AI ו-AR – מילות הקסם החדשות במקום העבודה
התפתחויות בטכנולוגיות בינה מלאכותית (AI) ומציאות מסייעת (AR) הפכו לבשורה הבאה בשלל תעשיות ● מה עושה אותן כל כך יעילות ביחד?
מלוא הפוטנציאל של טכנולוגיות מציאות מסייעת (AR) ובינה מלאכותית (AI) במקום העבודה היה לנושא עסקי מרכזי כבר זמן מה. חברות בכל התעשיות פורסות בהצלחה מזה שנים פתרונות AI ו- AR שונים, במיוחד לטובת שירות לקוחות ותמיכה. באחרונה, מצאו מקינזי, כי ארגונים הגדילו את ההשקעה בטכנולוגיות AI בלא מעט פונקציות עסקיות מרכזיות כתגובה למגיפת הקורונה, וחברת האנליסיטים גרטנר צופה שעוד ארגונים יעשו זאת עם הכניסה לשנת 2022. למעשה, גודל שוק ה-AR העולמי צפוי להתרחב בקצב גידול שנתי של 43.8% משנת 2021 עד 2028. ועם זאת, בשנת 2019, למרות ההתלהבות הגוברת מפתרונות AI ו- AR, האימוץ הנרחב עדיין היה רחוק.
ואז הגיעה הקורונה. מכיוון שנסיעות הפכו לכמעט בלתי אפשריות, עבודה מרחוק – להכרחית, והתקציבים היו נתונים ללחצים רבים, ארגונים רבים מצאו את עצמם במצב משבר. "לעשות דברים אחרת" הייתה המנטרה לשנת 2020. במהלך 18 החודשים האחרונים ראינו שככל שהחברות יישמו גישות דיגיטליות חדשות לביצוע עבודות, התגלו יותר ויותר היתרונות האמיתיים של השינויים האלה. גם לאחר שהמגיפה תהיה מאחורינו, סביר שחברות רבות לא ירצו לחזור לשיטות הישנות. המציאות השתנתה באופן בלתי הפיך ויישומי פתרונות AI ו- AR – משולבים – הפכו משאיפה למצרך "כמעט חיוני". זאת מכיוון שהטכנולוגיות האלה עושות דבר אחד ממש טוב – הן מאפשרות יעילות בעידן של שיבוש מערכות.
מהות החיבור
בואו נסתכל על הטכנולוגיות בתורן. לעתים קרובות משתמשים במציאות מסייעת (Assited Reality) ובמציאות רבודה (Augmented Reality) לסירוגין, אך הן נבדלות בכמה דרכים מרכזיות. מציאות מסיעת, בניגוד למציאות רבודה, לא משנה את מה שהמשתמש רואה. במקום זאת, היא מוסיפה שכבה נוספת של מידע לראות ההיקפית. מציאות זו יכולה לשמש את משתמש הקצה בתצורה של משקפיים חכמים, או קסדה חכמה, בעוד שמציאות רבודה לעיתים קרובות מחליפה לחלוטין את מה שיש סביבך. ואכן, משקפיים חכמים הם אחד היישומים המובילים למציאות המסייעת והרבודה, כאשר האימוץ לא רק צפוי לגדול בשנים הקרובות, אלא גם להאיץ, כאשר ההוצאות מתחילות להתרחק מ-AR "נייד" ולכיוון AR שמורכב על ראש המשתמשים.
מצד שני, ל-AI יש פוטנציאל לשנות לגמרי את עיצוב מקום העבודה. הצמיחה של הטכנולוגיה מתרחשת באותה מהירות גלובלית ובהיותה מאפשרת כה משמעותית לגל הטכנולוגיות הבא, צמיחה זו עשויה רק לגדול. כיום, כמעט שלושה רבעים מהארגונים אומרים שהם ישקיעו ב-AI בשלוש השנים הקרובות כדי ליצור מודלים עסקיים חדשים לטכנולוגיות חדשות, כמו אוטומציה והתקני מחשוב קצה. אפילו לאחר הקורונה, עסקים רבים מאמינים שהם מסתכנים בקריסה אם הם לא יגדילו את היקפי השימוש בבינה מלאכותית בחמש השנים הקרובות.
מה זה אומר עבור עסקים?
הביקוש הגובר לסיוע מרחוק הוא מניע עיקרי בצמיחה זו. סיוע AR מספק גם יתרונות רבים, כולל צמצום הזמן בפירוש הוראות, הפחתת זמני תרגום ואימון בהדרכות והגדלת התפוקה. היצרנים מציינים את השימוש במשקפיים חכמים כמניע מרכזי ליתרונות אלה. בגרטנר צופים, כי עד 2026, ישתמשו 75% מהתעשיות עתירות הציוד וההון ב-AR כמרכיב מרכזי להפחתת עלויות/הימנעות בקרב עובדים בחזית. במקרה שימוש מתועד של הרכבה בסיוע AR הושגו התוצאות הבאות: הפחתה של 90% עד 99% בזמן פרשנות ההוראות ("time to information ") על ידי העובד בשטח; הפחתה של 85% בזמן האימון וההדרכה; עלייה של 40% בפרודוקטיביות; הפחתה של 35% עד 50% בזמן הטכנאים הכולל.
אתגרים…
האתגר של פריסת טכנולוגיות מתפתחות הוא, שעד שהן לא הבשילו במלואן, אינטגרציה יכולה להיות אתגר. גם עם משקפיים חכמים יכולים להיות חששות הכרוכים באבטחה ופרטיות. במסגרות רפואיות וכירורגיות למשל, השימוש במצלמות בחדרי ניתוח הינו רגיש ושנוי במחלוקת. בתרחישים רגישים כמו אלה, השימוש במכשירים כאלה חייב להיות מוסכם מראש, עם הבנה שהם שם לטובת כולם. למרות ש-AI היא טכנולוגיה מפותחת יותר, היא יקרה ועשויה לדרוש השקעה מוקדמת. בגרטנר מצאו, שמנהלי מערכות מידע ומנהלי IT מתקשים להמחיש פרויקטים של AI, כאשר רק 53% מהפרויקטים מגיעים מאב טיפוס לייצור מכיוון שחסרים להם הכלים הנכונים לייצור רחב של AI.
… אבל לא נסיגה
עם כל הקשיים, סביר להניח שבעיות אלו יתגמדו בעתיד הלא רחוק. ראשית, השקעות הן חלק הכרחי בצמיחה העסקית, ומרבית המנהלים מסכימים כי AI ו-AR מבטיחים תשואות השקעה מצוינות לאחר פרק זמן קצר בלבד – כאשר הן נפרסות כראוי. בוש בצ'כיה, למשל, התקינה לאחרונה משקפיים חכמים של דיינבוק לשיפור הפרודוקטיביות והיעילות במחלקה הטכנית שלהם, במיוחד עבור חשמלאים לשימוש בתמיכת תחזוקה. המכשירים הוכחו כנכס כל כך יקר לצוות שהם חוקרים כעת יישומים אחרים ומקרי שימוש.
שנית, AI, AR והתקנים כמו משקפיים חכמים גדלו הרבה יותר מהר במגזר הארגוני מאשר הצרכני. באופן מסורתי, מכשירים שצוברים פופולריות באמצעות שימוש עסקי (ולא צרכני) תמיד מעט איטיים יותר בגדילה. בעוד שההוצאה הגלובלית על אוזניות AR ו VR, תוכנות ושירותים, כולל רכישות על ידי צרכנים, עלתה ל-12 מיליארד דולר בשנת 2020, רוב הצמיחה הייתה במגזר העסקי. מכיוון שהיא מתחילה להפוך לאט לאט גם יותר פופולרית בקרב הצרכנים, סביר שמגמה זו תעלה במהירות. כשהמגיפה מאיצה את ההזדמנות להוכיח את ערכם, AR ומשקפיים חכמים עשויים להמשיך לצבור תאוצה הודות להבטחתם להוזלת עלויות, בטיחות רבה יותר ושימור למידה טוב יותר. הצמיחה לא צריכה להיות מיידית כדי להכיר בה.
הכותב הוא מנהל מכירות דיינבוק ישראל.
תגובות
(0)