קבלת החלטות בעידן ה-AI
את המאמר, שיפורסם בימים הקרובים בשלושה חלקים, כתבה מיכל זיגלמן - פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות ומייסדת דואליטי ● חלק א' - AI מחדדת את הצורך בקבלת החלטות דואלית
חלק א'*
בפתחו של עידן בו בינה מלאכותית מתקדמת וכובשת כל תחום בחיינו, מבחירת התכנים שנראה והמוזיקה שנשמע, המשך בהצעת פוליסה ייחודית עבורנו או בעצירת הונאות ועד ליצירת רעיונות למוצרים ולמודלים עסקיים חדשניים, מתבקש לשאול: מהו מקומה של הבינה המלאכותית בקבלת ההחלטות של מנהיגים?
נתונים הפכו כבר מזמן לחמצן של ארגונים בעולם דיגיטלי ובמקביל נחשפת מוגבלותן של שיטות מסורתיות בקבלת החלטות להתמודד עם הכמות, קצב השינוי והקישוריות המתעצמת של מאגרי המידע. בפער הזה, הופכת הבינה המלאכותית לשחקן תחרותי עוצמתי בהתנהלותן של חברות, כשהיא מציעה יתרונות חסרי תקדים ובמקביל סיכונים משמעותיים לארגונים שיטמיעו אותה בקבלת ההחלטות שלהם.
זהו החלק הראשון בסדרה בת שלושה חלקים המהווים מאמר אחד, אשר דנים במפגש המבטיח והמאתגר בין בינה מלאכותית ועולם קבלת החלטות.
החלטות מיטביות מתקבלות בתהליך דואלי, בהתבסס על אנליזה של מידע מדיד וקונקרטי בשילוב עם שיקולים מופשטים שאינם מדידים או דיגיטליים.
חלק א' עוסק במהפך שמחוללת כיום הבינה המלאכותית בתפישת קבלת ההחלטות. בחלק השני נבחן כיצד בינה מלאכותית ובינה מלאכותית יוצרת (Generative AI) משמשות ארגונים בקבלת החלטות וקידום חדשנות. החלק השלישי דן ברמות ההתערבות של AI בתהליכי קבלת החלטות ומציע צעדים החיוניים לכל ארגון, כדי למנף את עוצמת הבינה המלאכותית לשדרוג החלטותיו ולהאצת חדשנות.
מ-HI ועד ל-DI – ה-AI מחוללת מהפכה בעולם קבלת ההחלטות
סקר של חברת גרטנר מגלה כי 65% מההחלטות העסקיות כיום הן מורכבות יותר וכוללות יותר בעלי עניין ואפשרויות בחירה משהיו רק לפני שנתיים. הקצב המסחרר של עולם העסקים בעידן הדיגיטלי מחייב החלטות מהירות, מדויקות, מבוססות מגה-דאטה ומותאמות אישית, תוך מודעות לסיכונים חדשים והסתגלות לסביבה שמשתנה ללא הרף. כדי לענות על דרישה זו, נדרשים תהליכי קבלת החלטות מהירים, מחוברים לשטח, מותאמי קונטקסט ורציפים יותר מאלו הנהוגים כיום.
בזכות יכולתה של הבינה המלאכותית לעבד מערכי נתונים עצומים במהירות ובדייקנות, לזהות דפוסים ומגמות שעין אנושית אינה מזהה, ולייצר תחזיות מדויקות – אלגוריתמים מבוססי AI מגדירים מחדש את נורמות קבלת ההחלטות, תוך שהם מסמנים ניגוד מוחלט לתהליכי קבלת ההחלטות המסורתיים, האיטיים והמוגבלים בפרשנותם.
הבינה היוצרת לוקחת יכולת זו עוד צעד קדימה ומספקת לא רק ניתוח וחיזוי, אלא יצירת רעיונות למוצרים, אסטרטגיות ומודלים עסקיים חדשים, ובכך הופכת למאיץ של חדשנות ויצירתיות בהחלטות עסקיות.
חדירת AI לתחום קבלת ההחלטות אינה בבחינת "עוד שלב באבולוציה", אלא מסמנת מהפכה של ממש מתהליכי קבלת החלטות מסורתיים, המסתמכים על בינה אנושית ועד לעידן הנוכחי של החלטות מונחות בינה מלאכותית.
שלושה שלבים מהותיים בהתפתחות עולם קבלת ההחלטות
שלב HI – קבלת ההחלטות המסורתית, המבוססת על אינטליגנציה אנושית (Human Intelligence), מסתמכת על מידע מוגבל, ידע וניסיון אישי, אינטואיציה ורגשות. החלטות אלה לעיתים סובייקטיביות, נתונות להנחות ולהטיות קוגניטיביות אנושיות, שיכולות להוביל לחוסר עקביות ושונוּת בתוצאות ההחלטות.
שלב BI – קבלת החלטות מונחית נתונים (Data driven) הנתמכת בכלי בינה עסקית (Business Intelligence) – מגוון טכנולוגיות לאיסוף, אינטגרציה, ניתוח והצגה של מידע עסקי. טכנולוגיות אלה מאפשרות לנתח כמויות גדולות של נתונים, להפיק מהם תובנות מעשיות, לשפר רמת דיוק ויעילות בקבלת החלטות. BI משמש כמסייע (Enabler) לאדם, שהוא במקרה זה עדיין הגורם שמקבל את ההחלטה, לעבד ולזקק מאגרי נתונים הנוצרים בהתמדה ממגוון עצום של מקורות בעידן הדיגיטלי, לקבל החלטות אסטרטגיות מושכלות, לזהות הזדמנויות, להפחית סיכונים ולהשיג יתרון תחרותי.
שלב DI (ר"ת Decision Intelligence או 'בינת החלטות') – נמצא בראשיתו, מתאר את עידן קבלת ההחלטות מונחות בינה מלאכותית (AI driven). יישום אלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית, במיוחד מודלים של שפה גדולה (LLM – ר"ת Large Language Models), כדי לעבד ולזקק מגה-דאטה, לזהות דפוסים, קישורים ושינויים בזמן אמת, לבצע תחזיות ולהציע אפשרויות החלטה ויוזמות חדשניות. יישום בינת החלטות לתוך תהליכי קבלת החלטות מסורתיים מעצים אקספוננציאלית את יכולת קבלת ההחלטות האנושית, מאפשר לארגון לקבל החלטות מהירות ומבוססות תובנות מדויקות, לבצע אוטומציה של החלטות שגרתיות ועתירות נתונים, להפחית באופן דרמטי זמן ומאמץ הדרושים לקבלת החלטות אסטרטגיות, טקטיות ומבצעיות. קבלת החלטות מונחית AI משלבת את המיטב של קבלת החלטות מונחית-נתונים עם היכולת חסרת התקדים של ה-AI ללמידה, הסתגלות, דיוק וסקיילינג.
עם זאת, למרות יכולותיה העוצמתיות של הבינה המלאכותית, החלטות עסקיות, ביטחוניות וכלכליות רבות עדיין מורכבות מיותר מאשר רק נתונים דיגיטליים קונקרטיים. היבטים כמו חזון, מערך שיקולים אסטרטגיים, ערכים ארגוניים, טקטיקות עסקיות משתנות בשוק דינמי, מוסר ואתיקה – הם כולם סוגי מידע הקיים ברובו רק במוח האנושי ומועבר באמצעות תרבות ותקשורת לא דיגיטלית. מידע זה הוא חיוני להחלטות עסקיות מיטביות אך אינו נגיש, עדיין, לבינה המלאכותית. החלטות מיטביות מתקבלות בתהליך דואלי, בהתבסס על אנליזה של מידע מדיד וקונקרטי בשילוב עם שיקולים מופשטים שאינם מדידים או דיגיטליים.
כמו כן, קבלת החלטות מונחית AI מציבה מגוון אתגרים, כגון שקיפות, הטיות של מודלים, אחריות ושיקולים אתיים, המחייבים ארגונים למענה משילותי עקבי.
לסיכום, בינה מלאכותית מהווה Game changer עסקי ותחרותי חיוני לארגונים בעידן החדש. עם זאת, נכון להיום, עדיין "כתומכת לחימה" המשלימה יכולות שהן ייחודיות למח האנושי וחיוניות לקבלת החלטות איכותיות ואחראיות.
הכותבת היא פיזיקאית, מומחית לאסטרטגיה וחדשנות בתנאי מורכבות, ומייסדת דואליטי (Duality)
*חלקו השני של המאמר יפורסם מחר
תגובות
(0)