולפרטיות או הזכות לחופש ביטוי ודעת, אני לא אצא פה בהצהרת מחתרתיות כגון "גיס חמישי" או ציטוטים מהמקורות כדוגמת "מחרבייך ומהסרייך ממך יצאו" אבל אכן מדובר בבעיה מהותית, שכמו וירוס (ביולוגי) משתמשת בכלים ובהגדרות הבסיס של הדמוקרטיה כדי לפעול נגדה. ורק לרקורד, אנחנו כן קוראים את הכתבות.

  10. אס

    אני מצדיע לאומץ ליבו של אסנג', לנחישות שלו ולאובססיה שלו. האתר שלו הוא המאור הגדול הוא השמש שלא מאפשרת לשקר לתפוח במסתרים והוא אימת הפוליטיקאים וטוב שכך. אחת מהתכונות הגדולות של הרשת היא שקשה מאד להסתיר דברים בימנו כמו שאנחנו רואים אצלנו בזעיר אנפין בפרשת אורי בר לב.

  11. כרמלה

    וואלה , הזכרת לי שיש לי דליפה בברז..תודה

  12. רונה אדמי

    סודות נועדו להיחשף. בעולם שבו אנו חיים היום, כשכל אחד רוצה לעשות או להגיד את הדבר החשוב הבא זה רק עניין של זמן עד שיחשפו. הפן החיובי ,אם קיים כזה, הוא שממשל ארה"ב וכמוהו גם ממשלים אחרים יבינו כי גם עליהם קיימת ביקורת ואין ביכולתם לעשות כל העולה על רוחם ובהתאם כדאי שבעתיד שינקטו במשנה זהירות. דבר מעניין הוא שמטרת האתר כבר הושגה בחלקה עוד לפני שפרסמה ולו אות אחת מן המסמך המדובר. בשעות האחרונות עסוק הממשל בארה"ב בחשיפת כל הקשורים למסמכים והנושאים העיקריים העלולים להיחשף. ג'וליאן אסנג', אתה יכול להישאר עם כל המסמכים בבור שבו אתה מתחבא העולם קורס גם בלעדיך.

  13. רונה אדמי

    סודות נועדו להיחשף. בעולם שבו אנו חיים היום, כשכל אחד רוצה לעשות או להגיד את הדבר החשוב הבא זה רק עניין של זמן עד שיחשפו. הפן החיובי ,אם קיים כזה, הוא שממשל ארה"ב וכמוהו גם ממשלים אחרים יבינו כי גם עליהם קיימת ביקורת ואין ביכולתם לעשות כל העולה על רוחם ובהתאם כדאי שבעתיד שינקטו במשנה זהירות. דבר המעניין הוא שמטרת האתר כבר הושגה בחלקה עוד לפני שפרסמה ולו אות אחת מן המסמך המדובר. בשעות האחרונות עסוק הממשל בארה"ב בחשיפת כל הקשורים למסמכים והנושאים העיקריים העלולים להיחשף. ג'וליאן אסנג', אתה יכול להישאר עם כל המסמכים בבור שבו אתה מתחבא העולם קורס גם בלעדיך.

  14. סמדי

    אני כבר מחכה במתח לראות אם באמת יפרסמו כמו שאתה מאמין ומה יהיה כתוב שם.

  15. גש תעשייה וניהול בן גוריון

    צנזורה על האינטרנט או פיקוח כלשהוא, אז למה לא בעצם? אמנם זה לא הפתרון הכי יעיל במקרה הזה, אבל חופש המידע הזה עובר יותר מדי גבולות

אירועים קרובים