כיצד לממש את ההבטחה שעומדת מאחורי 'בסיסי נתונים-כשירות'?

פתרונות DBaaS מציעים רמה גבוהה בהרבה של אג'יליות מאשר בסיסי נתונים בניהול עצמי, אבל יש להם גם "נקודות כאב" - כל מה שחשוב לדעת אודות 'בסיסי נתונים כשירות'

ליאור תגור, מנכ"ל קאוצ'בייס ישראל, רוסיה ומדינות CIS.

לאחר מספר שנים מאתגרות, נראה שההשקעות של ארגונים בטרנספורמציה הדיגיטלית החלו לשאת פרי. מגיפת הקורונה תרמה לכך ללא ספק. ממחקרים שפורסמו לאחרונה עולה כי לקוחות של ארגונים רבים מעידים על שיפור בחווית הלקוח בזכות הטרנספורמציה הדיגיטלית. אלו חדשות נהדרות עבור ארגונים ולקוחותיהם, אך זה לא שההתקדמות הדיגיטלית הזו הושגה כבמטה קסם ללא שעמדה מאחוריה תשתית.

כל פרויקט דיגיטלי חדש נשען על נתונים, והרבה. על פי אחת ההערכות אנו צפויים ליצור כמות עצומה של 463 ג'יגה בייט בכל יום עד שנת 2025 – וכל הנתונים הללו צריכים להיות מקובצים במקום אחד ונגישים על מנת שאפשר יהיה לנהל תהליכים ולהפיק תובנות. תשתית בסיס הנתונים הנכונה קריטית על מנת לעבוד עם הנתונים וליצור יישומים ושירותים חדשניים שהמשתמשים הסופיים דורשים.

"לארגונים אשר צריכים לאזן תשתית בסיסי נתונים מסורתיים, שם הוספת טכנולוגיה חדשה עלולה להיות מסובכת, יקרה וגוזלת זמן – DBaaS יכול להיות חלופה מצוינת

אלו הן הסיבות שבזכותן מתקדם מודל ה'בסיס נתונים-כשירות' (DBaaS). כמו כל פתרון אחר בענן, DBaaS יכול לספק יתרונות עצומים, אבל גם לייצר נקודות כאב  – החל מחוסר גמישות בתמחור ועד להתחייבות לספק יחיד. בעוד שהביקוש ל-DBaaS ממשיך לצמוח, מחקר שפורסם לאחרונה ב-Businesswire קובע כי שוק ה-DBaaS יצמח בעד ל-69% במהלך חמש השנים הקרובות. כלומר ארגונים יתקשו ליהנות מהיתרונות המלאים של בסיס נתונים כשירות, אלא אם כן יידעו לפתור את נקודות הכאב הללו.

DBaaS.

DBaaS. צילום: BigStock

הפתרון המתאים?

על פניו, קל לראות מדוע ארגונים פנו לענן כדי לסייע להם לתפעל את בסיסי הנתונים שלהם. פתרונות DBaaS הם סקלאביליים מאוד, מאפשרים לבצע אוטומטית הקצאה או ביטול של ישויות בסיסי נתונים על פי הצורך, ומבטיחים כי לארגון תמיד יהיו את כל המשאבים הדרושים. בנוסף, כאשר האחריות על ניהול בסיסי הנתונים מטופלת בידי ספק ה-DBaaS, צוותי ה-IT הפנימיים בארגונים יכולים להתמקד במה שהם עושים הכי טוב – לשפר את הפעילות העסקית.

אולי הדבר החשוב ביותר, הוא שפתרונות DBaaS מציעים רמה גבוהה בהרבה של אג'יליות מאשר בסיסי נתונים בניהול עצמי. כאשר ארגון צריך את היכולת לתמוך בשירותים או יישומים חדשים, הוא יכול להקצות בסיס נתונים חדש על פי דרישה, תוך דקות, במקום להמתין שבועות או אפילו חודשים בחלופות אחרות. הדבר נכון במיוחד לארגונים אשר צריכים לאזן תשתית בסיסי נתונים מסורתיים, שם הוספת טכנולוגיה חדשה עלולה להיות מסובכת, יקרה וגוזלת זמן – ו-DBaaS יכול להיות חלופה מצוינת.

למנוע נעילה לספק הענן ארגונים רבים חווים נעילה (התחייבות) לספק ענן מסויים ומחויבות לצרוך את שירותי הענן המסויימים שמציע ספק תשתית הענן. מה שנראה כמודל שקל מאוד לאמץ בתחילת הדרך, מוביל למגבלות של גמישות וביצועים כאשר צריכים להגדיל את בסיס הנתונים. כתוצאה מן הנעילה לספק יחיד, ארגונים צריכים להשתמש בתשתית המוצעת על ידי ספק הענן, גם אם בעתיד ירצו להחליף לבסיס נתונים מתאים יותר או בעל יחס עלות-תועלת טוב יותר. כאשר ארגון מעוניין להחליף לספק ענן אחר, הוא ייאלץ גם להחליף את בסיס הנתונים, תהליך אשר ידרוש שינויים ביישומים הארגוניים.

לבדוק סקלביליות מול ביצועים – רוב הארגונים עוברים למודל DBaaS על מנת לפשט ולחסוך את העיסוק בניהול בסיסי הנתונים. עם זאת, אם הפתרון שנבחר דורש כלים נוספים, על מנת לעמוד ביעדים ולשמור את המשתמשים מרוצים. פירוש הדבר שהם עדיין צריכים לעסוק בניהול ותחזוקת בסיס הנתונים. דוגמה טובה לכך הוא זיכרון המטמון (Caching). תחזוקת שכבה נפרדת של זיכרון מטמון על מנת לספק את התגובתיות לה מצפים המשתמשים מוסיפה שכבה נוספת של עבודה, עלויות ואתגרים נוספים.

לבחור בזהירות – ארגונים צריכים לצפות ליותר ממה שמספקות להם חברות הענן כיום בשירותי DBaaS. הם צריכים לצפות ל-DBaaS המאפשר להם לבחור את ספק הענן עליו יושב השירות וממשק ניהול אחד לניהול, ניטור ואופטימיזציה של בסיס הנתונים בכל תשתית שהיא. בזמן שארגונים שוקדים כיום על שלב "הבגרות הדיגיטלית" שלהם, האתגרים שלהם עם שירות ה- DBaaS יהפוך למוחשי יותר ויותר. על מנת לממש את הפוטנציאל הרב ב-DBaaS משתמשים ידרשו איזון בין הפונקציונליות אשר לה הם רגילים ממודלים מסורתיים, ביצועים ויכולת להתרחב על מנת לתמוך בעומסי העבודה המאתגרים ביותר, וכן פלטפורמה שתאפשר להם לבחור את ספק הענן מבלי צורך להחליף את בסיס הנתונים שפועל על התשתית.

הכותב הוא מנכ"ל קאוצ'בייס (Couchbase) ישראל, רוסיה ומדינות CIS, המפתחת פלטפורמת נתונים NoSQL, המבוססת על קוד פתוח, ומציעה פתרון DBaaS גמיש על כל פלטפורמת ענן

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים