ראש הממשלה החדש של בריטניה וההיי-טק – סיפור אהבה?

בגדול, כן: רישי סונאק, הדייר החדש בדאונינג 10, מבין טכנולוגיה ואת חשיבותה לכלכלה הבריטית, ומתלהב מבינה מלאכותית ● כיצד תיראה תעשיית ההיי-טק בממלכה תחתיו?

ראש הממשלה החדש של בריטניה, רישי סונאק

רישי סונאק שובר כמה "שיאים" עם כניסתו לבית ברחוב דאונינג 10 בלונדון והפיכתו לראש ממשלת בריטניה, במקומה של ליז טראס: הוא ראש הממשלה הבריטי הראשון אי פעם ממוצא הינדי, הוא אחד מהעשירים אי פעם שבין ראשי הממשלה של המדינה, אם לא העשיר שבהם – יש אומרים שעושרו גדול אפילו מזה של המלך, והוא גם איש עסקים מטבעו, אחרי שזכה להצלחה לא מעטה כשעבד בגולדמן זקס, בקרן הגידור TCI ובקרן שהקים בעצמו.

סונאק מתקבל בידיים פתוחות לרווחה ועם גב חזק מצד קהילת ההיי-טק הבריטית – לא רק בגלל כהונתו כשר האוצר של הממלכה, כולל בתקופת הקורונה, אלא גם מאחר שהוא נחשב לתומך נלהב של התעשייה ולאחד שגאה בהצלחה שלה. רק לאחרונה הוא העלה ציוץ לחשבון הטוויטר האישי שלו שבו הוא סיפר, בגאווה לא מוסתרת, שתעשיית ההיי-טק בבריטניה היא השלישית בגודלה בעולם – ורק ארצות הברית וסין מקדימות אותה.

יש מסונאק ציפיות גבוהות מאוד, ובראשן לחלץ את הממלכה מהמשבר שבו היא מצויה. הן גבוהות במידה רבה, ואולי אף בעיקר, מצד תעשיית המחשוב המתקדם המקומית, בין היתר מאחר שהוא היה בין הפוליטיקאים הבולטים בעמידה מאחורי חוק אסטרטגיית הדיגיטל הבריטית לשנת 2022, שהועבר לפני כחצי שנה. זאת, לאחר חמש שנים שבהן לא היה חוק כזה. לפי סונאק, המטרה שלו היא להתאים את המגזר התעשייתי לעתיד, ליצור מקומות עבודה, לקדם ולזהות כישרונות, ולחזק את התשתית הטכנולוגית של בריטניה.

הדייר החדש בבית ראש הממשלה בלונדון ידוע גם כאחד שנלחם לצמצם את הפערים הטכנולוגיים באוכלוסייה, והוא הכריז על מועצת מומחים חדשה, שמטרתה להתמודד עם הפערים ולשפר את החינוך הדיגיטלי, במטרה להפוך את בריטניה למעצמת על. סונאק צוטט כאומר שהוא רוצה להפוך את המדינה למקום הטוב ביותר בעולם לפתיחה ולשגשוג של עסקים וחברות בתחום ההיי-טק. בנוסף, ההערכה היא שהוא מתכוון להשקיע כספים רבים בפיתוח ומחקר, ולנסות לקהל על סטארט-אפים למצוא את דרכם.

חסיד של בינה מלאכותית

בתקשורת הבריטית, וגם בזו הגלובלית, מציינים שסונאק דיבר יותר מפעם אחת, ובהתלהבות, על תחום הבינה המלאכותית ועל התועלות שהוא מספק לתעשייה בפרט, ולכלכלה ולמדינה בכלל. הוא התבטא בנושא לא אחת גם בדיוני המפלגה השמרנית, שממנה הוא מגיע, תוך שהוא מציין שהבינה המלאכותית היא לא עוד מדע בדיוני, אלא תחום חי, נושם ומתקדם. סונאק אף ציין שמדובר במהפכה לכל דבר, כמו שהקיטור תאם למהפכה התעשייתית, כפי שהמחשבים תרמו ליצירת האוטומציה, וכפי שהאינטרנט תרם להעברת והחלפת מידע ברחבי העולם.

"אם הבינה המלאכותית הייתה תורמת רק את עליית הפריון הממוצעת שלה, זה היה שווה כ-200 מיליארד ליש"ט בשנה לכלכלה שלנו", הוא אמר בישיבה בוועידה של המפלגה השמרנית, שהתקיימה לפני כשנה. אז הוא גם הכריז על הקמת קרן בשווי של עשרות מיליוני ליש"ט כדי להציע מעל 2,000 מלגות בתחום ה-AI לאלה שבתורם יעזרו לקדם את תעשיית ההייטק הבריטית.

יש לציין שהציפיות מסונאק הן גם לקדם, ואולי גם לזרז, תוכניות שכבר קיימות בתחום, שאחת מהן היא מפת דרכים לקידום מעמדה של הממלכה בתחום הבינה המלאכותית. מהלך זה הוא חלק מתוכנית ל-10 שנים קדימה, שיצאה לדרך בשנה שעברה.

ראשת הממשלה היוצאת של בריטניה, ליז טראס.

ראשת הממשלה היוצאת של בריטניה, ליז טראס. צילום: משרד ראש ממשלת בריטניה

הבלוקצ'יין – תעשייה נוספת שנושאת עיניים אל סונאק

גם טראס, בתקופת כהונתה הקצרצרה (44 ימים), התבטאה ופעלה למען חיזוק החדשנות בתחום הטכנולוגיה, כולל עמידה לצד תעשיית הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפים, והאימוץ שלהם. גם הצד הזה של התעשייה מביט אל סונאק בתקווה, מתוך הערכה שהוא מאמין בחדשנות ואימוץ טכנולוגיות. מרטין היסובאק, חוקר בתחום, אף התבטא כי "רישי סונרק טוב לקריפטוגרפיה. אם המנהיגות שלו תהיה המשך למה שמראה הרקורד שלו, הוא תמיד עמד לצד החדשנות. ההערכה היא שהדרך לבהירות רגולטורית לגבי המטבעות הווירטואליים תהיה קצרה מתמיד הפעם, תחת הנהגתו".

אי אפשר לסיים סקירה כזאת, בוודאי שלא ב-2022, בלי התייחסות לתחום הסייבר: בהיותה אחת מהמדינות החזקות ביותר במערב, בריטניה היא מדינה מותקפת מאוד. לכן, מציינים מומחים בממלכה, ראש הממשלה החדש יהיה מוכרח להמשיך ולהשקיע רבות בסייבר, כולל פיתוח של כישרונות. זאת, במיוחד לאור זה שכבר כיום, בריטניה נמצאת בפיגור בנושא אחרי מדינות מתקדמות אחרות, עם מספר גדול מאוד של קורבנות – אולי הכי גדול למיליון תושבים בעולם המערבי.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים