הדילמה של המנמ"רים: בין חדשנות למצוינות

סקר עדכני שנערך על ידי גרטנר מצביע על סדרי העדיפויות של מנהלי הטכנולוגיות ב-2022 ומאשש את המוסכמה בדבר המעמד המשודרג של המנמ"ר בעידן הקורונה

מה לעשות?

היציבות היחסית שמאפיינת בימים אלה את הפעילות העסקית בעולם בעקבות ההפוגה מהקורונה (שהנתונים של השבועות האחרונים בארץ ובמדינות אחרות מראים שלמרבה הצער, ייתכן שהיא קצרה) הביאה את המנמ"רים לשנות את תמהיל המשאבים שלהם. אם לפני כן הם היו עסוקים באופן כמעט מלא ביוזמות חדשניות, כיום הם עוסקים יותר ויותר במצוינות תפעולית ובהשקעה בתשתיות. הנימוק שלהם הוא שכך, היוזמות הדיגיטליות יכולות לספק טוב יותר את החזר ההשקעה (ROI) הנכון ובטווח הנראה לעין. השפעה נוספת שמורגשת מתחילת המגפה, והולכת ועולה, היא הידוק הקשרים בין המנמ"רים למנהלי הקווים העסקיים בארגונים.

המסקנות האלה עולות מסקר של גרטנר, שבו השתתפו 985 מובילי IT ועוד 25 מנהלי קווי עסקים מארגונים שונים. על פי הממצאים, 85% מהמנמ"רים עסקו בשנה האחרונה בטיפול בהיבטים השונים של הטרנספורמציה הדיגיטלית יותר בהיבט התשתיתי ופחות בייזום. 40% ציינו שהם השקיעו במודרניזציה של תשתיות ויישומים. תחומי עיסוק בולטים נוספים של המנמ"רים הם התאמה של יוזמות ה-IT ליעדים העסקיים והתייעלות פונקציונליות.

הסקר מביא לידי ביטוי גם את המודעות הגוברת של ההנהלות לנושאי הסייבר והאבטחה. על פי הנתונים, הרבה יותר מנמ"רים קיבלו בשנה החולפת, לעומת השנה שלפניה, הנחייה מההנהלה לשדרג את מערכות ה-IT מבחינת אבטחת הנתונים, כדי לצמצם סיכונים. הנתון הזה מעלה את המסקנה שההפוגה בקורונה החזירה את המנמ"רים וההנהלות בכלל לדילמה הנצחית: למצוא את האיזונים הנכונים בניהול הארגון, ביעדי ההשקעות ובסיכונים.

עוד סוגיה נצחית: מעמדו של המנמ"ר

תובנה נוספת מהסקר של גרטנר עוסקת בעוד סוגיה נצחית: מעמדו של המנמ"ר. גם בשנה הנוכחית, על אף המציאות המורכבת, רוב המנמ"רים – 74% מהם – צופים שהם ישמרו על המעמד המשודרג שלהם בארגון, שאותו הם השיגו בשנים האחרונות בעמל רב. זה נובע מההרחבה של האוטומציה בארגונים (חלק מהמשיבים הגדירו את המנמ"רים 'מחוללי שינוי') וממה שאמר אחד המשתתפים בסקר – שהגבול הדק גם ככה בין העסקים ל-IT הולך ומתפוגג. והוא צודק: לעתים קשה היה להבחין בין המנמ"ר לבין מנהל הקו העסקי, וברור ששניהם משדרים על אותו הגל.

עם זאת, ולמרות התדמית החדשנית של המנמ"רים בעיני ההנהלות, מרביתם ענו שהם לא רואים בשנה הקרובה שינוי מהותי בתפקידם, ואמרו שהם יעסקו יותר בהשקעה בשימור התשתיות הקיימות מאשר בחדשנות דיגיטלית.

מנהלי העסקים רואים במנמ"רים, בפירוש, יועצים אסטרטגיים, והם זקוקים לעזרתם בכל מה שקשור לקבלת החלטות שיש בהן מרכיב טכנולוגי. זאת, מתוך הכרה הולכת וגדלה במנהיגות שלהם – כפי שהוכח בתקופת הקורונה

תובנות הסקר של גרטנר עולות בקנה אחד עם המציאות בישראל. במפגשים מקצועיים עם מנמ"רים ומנכ"לים נשמעת כחוט השני האמירה שלפיה בשנה הנוכחית ובזו שאחריה, הארגונים יתמקדו בשימור החדשנות וההישגים שנצברו בשנתיים האחרונות. זאת, מתוך הערכה שהמשאבים הגדולים שניתנו ל-IT בתקופת הקורונה יחזרו לממדים הרגילים שלהם. מה גם שהארגונים רוצים למצות את ההשקעות הרבות שכבר נעשו ולהעמיק את הטרנספורמציה הדיגיטלית.

השורה התחתונה: הנתונים מראים שהמנמ"רים ומנהלי העסקים הצליחו לבנות תשתית של יחסים ושיתוף פעולה בצורה יעילה, עם חלוקת עבודה ברורה – המנמ"רים ימשיכו את הובלת הטכנולוגיה ומנהלי העסקים יציבו את האתגרים. מנהלי העסקים רואים במנמ"רים, בפירוש, יועצים אסטרטגיים, והם זקוקים לעזרתם בכל מה שקשור לקבלת החלטות שיש בהן מרכיב טכנולוגי. זאת, מתוך הכרה הולכת וגדלה במנהיגות שלהם – כפי שהוכח בתקופת הקורונה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים