BPM ,SOA ,Websphere ו-100 שנות יבמ

יבמ מכריזה בכנס Impact 2011 על טכנולוגית שחשבנו שאנחנו יודעים עליהן כבר הכול, ואורזת אותן באריזה חדשה, סקסית מתמיד ● וגם: למה הקונוטציה שמייצרת המילה באזז לא תופסת לגבי הענק הכחול? ● כמה תובנות מהכנס, שמתקיים השבוע בלאס ווגאס

לפני ארבע שנים בדיוק הכריזה יבמ (IBM) את אחת ההכרזות היותר משמעותיות בעולם ה-IT: ה-Websphere. זוהי שכבת תוכנה שקיבלה את הכינוי תווכה – תחום שהלך והתפתח בקצב מהיר בשנים האחרונות. ה-Websphere התווה את הדרך בפני ארגונים שרצו להוציא שירותים מבוססי יישומים היושבים במערכות לגאסי אל הרשת. הוא היה נקודת מפנה בקשר שבין החומרה והתוכנה. היום קוראים לזה קישוריות.

כמה שנים לאחר מכן נוצר באזז חדש: ה-SOA. אמנם הוא לא מבית היוצר של יבמ, אבל מדובר בקרוב משפחה. המטרה של ה-SOA הייתה לעשות סדר בעולם השירותים שעולים לרשת.

ההתלהבות מ-Websphere וממתחרותיו הייתה כל כך גדולה, בעיקר אצל מנהלי קווי העסקים בארגונים הגדולים. אלה, ובעיקר הארגונים הפיננסיים, הבינו את המשמעות העסקית בהעלאת שירותים לרשת מבלי הצורך לעבור שבעה מדורי גיהנום במחלקת ה-IT.

קצת לפני ה-Websphere וה-SOA, החל עולם ה-IT לדבר על תפיסת ה-BPM. המנמ"רים מצאו דרך חדשה, נוספת, לכבוש את ליבם של הלקוחות הפנים ארגוניים ושל ההנהלה: הם דיברו על תהליכים מובנים ומסודרים שיאפשרו לארגון לשרוד את כל הבאזזים והטכנולוגיות החדשות, אפשרו ללקוחות שלא הבינו מעולם במערכות מידע, וזה ממש גם לא עניין אותם, לנהל טוב יותר את התהליכים העסקיים בארגון, לאחר שהסבירו כמה זה חשוב להם.

עם זאת, בזמן האחרון כמעט שלא שמענו על SOA ו-BPM, למעט בוועידות ובמאמרים מקצועיים רלבנטיים. זאת, לאחר שדובר עליהם במשך כשנתיים. יש אף כאלה שסברו שהם עברו מהעולם. אבל זו טעות: ה-BPM וה-SOA פשוט עברו לשלב של בגרות טכנולוגית, ולכן – כבר לא מרבים להזכיר אותם. הם פה איתנו, אמנם לא "סקסיים" כמו מיחשוב הענן, למשל, אבל עדיין חיים ובועטים.

כל זה קרה עד שבאה יבמ, עם 100 שנות ותק מאחוריה, שלא הפכו אותה לזקנה, וטרפה שוב את הקלפים. חשבתם שאתם יודעים הכול על BPM? תשכחו מזה. עכשיו, BPM הוא לא תפיסת עולם שמשמשת את ארגוני היועצים בעבודתם בארגונים, אלא שם של מעטפת מוצרי תוכנה וחבילות שירותים שפותחו על דיי הענק הכחול, שמהווים את השכבה העליונה בשכבת מחזור החיים של האפליקציות בארגון.

יבמ ארזה את כל אלה בתוך הפיתוח החדש-ישן שלה – Websphere – שאמור להניב לחברה בשנים הקרובות הכנסות רבות, ממש כפי שחשבו בהתחלה. ל-Websphere, במתכונתו החדשה, יש מטרה שאפתנית ביותר: לסייע לארגונים לנהל טוב יותר את היישומים שלהם, שהושקעו בהם הרבה מאוד דולרים – יישומים שיוצאים כשירותים לרשת ומשרתים לקוחות, מניעים עסקים כמעט בכל תחום עסקי או ארגוני שאנחנו מכירים. הנה כי כן, ה-BPM שוב עושה סדר בארגון בנושא הזה, אורז את הכול: SOA, וירטואליזציה והוא עצמו – ועוד בחבילה אחת . שם המשחק הוא קישוריות, תאימות.

אחד הדוברים בכנס התוכנה של יבמ,Impact 2011 , שמתקיים בימים אלה בלאס ווגאס, אמר משפט יפה: "עוד לא נולד יישום אחד שיציל ארגון שלם, ועד היום אין בנמצא יישומים רבים שחיים בהרמוניה ומקושרים ביניהם".

ה-Websphere אמור לתת לכם, המנמ"רים, עוד כלי, עוד פלטפורמה שבעזרתה תוכלו שוב להיכנס בקרוב למשרד המנכ"ל ולבקש עוד תקציב. וכאשר תישאלו מיד את השאלה הנצחית: "כמה כסף אני צריך להשקיע בכלים?", תוכלו לשלוף לו מיידית את פתרונות הקסם של Websphere. בעצם, לא תצטרכו להסביר למנכ"ל יותר מדי, כי זה ממש לא מעניין אותו, אבל הוא מהר מאוד יבין שהפעם יש סיכוי טוב לחסוך עוד קצת כסף. זה, בעצם, מה שכולם רוצים: למקסם את ההשקעה, להאיץ את המעבר של הארגון לסביבה החדשה, הטכנולוגית והפיזית, לא לגרום לו לשבור את הראש אבל בהחלט לא להישאר מאחור.

ג'ון הלר, משנה ליושב ראש ולשעבר מנמ"ר Caterpillar ואחד משני לקוחות בכירים שיבמ גייסה לטובת מסע התעמולה שהיא עורכת ל-Websphere בכנס, אמר ש-"בעסקים אתה יכול להיות קדימה או אחורה. אין מצב של סטטיות והישארות במקום, כי העולם אינו כזה".

ועוד מילה על באזז וורדים: כשמזכירים מושג זה, עולה מייד קונוטציה של דבר זמני, חולף – הן של המושג עצמו והן של מי שממציא אותו. כשמדברים על יבמ, החוק הזה לא תופס. הענק הכחול היה כאן לפני 100 שנה, וגם אז הוא פיתח באזזים. הוא יהיה פה, כנראה, גם בעוד 100 שנה. אנחנו – לא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים