כנגד ארבעה בנים דיברה "תורת" ההיי-טק

ברוח הפסח, יגענו ומצאנו מי החכם של עולם ההיי-טק, מי התם, מי הרשע ומיהו זה שאינו יודע לשאול? ויש עוד קרוב משפחה - חמישי במספר

חג פסח שמח.

"ביום בהיר ונהדר יצאו מתוך ההגדה חכם ותם, רשע גדול וזה שלא ידע לשאול", כתבה נעמי שמר המופלאה בשיר שנקרא בפשטות ארבעה אחים. מחר (ו') ייסב מי שירצה לשולחן הסדר ויקרא על אותם ארבעת האחים. אבל מיהם ארבעת האחים של הטכנולוגיה? חשבתי "למצוא" אותם. ה-"חיפוש" היה די קשה, כי יש הרבה. הנה התוצאות:

חכם

זהו האח שהיה הכי קל למצוא. הכול חכם: אנחנו מוצפים בטכנולוגיות חכמות, בין אם אלה עיר חכמה, תחבורה חכמה, שעון חכם וכמובן – הסמארטפון. לא לחינם, תעשיית ההיי-טק נקראה פעם "תעשייה עתירת ידע". המושג הזה די נשכח, אבל המשמעות שלו ומה שהוא מייצג בהחלט כאן, והתעשייה הופכת עתירת ידע יותר ויותר. גם במובן של כמויות הידע המתפוצצות, וגם במובן של החוכמה של הא.נשים שמרכיבים אותה.

חכמה.

חכמה. צילום: BigStock

לא אח, אלא אחות: מכל אלה, בחרתי להאדיר את הנשים החכמות – המפתחות, האנליסטיות, נשות התוכנה והחומרה, היזמיות והמנכ"ליות, וגם, ואולי אף בדגש על הנשים שעובדות בתעשיות שמזוהות כ-"גבריות" יותר, כמו הסייבר. ההיי-טק, בארץ ובחו"ל, עדיין סובל מתת ייצוג של החכמות, וצריך לשנות את המגמה הזאת. המשימה מוטלת עלינו – הגברים והנשים שכבר בתעשייה, וגם עיתונאי הטכנולוגיה, כמו כותב שורות אלה, שמוטב שיהדהדו את החשיבות של שילוב של אוכלוסיות בתת ייצוג בהיי-טק, כולל של נשים.

עוד חכמים: בחרתי לציין כאן תעשייה חכמה, שלגמרי עושה טוב לעולם – הן לבעלי החיים והן לנו, בדמות צמצום הפגיעה באיכות הסביבה, ובדמות המוסריות והחמלה. הכוונה היא לתעשיית המזון הטבעוני, ובתוכה לתעשיית הבשר המתורבת. הן דוגמה טובה לכך שאפשר לקחת את הטכנולוגיה ולעשות טוב: לייצר "בשר" לא פחות טעים מאשר בשר החיות. כזה שלא הורג ומנצל אותן, וגם מצמצם את השטח הדרוש לייצור המזון: השטחים שנדרשים לייצור בשר מתורבת ומזון מן הטבע קטנים הרבה יותר מאלה שנדרשים לגידול בעלי חיים לשחיטה ולניצול. הן גם מזהמות פחות. כך כולנו מרוויחים סביבתית – גם אלה שבוחרים בכל זאת לאכול בשר.

ועוד חכמים במיוחד: כל מי ששם.מה את היסודות לטכנולוגיה ולעולם ההיי-טק. מאבי המחשוב, אלן טיורינג, ועד לממציא ה-www, טים ברנרס לי. הררי מילים כבר נכתבו עליהם.ן, כך שכאן אין צורך להרחיב. כך או כך, אם להשתמש במושגים ציוניים, שמתאימים כאן בול: אלה שהיו שם כשהייתה שממה טכנולוגית והפריחו אותה, החלוצים.ות של עולם ההיי-טק.

תם

התמימים הם אנחנו, או, יותר נכון, חלק לא קטן מאתנו. הסיבה: יש עדיין א.נשים רבים.ות שלא מודעים.ות למלוא הנזק שהטכנולוגיה יכולה לגרום בהרבה מובנים – מפגיעה בפרטיות שלנו ועד לזיהום אוויר ושאר רעות חולות שהורסות את סביבתנו, מזיהום השיח בחברה בכלל ועד לזיהום המערכת הפוליטית (פרשת קיימברידג' אנליטיקה כדוגמה לכך). בשנים האחרונות השתכללנו – חלק גדול מאתנו לא תמימים במיוחד וכבר מודעים לסכנות שאורבות באינטרנט ובטכנולוגיה בכלל, אבל מתהלכים בינינו עוד כאלה שיש להם מה ללמוד, וכדאי שיתחילו לשאול.

תם.

תם. צילום: BigStock

עוד תמימים: הרגולטורים. נכון, הם מנסים. נכון, הם הולכים ונהיים חכמים יותר. אבל הם עושים את זה לאט מדי, ולעתים אף מאוחר מדי. הטכנולוגיה כמעט תמיד לפניהם, וכך גם ההאקרים. פעמים רבות הרגולטורים לא יוזמים, אלא מגיבים להתפתחויות הטכנולוגיות, במיוחד כשהן מביאות לתוצאות רעות כגון מתקפות סייבר ופגיעה בפרטיות. זה במידה מסוימת כורח המציאות, אבל לא רק: הרגולטורים יכולים להיות חכמים יותר, ולדעתי כך הם יהיו בעתיד, אולם הם עדיין יישארו עם מידה לא מעטה של תמימות, ולא במובן הטוב של המילה.

רשע

יש הרבה רשעים: אלה שפוגעים בפרטיות, באיכות הסביבה ועוד; אלה שפורצים לארגונים, שמנצלים את הטכנולוגיה לשלילה ושבמקום שינצלו אותה כדי להפוך את העולם שלנו למקום טוב יותר, עושים את ההיפך הגמור ומנסים להפוך אותו לרע יותר. מזל שהם מאוזנים על ידי הרבה אנשים טובים.

רשע.

רשע. צילום: BigStock

ברוח המלחמה שאסרה רוסיה – ובראשה מנהיגה, ולדימיר פוטין – על אוקראינה והאוקראינים, אני בוחר בקרמלין ובקבוצות ההאקרים המהוות שלוחות שלו כרעים האולטימטיביים בעולם הטכנולוגיה. הרוע האולטימטיבי במקרה של המלחמה הזאת הוא בדמות עצם הפלישה למדינה אחרת, ועוד באמתלות שווא כמו "מיגור נאציזם", ומעשי הטבח והאונס של החיילים הרוסים באזרחים.ות אוקראינים.ות תמימים.ות – בניצוחו של הדיקטטור פוטין. אבל אותו דיקטטור גם "מנצח" על תקיפות סייבר רבות, בעיקר נגד המערב, ועל קבוצות הסייבר שמבצעות אותן: APT28 ,APT29, נוזקת NotPetya, המתקפה על תוכנת אוריון של סולארווינדס ועוד רבות, מגוונות ומתוחכמות.

לשמחת כותב שורות אלה, פעמים רבות, ההאקרים שלוחי הקרמלין לא מצליחים במשימתם – ולו כי במערב יש האקרים חכמים לא פחות. אבל לפעמים המתקפות שלהם גורמות נזקים רחבים לפעילות ולתשתיות של ה-"טובים".

עוד רשעים: עוד האקרים "שחורים" – בין אם אלה האקרים מצפון קוריאה, שבעיקר גונבים הרבה כסף, פצחנים מסין ותוקפים מהאויבת הגדולה ביותר שלנו בישראל – איראן. רוסיה, אגב, היא בעלת ברית הדוקה של איראן במרחב הפיזי, ולא מן הנמנע שהיא עושה זאת גם בסייבר.

ושאינו יודע לשאול

כאן בחרתי בחסרי האוריינות הטכנולוגית. אלה שבקושי יודעים להפעיל מחשב, שהטכנולוגיה מהם והלאה ובקיצור – אלה שנשארים מאחור. או מושארים מאחור. ויש רבים מהם ברחבי העולם, עם אוריינות טכנולוגית לוקה בחסר עד לא קיימת. וזה חבל, כי בכוחה של אוריינות טכנולוגית לצמצם פערים, להעצים את הידע של החסרים אותה ולהעלות את רמת החיים שלהם. וכל אלה הם אינטרס חברתי מהמעלה הראשונה.

ושלא - או שכן - יודעת לשאול.

ושלא – או שכן – יודעת לשאול. צילום: BigStock

האשמה לכך היא לא בהם, אלא בכל אותם אלה שתורמים להנצחת הפערים הכלכליים-חברתיים וההבדלים באוריינות הטכנולוגית: מהממשלה שלא מקצה מספיק משאבים לחינוך בטכנולוגיה, ולחינוך בכלל, בפריפריה ועד לחברות ההיי-טק, שרובן מעדיפות לפתוח את המטות שלהן בערים גדולות ובאזורים מרכזיים, ולא בספר. הן עושות את זה מטעמים נכונים מבחינתן ולא בכוונה להעצים את הפערים, אבל זה פועל יוצא מכך. מה גם שיש חברות היי-טק שכן פועלות בפריפריה – גם ולפעמים רק בה. הכוונה שלי היא כללית, בישראל ובחו"ל, ולכן לא אציין שמות ודוגמאות – לא לכאלה שמצמצמות פערים חברתיים ולא לכאלה שלא עושות זאת.

ושכן יודע לשאול

בתעשיית ההיי-טק יש לא מעט שמנסים לחזות קדימה – מה יהיו המגמות הבאות? אילו טכנולוגיות פורצות דרך יפותחו בעתיד? ועוד שאלות שישפיעו על הענף ועל העולם כולו – וזאת לא שאלה. לכן, בחרתי לצרף לארבעת האחים של "הגדת ההיי-טק" בן דוד, שכן יודע לשאול. או, יותר נכון, בת דודה, לשם האיזון המגדרי. שאלתה המרכזית של אותה יודעת לשאול, מבחינת עתיד ההיי-טק והטכנולוגיה, מצויה באותו שיר של נעמי שמר שבו פתחתי את המאמר: "לאן הובילו הדרכים את כל ארבעת האחים?" התשובה: אנחנו יכולים להעריך ולחזות, אבל אנחנו לא יודעים בבירור. מה שבטוח הוא שיהיה מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים