כיצד להפוך לארגון דיגיטלי שמוכן לעתיד?
בסדרת מאמרים חדשה בת ארבעה חלקים סוקר רז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital - את המוכנות של ארגונים לעתיד הדיגיטלי ● חלק א' – רקע ומבט על של המסע הדיגיטלי
חלק א'
הטכנולוגיות הדיגיטליות מייצרות שפע חדש של הזדמנויות עסקיות וביניהן: חוויית לקוח איכותית ונוחה, עשיית עסקים בצורה שונה ויעילה יותר מהמצב הנוכחי, אפשרויות לפיתוח מוצרים חכמים ודיגיטליים המציעים ללקוחות ערך חדש, הזדמנויות לפיתוח רשת של שותפים עסקיים (אקוסיסטם) המשתפים פעולה בצורה דיגיטלית, מינוף אוקיינוס הנתונים שהטכנולוגיות הדיגיטליות מייצרות לשיפור בתהליכי קבלת החלטות, להעמקת ההיכרות עם הלקוחות והעדפותיהם, פיתוח מקורות הכנסה חדשים ועוד. יחד עם ההזדמנויות, הסביבה החדשה עתירת סיכונים: סיכוני סייבר, מהלכים זריזים ומפתיעים של המתחרים הנוכחיים, חדירה מהירה של מתחרים חדשים עם מודלים עסקיים משבשים וחדשניים, והצעות ערך חדשות ומשבשות ועוד.
חישבו לרגע על הסביבה העסקית החדשה בה פועלים טיטאנים דיגיטליים כמו אמזון, אפל, מטא, גוגל, עליבאבא, WeChat ומתחרים גלובליים המקדמים את הדיגיטל באופן נמרץ, וביניהם דומינוס פיצה, מקדונלדס, שניידר אלקטריק, אובר, Airbnb, טסלה, סימנס, פיליפס, סמקס ואחרים. סביבה זו מתפתחת בקצב מהיר, תוך שיבוש מודלים עסקיים קיימים.
ארגונים פועלים בצורות שונות כדי להכין את עצמם לעתיד ולהפוך לארגונים מוכנים לעתיד (Future Ready) ולסביבה העסקית החדשה. זהו תהליך קריטי שיקבע במידה רבה את גורלו של הארגון, האם הוא יצליח וישגשג בסביבה החדשה, או שהוא יפסיד בקרב התחרותי.
ארגונים הממשיכים לשבת על הגדר, להתלבט, או שמבצעים טרנספורמציה דיגיטלית בקצב איטי, לוקחים על עצמם סיכון גדול.
מחקר וספר על מוכנות לעתיד הדיגיטלי
לאחרונה התפרסם ספר חדש, Future Ready – The Four Pathways to Capturing Digital Value המציג מתכון והנחיות (Playbook) כיצד להפוך לארגון מוכן לעתיד, ארגון שיתמודד בהצלחה עם הסביבה התחרותית החדשה, הדינמית, הגלובלית והדיגיטלית.
הספר מציג מתודולוגיה כיצד להצליח במסע הטרנספורמציה העסקית והדיגיטלית, מצביע על הסיכונים והאתגרים העיקריים, ועל הכישורים הארגוניים הדרושים להצלחת המסע הקריטי הזה. הספר נכתב על ידי שלושה חוקרים, סטפני וורנר, פיטר וייל ואינה סבסטיאן, מהמרכז לחקר מערכות מידע ב-MIT ומבוסס על חמש שנות מחקר וסקר של מעל 1,300 ארגונים, וכן על ראיונות עומק עם עשרות מנהלים בכירים.
מטרת מאמר זה היא להציג לקורא את המתודולוגיה המוצגת בספר, כיצד להתמודד עם אתגר הטרנספורמציה העסקית והדיגיטלית. מפאת רוחב היריעה של הנושאים המוצגים בספר, המאמר מחולק למספר חלקים:
חלק א' – מבט העל: מציג את הרקע והצורך בטרנספורמציה דיגיטלית והכנת הארגון לעתיד ומציג מבט על של תהליך ההכנה לעתיד על שלביו השונים.
חלק ב' – גיבוש החזון וניתוח נקודת המוצא למסע: מציג את שני השלבים הראשונים במסע הדיגיטלי, שלב גיבוש החזון (היעד) ואבחון נקודת המוצא למסע באמצעות מטריצה דו מימדית – מימד חוויית הלקוח ומימד היעילות התפעולית.
חלק ג' – בחירת נתיב ההתקדמות: מציג ארבעה נתיבים אפשריים להתקדמות, מהשלב הנוכחי אל היעד של ארגון מוכן לעתיד.
חלק ד' – האתגרים העיקריים והכישורים הנדרשים: מציג את ארבעת האתגרים העיקריים העומדים בפני הארגון במסע הטרנספורמציה ורשימה של כישורים הנדרשים לשם כך.
המסע הדיגיטלי – מבט על
המתודולוגיה להפיכת הארגון לארגון מוכן לעתיד המוצגת בספר, מורכבת משלושה שלבים:
החזון הדיגיטלי – גיבוש החזון של הארגון והמטרה שלו בביצוע הטרנספורמציה. החזון הדיגיטלי חייב להיות חלק מהאסטרטגיה העסקית הכוללת. עליו להגדיר את היעד – כיצד יראה ויפעל הארגון בסביבה העתידית הדיגיטלית, ומהי המשמעות הייחודית שלו למוכנות לעתיד. בחלק ב' של המאמר נעמיק בהגדרה זו.
נקודת המוצא של המסע – כמו כל מסע, גם הטרנספורמציה הדיגיטלית פוגשת את הארגון במצב כלשהו. אין כיום ארגון שלא מבסס את התהליכים העסקיים שלו על טכנולוגיות מידע ודיגיטל, ולכן חשוב לתכנן את המסע מתוך הבנת נקודת המוצא. לצורך האבחון של נקודת המוצא, הספר מציע מטריצה עם ארבעה רביעים, כל רביע מייצג שלב בהתפתחות הדיגיטלית של הארגון – משלב של ארגון לא ערוך לעתיד, דרך שני שלבי ביניים אפשריים ועד מצב של ארגון מוכן לעתיד.
נתיבי התקדמות אפשריים – כאשר נקודת המוצא והיעד ברורים, המחקר זיהה ארבעה נתיבים אפשריים להתקדמות של הארגון אל עבר היעד. על הנהלת הארגון להחליט מהו הנתיב הנכון להתקדמות במסע. ההחלטה שלה תהיה תלויה בנקודת המוצא, באילוצים ייחודיים של הארגון, בסביבה העסקית שבה הוא פועל ברמת התחרות בענף, בדגשים והעדפות ייחודיים של הארגון, ועוד. הספר מציג שפע של מקרי בוחן (Case Studies) של ארגונים שבחרו באחד מארבעת הנתיבים, וכיצד הם עשו זאת והתמודדו עם האתגרים.
בנוסף, הספר מציג שני נושאים:
אתגרים משמעותיים – ארבע קטגוריות של אתגרים משמעותיים שכל ארגון יצטרך להתמודד איתם במהלך המסע. החוקרים אף משתמשים במונח פיצוצים, Explosions, כדי להדגיש את עוצמת האתגרים הנובעים מהשינויים הנדרשים. על הארגון להיות מודע לאתגרים אלה ולהיערך מראש. הטרנספורמציה היא עסקית ודיגיטלית ולכן מחייבת קבלת החלטות אמיצות, החלטות שסביר שיעוררו התנגדויות בקרב חלק מהמנהלים והעובדים. התמודדות עם אתגרים אלה היא תנאי להצלחה של הטרנספורמציה.
הכישורים הדרושים להצלחת המסע – הספר מציג 10 כישורים חשובים שעל הארגון לפתח כדי להצליח במסע.
בחלקים הבאים של המאמר, שיפורסמו מדי יום ה', נרחיב את הדיון על המתודולוגיה, האתגרים והכישורים.
הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital
תגובות
(0)