שנת האינטרנט הסלולרי

יונתן קורפל קובע בלא היסוס, כי תש"ע הייתה השנה שבה האינטרנט הסלולרי ביצע את המהפכה הגדולה ביותר בענף ה-ICT

הענף שלנו רווי התפתחויות, אין לו אח ורע באשר לקצב האירועים, יותר אפילו מהאקטואליה הפוליטית הישראלית, המספקת אירועים דרמטיים חדשות לבקרים. בקצב המדהים בענף ה-IT, לא קל לבחור, מבין מבול ההתרחשויות הענפיות, באירוע המכריע והחשוב. אני מצביע ללא היסוס על האינטרנט הסלולרי, זהו כיום אבי כל התמורות.

חברת אלוט קומיוניקיישנס (Allot Communications) העולמית, ספקית פתרונות אופטימיזציה עבור מפעילי תקשורת, פרסמה את הסקר הדו-שנתי שלה העוסק בתעבורת האינטרנט ברשתות סלולריות. בסקר, המתייחס למחצית השנייה של שנת 2009, נמדדה שם עלייה של 72% – צמיחה מדהימה בפרק זמן כה קצר. השיא נמדד באזור הגיאוגרפי של אסיה: 86%! הסקר נחשב רציני, בין היתר בשל העובדה, שהנתונים נאספו מלקוחות החברה המקיפים יחדיו יותר מ-180 מיליון מנויים.

יישומי הווידיאו מובילים את הצמיחה בגידול, שהוכפל במהלך התקופה הקצרה האמורה. ליישומי שיתוף קבצים שלא באמצעות שרת (P2P) הייתה השפעה רבה על נפח השימוש באינטרנט הסלולרי. אם כך, השימוש בשלוחה הסלולרית של האינטרנט גדל בצורה מדהימה. עובדה זו מאוששת במחקר נוסף ומעודכן של אותה חברה, על אודות השימוש בגלישה מסוג זה בתקופת המונדיאל, לא מכבר. אירוע זה לכשעצמו הקפיץ את התעבורה ב-24%, לא פחות.

יותר מכך, כבר כיום הפכה הגלישה האינטרנטית לרוב התעבורה ברשת הסלולרית. החודש פרסמה אריקסון (Ericsson) סקר, שלפיו נפח תעבורת הנתונים הסלולרית עבר את זו הקולית. במילים אחרות, הטלפון הנייד כבר עסוק יותר באינטרנט מאשר בשיחות בין אנשים. תעבורת המידע הסלולרית גדלה ב-280% בתוך שנתיים. ברבעון השני של 2010 היא הגיעה ל-225 טרה-בייט בחודש, וצפויה להכפיל עצמה מדי שנה בחמש השנים הקרובות.

הממצא האמור מדהים במיוחד לאור העובדה, שבעולם יש כיום רק 400 מיליון מנויים לאינטרנט סלולרי. הם מהווים פחות מ-10% מכלל מחזיקי המכשירים הניידים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מאיתנו. הפוטנציאל לגידול, אם כן, הוא בלתי נדלה. בטווח הנראה לעין יתפוס האינטרנט כמעט את כל נפח התעבורה הסלולרית. נותרה אפוא שאלה אחת בלבד, והיא חלקה של תעבורת האינטרנט בטלפונים הניידים לעומת תעבורת האינטרנט ברשת הרגילה, זו הזורמת בין מחשבים ברשתות הקבועות.

גם כאן ההכרעה כבר נפלה, והיא ברורה לחלוטין. עיקר תעבורת רשת האינטרנט עומדת להיות, ובקרוב מאוד, סלולרית. אמנם, מספר המחשבים בעולם גדל בהתמדה, אולם הגידול במכירות הטלפונים הניידים גדול הרבה יותר. אל מול כל מחשב אישי שנמכר כיום, נמכרים לא פחות מ-4 טלפונים סלולריים. מספר המחוברים לרשת האינטרנט בעולם גדל אמנם בקצב גובר והולך והגיע כבר לכשני מיליארד. אותנו מעניין כמה מהם יעשו זאת באמצעות החיבור הסלולרי.

חברת אינפורמה (Informa), שמפקדתה ממוקמת בשוויץ ועוסקת במחקר ובמידע, גורסת במסמך שפרסמה לאחרונה, כי בעוד כשלוש שנים בלבד, גולשי האינטרנט הסלולרי ימנו לא פחות מ-2.5 מיליארד. כלומר בערך פי 6 ממספרם כיום. כל אלה מצביעים על כך, שבתוך שנים אחדות עיקר הגלישה ברשת העולמית תתבצע לא ממשרדים, מעסקים ומכיתות באוניברסיטה, אלא בידי אנשים בודדים. אלה יישבו ברכבת התחתית, על הספסל בגן הציבורי ואפילו בחדרי השירותים וייצרו את עיקר מסת התנועה.

אחד הגורמים המאיצים את ההתפתחות הוא רבבות היישומים שפותחו ומפותחים לשימוש בטלפונים החכמים החדשים. יישומים אלה עושים שימוש נרחב באינטרנט ויוצרים כמויות פנטסטיות של תעבורה. בארצות העולם משמשים טלפונים סלולריים כמכשיר טלוויזיה ו-VOD, כארנק אלקטרוני, כמצלמת HD, כמשדר FM להעברה במקלט הרכב, כמד צעדים, ככרטיס אשראי, כמתקן זיהוי טביעת אצבעות, ומה לא. אינספור בתי תוכנה שוקדים כיום על פיתוח יישומים שמוסיפים שימושיות, ולכן תנועה.

בטלפון אפשר לבצע מה שנחשב עד אתמול דמיון פרוע. שחקן גולף, מצויד בטלפון סלולרי ובתוכנה הולמת – יודע בכל נקודה על המסלול את המרחק המדויק עד הבור המיועד. יכולות פיזיות מאפשרות כבר כיום צילום באמצעות טלפון מתחת למים. יישומי העתיד מתכוונים להרחיק לכת. על תרגום סימולטני מקוון בין משוחחים בשתי שפות – כבר מתחייבים יצרנים יפניים לטווח הקרוב. כחוון מצלמת הטלפון לאתר וקבלה מיידית של כל פרטיו – זהו רק יישום אחד מני אינספור, שמידפקים בפתח.

השימושיות הרבה יחד עם הזמינות יחוללו המהפכה. מי שקונה בארה"ב מכשיר iPhone מקבל בעצם תעבורת אינטרנט ללא הגבלה. פרשנים וחזאים מדברים בממוצע על טווח של כשלוש עד ארבע שנים להשתלטות האמורה על נפח התעבורה באינטרנט. התחזיות בתחום זה בדרך כלל מפגרות אחר המציאות המפתיעה. אני אישית סבור, שקו פרשת המים הזה ייחצה עוד קודם לכן. בכל מקרה, לתופעה זו תהיינה השלכות מרחיקות לכת על עולם טכנולוגיית המידע ואף על אורחות חיינו בדור זה.

המגמה תזעזע כמה מאמות הספים. ספקיות התקשורת הסלולרית ייאלצו להתארגן מחדש. התחזיות מדברות על גידול של כמעט פי 10 בתעבורה אצלם בחמש השנים הבאות, אולם רק הכפלה בפדיון. האתגר התשתיתי שמציבה המגמה המצטיירת יהיה משמעותי. בוני האתרים, מפרסמים, ספקי שירותים ובעצם כולם, יצטרכו להתחיל לחשוב קצת אחרת. בעוד חלק מאזרחי העולם ומנהליו, טרם עיכלו את האינטרנט, הוא כבר לובש צורה חדשה. על כולם להסתגל לנטיות החדשות, שיש לקבלן כעובדה מוגמרת.

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. בילבי

    אני מסכימה שזה מה שיקרה עם האינטרנט הסלולרי אבל חושבת שזה יקרה יותר לאט (בדומה לציפיות בשנת2000 שאני עדיין ממתינה להן)

  2. ו. זיתא

    אכן אלה פניה של המהפכה. מסכים בהחלט. המהפכה תשנה גם את עולם המחשבים הניידים עוד בטרם פג החידוש שלהם.

  3. קובי

    עד שהספקים לא יוזילו עלויות או יוציאו תכנים מיוחדים אני לא גולש מהסוללרי

אירועים קרובים