CDO ו-CIO – הילכו השניים יחד?

על הזיקה בין המוביל הדיגיטלי (CDO) למנהל מערכות המידע (CIO) בכל הקשור בטרנספורמציה דיגיטלית בארגון ● חלק ב'

מימין לשמאל: אריה עמית – יועץ אסטרטגי I-amIT; ורז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital.

חלק ב'

אתמולן (ג') פרסמנו את חלקו הראשון של המאמר, בו הצגנו פרסום מ-California Review Management – מאת שני פרופסורים מאוניברסיטת וילנובה (Vilanova) מפנסילבניה, פרופ' סטיבן אנדרייולי, מרצה לטכנולוגיות עסקיות וטרנספורמציה דיגיטלית, ופרופ' נח ברסקי, מרצה לחשבונאות, מדדי ביצוע, ניהול סיכונים ועוד – שכותרתו "Why Digital Strategy & Operational Technology Must Remain Perfect Strangers".

"ה-CDO הוא המהפכן/הטרנספורמטור/המשבש הראשי, האחראי לגיבוש התפישה כיצד טכנולוגיות יכולות להועיל לארגון. מטרתו לקדם יישום מודלים ותהליכים עסקיים חדשים, שלעיתים מטשטשים את הגבולות בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי

טיעונם העיקרי – אסטרטגיה דיגיטלית, המובלת בדרך כלל ע"י המוביל הדיגיטלי (CDO), וטכנולוגיות תפעוליות שבאחריות המנמ"ר (CIO), הם שני נושאים שונים, ולכן חייבים "להישאר זרים זה לזה". בחלק א' הצגנו את טיעונם, ובחלק זה נציג את תפישתנו.

ממבט ראשוני על תפקיד ה-CDO והמנמ"ר בארגון, נראה שלשני בעלי התפקידים מטרה דומה: האצת השינוי הדיגיטלי. אבל בעוד המוביל הדיגיטל מתמקד באסטרטגיה עסקית ושיווקית, הובלת המסע הדיגיטלי ומיצוב הארגון כדיגיטלי, המנמ"ר מתרכז ביישום, תחזוקה ותפעול מערכות IT ושירותים המותאמים לצרכי המשתמשים.

CDO - Chief Digital Officer. אילוסטרציה.

CDO – Chief Digital Officer. אילוסטרציה. צילום: BigStock

מהו מנהל הדיגיטל?

לפני ההתייחסות שלנו לטיעון שה-CDO וה-CIO צריכים להישאר זרים זה לזה, נציג בקצרה את עיקרי תפקידו של המוביל הדיגיטלי, תפקיד בכיר חדש יחסית שנוצר בשנים האחרונות.

בחלק מהארגונים, "דיגיטלי" היא "קקופוניה" של יישומים מנותקים, לא עקביים, ולעיתים סותרים. לא נדיר למצוא ארגון עם מספר יוזמות מובייל מקבילות, מובלות על ידי יחידות שונות, על בסיס כלים של יצרנים שונים. לעיתים, יחידות עסקיות שונות מאמצות פתרונות דיגיטליים שונים, ומתעלמות מבעיות אינטגרציה, אבטחת מידע וגיבויים.

תפקיד ה-CDO הוא להפוך את ה"קקופוניה" הדיגיטלית לסימפוניה מוזיקלית.

ה-CDO הוא המהפכן/הטרנספורמטור/המשבש הראשי, האחראי לגיבוש התפישה כיצד טכנולוגיות יכולות להועיל לארגון. מטרתו לקדם יישום מודלים ותהליכים עסקיים חדשים, שלעיתים מטשטשים את הגבולות בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי. הצורך בתפקיד ה-CDO עולה ככל שגובר הלחץ התחרותי, וככל שיש מורכבות גבוהה יותר בניצוח ותיאום בין היחידות השונות. האתגר העיקרי בעולם הדיגיטלי אינו בטכנולוגיה אלא באנשים. ה-CDO צריך לעזור בחשיבה מחדש על הארגון ועל צורת עשיית עסקים בעידן החדש. חשוב של-CDO יהיו כישורים "אנלוגיים" כמו דיפלומטיה, יצירתיות, אמפתיה, יחסי אנוש וניהול השינוי. הכישרונות הדיגיטליים בביקוש גבוה, והארגון צריך לחפש את הטובים ביותר. כתוצאה מכך, בארגונים רבים ה-CDO הם ללא רקע IT, אלא בעלי רקע עסקי וניהולי רחב.

על ה-CDO להצטיין בנושאים הבאים:

  • מיפוי היכולות הדיגיטליות לפי סדר עדיפויות התואם את האסטרטגיה העסקית והבגרות הדיגיטלית, כדי לממש את יעדי הארגון.
  • פיתוח, ניטור וניהול מפת הדרכים ו-תיק המיזמים הדיגיטליים – אחריות רוחבית ליישום וקידום פתרונות דיגיטליים, יחד עם מנהלים עסקים בכירים אחרים.
  • קידום החדשנות – כערך חשוב לשמירה בלתי פוסקת על הרלוונטיות של הארגון.
  • מדידת היעילות והחזר ההשקעה – החלפת תהליכים ידניים בטכנולוגיה מביאה לחיסכון בעלויות וליצירת הכנסות.
  • פיתוח טאלנטים – מציאת דרכים למשוך ולשמר את בעלי הכישרונות המיטביים בארגון.
  • "המתווך המבצע" – רתימה וגיוס מנהלים אחרים, טיפול במשברים, עדכון העדיפויות והתנהגות כ"מאמן".

אלה תחומי אחריות חדשים, עם חפיפה מועטה עם מנהלים בכירים אחרים, שמבינים את הערך המוסף של ה-CDO ולכן ישתפו פעולה.

יש המאמינים כי CDO בסופו של דבר הוא תפקיד זמני, עד ש"עסק דיגיטלי" יהפוך לעסק רגיל.

חברת גרטנר מאמינה כי תפקיד החדשנות העסקית של ה-IT בסופו של דבר יחזיר לכותרת את ה-CIO (שהופך פוטנציאלית  ל"מנהל חדשנות הראשי") וכי מיצוב ה-CIO שאחראי על מערכות תפעוליות בלבד – ייעלם.

האם CDO ו-CIO זרים זה לזה?

מאמרם של אנדרייולי וברסקי רואה צורך ברור וחד בשני בעלי תפקידים שונים – CDO ו-CIO וטוען שעליהם להיות זרים זה לזה.

לדעתנו, זה אינו עניין חד-משמעי, והוא מחייב בחינה לגופו של הארגון ולגופם של המנהלים. כפי שתיארנו לעיל, חלק מתפקידי ה-CDO הינם אתגרים שה-CIO כבר שולט בהם. אבל חלק מהנושאים, בעיקר השיווקיים והאסטרטגיים שבהם, יכולים להיות חדשים ל-CIO.

ארגונים שונים מגיבים לאתגר המנהיגות הדיגיטלית בדרכים שונות ודינמיות. למרות מיעוט ה-CIO בעלי תואר CDO רשמי, בערך 20% מהמנמ"רים שהשתתפו בסקר של גרטנר אמרו שהם ממלאים את התפקיד. גם בארץ יש מספר דוגמאות בהן אותו מנהל ממלא את שני התפקידים.

בארגונים מסוימים, ה-CIO וה-CDO הם תפקידים נפרדים בכוונה. ה-CIO משתתף בהחלטות דיגיטליות ותומך ביוזמות דיגיטליות, ובמקביל דואג לפעילות השוטפת של ה-IT. אולי הוא אינו נראה כמו CDO פוטנציאלי, אך זוכה להערכה ומשולב בפעילות הדיגיטלית. מנגד, יש ארגונים בהם ל-CIO אין את הדרוש כדי להיות חלק מהשיח הדיגיטלי, והמנכ"ל מבקש ממנו להתמקד במערכות IT התפעוליות וממנה CDO לניהול המסע הדיגיטלי. קיימים גם מבנים נוספים, כגון הטלת האחריות על אחד הסמנכ"לים האחרים, יצירת צוות של שני סמנכ"לים להובלת המסע, ועוד.

לסיכום: דעתנו אינה חד-משמעית לגבי ההפרדה בין שני התפקידים, ועל כל ארגון לבחון את ההתאמה והיכולת של ה-CIO להובלת המהלך הדיגיטלי. לחילופין, הארגון יכול להחליט למנות CDO שיפעל במקביל ובשיתוף עם ה-CIO. בכל מקרה, שני תפקידים אלה אינם זרים זה לזה, אלא חייבים לפעול בשיתוף פעולה ולתמוך זה בזה, להבטחת הצלחת המסע הדיגיטלי.

הכותבים הם: אריה עמית – יועץ אסטרטגי I-amIT; ורז הייפרמן – יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים