לעשות יותר עם פחות באמצעות ביטחון-טק

תחום ה-ביטחון-טק מספק מענה למחסור בכוח אדם בתחום ביטחון הציבור בעולם ● למרות הצמצום במשאבי אדם בתחום, נראה כי ניתן לעשות יותר עם פחות

לריסה מוגילבסקי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קארביין.

ניהול כוח העבודה, כמעט בכל תחום, עבר שינויים מהותיים בשנים האחרונות. מגיפת הקורונה הוכיחה כי המציאות עולה על כל דמיון והקצינה את התפישה והגישה לניהול עבודה, בקרב מעסיקים ועובדים כאחד, כמעט בכל תחומי התעשייה.

"ניתן כבר לראות כיצד המחסור בכוח אדם עורר דווקא תהליך חיובי של התאמה למציאות חדשה באמצעות פתרונות חלופיים

גם תחום ביטחון הציבור – בו מועסקים שוטרים, לוחמי אש, אנשי אבטחה, אנשי הצלה וסיוע בחירום, מוקדנים וכדומה – חווה שינויים בשנים האחרונות. מספרם של העובדים במקצועות אלו נמצא במגמת ירידה ברחבי העולם ויוצר בעיה קריטית של מחסור במשאבי כוח אדם במרבית הגופים האמונים על הנושא. מצב זה משליך על פעילותם התקינה ועל יכולתם לתת מענה יעיל לכל פנייה ובזמן אמת. מאחר שמדובר בתחום אשר נועד לרוב לספק שירות ומענה מיידיים לציבור, ניתן כבר לראות כיצד המחסור בכוח אדם עורר דווקא תהליך חיובי של התאמה למציאות חדשה באמצעות פתרונות חלופיים.

הסיבה למחסור בכוח אדם בתחום הביטחון בארה"ב למשל, נובעת מכך שקריירה בתחום נתפשת שם כפחות אטרקטיבית, עקב תנאי העבודה. משמרות הנפרסות על פני שעות ארוכות, משכורות נמוכות יחסית וחשיפה לאירועים קשים, הופכים את הגיוס למורכב ומאתגר במיוחד.

הקושי לגייס נעוץ גם בפער הבין-דורי, המתבטא בתפישה שונה לחלוטין של כל דור לנושא ניהול הקריירה שלו. הרבה מהעובדים בתחום ביטחון הציבור נמנים על דור הבייבי בומרס, שהגיע כבר לגיל פרישה, כך שבעלי הניסיון המקצועי הרב ביותר, יוצאים אט אט מהתחום. בני דור ה-X אמנם ממשיכים למלא את השורות, אך מורגשת אצלם נסיגה מהתחום, לאור הרצון לצאת לפנסיה מוקדמת וליהנות מהחיים, או למצוא קריירה שנייה, פחות תובענית ויותר קלה.

הבאים אחריהם, בני דור המילניום, שוקלים את האפשרות לקריירה "בטוחה" וארוכת שנים בגופי ביטחון הציבור, לעומת קריירה במגזר הפרטי. אולם בדיון הזה נרשם הפסד לקריירה בתחום הביטחון, כי משכורת גבוהה יותר ואיזון טוב יותר בין עבודה לחיים הפרטיים, נתפשים כאטרקטיביים יותר מביטחון תעסוקתי.

דור ה-Z  כבר כמעט לא מתייחס כלל לאפשרויות הקריירה בתחומי ביטחון הציבור, בשל המשיכה הרבה שהוא חש לקריירה בתעשיית ההיי-טק.

ביטחון-טק. שמירה על הביטחון בסיוע הטכנולוגיה. אילוסטרציה.

ביטחון-טק. שמירה על הביטחון בסיוע הטכנולוגיה. אילוסטרציה. צילום: BigStock

שמירת הביטחון בסיוע הטכנולוגיה

אחד הפתרונות לאתגרי ניהול כוח אדם, בעיקר כשמדובר במשאב מצומצם, הוא הטכנולוגיה, שנכנסת יותר ויותר למוקדים ביטחוניים המספקים מענה לציבור בשעת חירום, או מענה לנושאים שונים במרחב הציבורי-עירוני. טכנולוגיות מתקדמות אשר שולבו במוקדים אלו בשנים האחרונות, מהוות "מכפיל כוח" לעבודתו של אדם אחד ולשיטות העבודה המקובלות.

כך, הוטמעו למשל במוקדים מערכות תוכנה אשר ממנפות את השימוש הנרחב בטלפון חכם, גם במדינות לא מפותחות, ומאפשרות לנהל כמה ערוצי תקשורת בו-זמנית ובזמן אמת. עם האפשרות לאכן את מיקומו של המתקשר ולנהל איתו שיחת וידיאו או טלפון, להעביר ולקבל הודעות טקסט ותצלומים מהשטח, במקביל או בנפרד, עבודתם של אנשי המוקד נעשית מדויקת ויעילה יותר.

למרות הצמצום במשאבי אדם בתחום, נראה כי ניתן לעשות יותר עם פחות, ובעיקר למנוע מצבים בהם כוחות ביטחון והצלה מגיעים לזירת אירוע באיחור או ללא מידע מקדים מספק.

היכולות הטמונות בטכנולוגיות למידת מכונה (Machine Learning) מאפשרות לעוסקים בביטחון הציבור אף לקבל תובנות עתידיות, למשל לגבי מקומות מועדים לפורענות שיש להקדיש להם תשומת לב מוגברת. ניתוח המידע מהשטח מאפשר לדייק את היקף הכוחות באזור מסוים, וכך להוריד את זמני התגובה ולייעל את הקצאת המשאבים. בונוס נוסף הוא שריבוי טכנולוגיות בכל תחום מושך את הדור הצעיר, כך שכל שנותר לעשות כדי לעודד אותם להיענות למשרות בתחום, זה להביא לידיעתם שסביבת העבודה במוקד הביטחון הקלאסי, שנתפשת כקשה ולא אטרקטיבית, כבר השתנתה והפכה ל-ביטחון-טק.

הכניסה של הטכנולוגיה לתחום הביטחון יצרה אפקט שרשרת. ייעול עבודת המוקדנים בעזרת יכולות טכנולוגיות שונות, שמסייעות בגיבוי והשלמת פערים, מעלה את ביצועי עבודתם של גורמי ביטחון בשטח, וכך מפחית את הדרישה לכוח אדם נוסף. הטכנולוגיה מאפשרת לשפר את תנאי ההעסקה של העובדים הקיימים, ויוצרת סביבת עבודה דיגיטלית, שקורצת לדור הצעיר ומעוררת בו מוטיבציה לעבוד בתחום קלאסי שכמעט נס לחו.  

הכותבת היא סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קארביין (Carbyne)

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים