כיצד המנמ"רים יכולים לבצע שינויים עסקיים בצורה טובה יותר?

הובלת שינוי בארגון על ידי ה-IT דורשת לא רק הבנת התהליכים העסקיים, אלא גם הכרה במתודולוגיות השונות והתאמתן לצורכי הלקוח הפנימי העסקי ● את זה יש לעשות לא לפני ששואלים את מנהלי העסקים את השאלות הנכונות

ההאטה הכלכלית הגלובלית הצפויה מגבירה את הלחץ על מנהלים לצמצם עלויות, במטרה להתאים את המציאות העסקית לפעילות הארגון, ולצד זאת להשתדל להימנע מצעדים דרסטיים כגון פיטורים. איך עושים את זה? האתר הטכנולוגי CIO מנדב כמה עצות למנמ"רים, ומזכיר שלמרות החדשנות פורצת הדרך שאנחנו רואים בכל יום, עקרונות ה-IT הישנים, משנות ה-80' וה-90', עדיין תקפים.

כך, למשל, התפיסה שה-IT רואה בעובדי הארגון לקוחות לכל דבר, שזכאים לשירות הכי טוב ויעיל, ושיש חשיבות רבה לשביעות הרצון שלהם. כיום, מנמ"רים, משתדלים לתקשר ישירות מול מנהלי הקווים העסקיים בארגון, בעזרת אנליסטים עסקיים שמכירים את הארגון, יושבים עם המנהלים ושומעים מה דרוש להם – ולא דרך סוכני משנה שמייצגים ספקים. זאת, מאחר שהולכת ומשתנה התפישה שהייתה דומיננטית במשך הרבה שנים, שלפיה מנמ"רים לא מבינים את ההבדל הדק, שואלים את השאלות הלא נכונות והם לא גורם משמעותי שמשנה תהליכים. רבים ראו בהם כספקים שמוכרים את המוצרים שלהם ולא ממש מכירים את הביזנס. אלא שכאמור, זה כבר לא המצב.

פרויקט IT לעולם לא עומד בפני עצמו, ולכן אין טעם להיכנס לוויכוחים באיזה סוג של תהליכים עדיף לנקוט. חשוב להבין היטב מהם צרכי הלקוח העסקי ולהתאים את הפתרון אליו

עצם המפגש בין המנמ"ר ללקוח הפנימי הוא לא העיקר. יש חשיבות רבה לדרך שבה מתנהלת השיחה, לאילו שאלות שואלים את הלקוח ובהתאם לזה מנתחים את תשובותיו. הגישה הרווחת מזה כמה עשורים היא שאין לצפות שמנהל העסקים יבין בתוכנות ובמחשבים, ולכן השאלה שצריך לשאול אותו היא: איך אתה רוצה שהחלק שלך בעסק יתנהל אחרת, וטוב יותר?

מתודולוגיות לתהליכי האופטימיזציה העסקיים

במהלך השנים התפתחו ארבע מתודולוגיות שמתיימרות להדריך אותנו כיצד לבצע תהליכי אופטימיזציה עסקיים, בהובלת המנמ"רים. עם הזמן, כל אחת מהן הפכה למעין "דת" – משפטים שרבים דקלמו, אבל לא ממש הצליחו לקבל מהם ערך מוסף. ההמלצה כיום היא להיצמד לתיאוריה אחת או שתיים, ולהיות עקבי בה (או בהן), כדי לקבל תוצאות טובות. ואלה הן: אחת מאותן תיאוריות היא תיאוריית האילוצים, שהומצאה על ידי הפיזיקאי לשעבר אליהו גולדרט, והיא קובעת שאם זיהית נושא בארגון שאת.ה רוצה לשפר, אל תעצור.תעצרי שם, אלא לך.כי לחפש את צווארי הבקבוק שגורמים לאותה בעיה. התיאוריה השנייה היא הנדסת תהליכים עסקיים (BPR – ר"ת Business Process Reengineering), שהיא פרקטיקה ניהולית שבה המשימות הקשורות הנדרשות להשגת תוצאה עסקית ספציפית מעוצבות מחדש. עבור המנמ"רים, היא נחשבת לתיאוריה מועדפת.

המלצה נוספת למנמ"רים היא לא להיצמד או להתאהב בתיאוריה מסוימת, אלא לנסות לזרום עם הלקוח שלהם. פרויקט IT לעולם לא עומד בפני עצמו, ולכן אין טעם להיכנס לוויכוחים באיזה סוג של תהליכים עדיף לנקוט. חשוב להבין היטב מהם צרכי הלקוח העסקי ולהתאים את הפתרון אליו. לא מזיק גם להביא חוות דעת של ספקים שמייצגים חברות ידועות, כדי להעביר מסר שהפתרון שאתם מציעים כבר קיים ולא ממציאים פה את הגלגל.

השורה התחתונה: הובלת שינוי בארגון על ידי ה-IT דורשת לא רק את הבנת התהליכים העסקיים, אלא גם הכרת המתודולוגיות, בחירה במועדפת או במועדפות שבהן והתאמתה.ן לצורכי הלקוח הפנימי העסקי – לא לפני ששואלים את מנהלי העסקים את השאלות הנכונות, כדי שאלה יתנו את התשובות המתאימות.

.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים