הטייס שחזר בתשובה ומכשיר כיום חרדיות להיי-טק

ניסים חזן מספר בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים על המסלול שעשה כילד שגדל בבית מסורתי, לימודים במסגרת חילונית, חזרה בתשובה במסגרת שירותו בחיל האוויר, וכיום מכשיר מתכנתות חרדיות במודל ניר-שור

ניסים חזן, מלם תים.

ניסים חזן חלם להיות טייס כל חייו. הוא גדל למשפחה מסורתית בפתח תקווה ובשלב מסוים התרחק מהדת, עד שהתגייס לחיל האוויר, ושם חזר בתשובה. את לימודי התיכון הוא עשה באוניברסיטת בר אילן, ולצבא הגיע עם תואר הנדסאי מחשבים. למרות שהיה משוכנע כי ינטוש את המחשבים לטובת השירות כטייס, מפקד הטייסת זיהה את היכולות שלו ומינה אותו לקצין המחשוב של הטייסת. לאחר השחרור החל לתת שירותי מחשוב לחברות, ואז גם נחשף לאתגר של שילוב חרדיות בוגרות מכללות בשוק העבודה.

בראיון לפודקאסט אנשים ומחשבים הוא מספר על המסלול שעשה כילד חרדי, דרך שירות בחיל האוויר וכיצד הקורונה סייעה להגדיל את מספר החרדיות שעובדות בהיי-טק.

ניסים חזן, שתף אותנו במסלול החיים שלך – מבית מסורתי, שירות כטייס והחזרה בתשובה.
"גדלתי בבית מסורתי, ולקראת התיכון התרחקתי קצת מהדת, מסיבות שונות, חוסר עניין, חוסר ידע. מגיל צעיר רציתי להיות טייס, ואחרי שסיימתי את הקורס, תוך כדי השירות, גיליתי שוב את עולם התורה וחזרתי לדת".

מה המשמעות של חזרה בתשובה בתפקיד כמו טייס?
"היו הרבה דיבורים על כך בטייסת. זו קבוצה מאוד מגובשת, וחוץ ממני היו עוד שניים שחזרו בתשובה, כולל מפקד הטייסת, שאותו אני פוגש מדי פעם ורואה כיצד הוא לומד תורה. כמובן שזה לא הפריע לפעילות המבצעית שלנו, היינו טסים במטוס אחד חילונים, דתיים, מתווכחים, אבל עובדים בצוות".

 איך קיבלו אותך בסביבה הקרובה אחרי שעזבת את הדת וחזרת?
"הייתה הרבה הערכה כלפי בגלל השירות המשמעותי שעשיתי, והם קיבלו את זה די בהבנה. הבינו שאני עושה משהו נכון, וגם אחרים הלכו בעקבותיי".

מתי התחברת לתחום המחשבים?
"למדתי מדעים ומחשבים בתיכון בבר אילן, וכשהתגייסתי כבר הייתי הנדסאי, ובזמן הלימודים פיתחתי מערכות. ידעתי שאם אני הולך לקורס טיס, אנטוש את המחשבים לשנתיים, אבל אז כשהתקבלתי לקורס, המפקד ראה שיש לי ידע במחשבים ומינה אותי לקצין המחשוב של הטייסת. זו הייתה תקופה מאתגרת בעולם המחשוב, וכך הגשמתי שני חלומות שלי: להיות טייס ולעסוק במחשבים. בכובע שלי בתחום המחשוב בחיל האוויר הייתי שותף לפרויקטים משמעותיים, להקמת רשתות מבצעיות ועוד".

מה היו אבני הדרך אחרי השחרור?
"התחלתי לתת שירותי תוכנה לחברות. הפרויקט הראשון שלי היה מחשוב התקנת המזגנים ברכבת ישראל. תוך כדי העבודה זיהיתי את הנושא של חרדיות המתקשות למצוא עבודה למרות שיש להן את כל הכישורים ב-2009 הקמתי חברה, שהכשירה חרדיות לתחומי הפיתוח וסייעה להם להשתלב בחברות. הפעילות התרחבה והבנתי שאני לא אוכל להמשיך לבד, אז מלם תים קנתה את הפעילות שלי, שאותה אני מנהל עד היום".

מה המיוחד במיזם הזה בשונה ממיזמים אחרים שקיימים בתחום של הכשרת חרדיות?
"המיזם בא לפתור שתי בעיות שקיימות כיום בענף. בעיה אחת היא מחסור באנשים מיומנים, ומצד שני הקושי של חברות לקלוט ג'וניורים. זה אמנם קושי של כל אלו שמסיימים ללמוד, אבל אצל החרדיות זה יותר קשה ומורכב. הייחוד שלנו הוא, שאנו מכשירים צוות של בנות חרדיות, שמקבלות אצלנו הכשרה בליווי ראש צוות בעל ניסיון. הן מקבלות שכר מהיום הראשון, ואחרי שהן מסיימות את ההכשרה אנחנו מציעים אותן כצוות אורגני לחברות שזקוקות לכוח אדם, אבל הן עובדות כאן במודיעין עילית או בירושלים. השלב השני בתוכנית הוא, שבמשך חצי שנה שהן עובדות כג'וניוריות אצלו, אנחנו, משלמים את שכרן, כלומר למעסיק אין עלויות, הוא מקבל צוות מנוסה והן לומדות אחד את השני. אחרי תקופה זו, הן עוברות לעבוד אצלו כחלק מצוות הפיתוח, מרחוק, כאן במודיעין או בירושלים, וזה למעשה המודל של ניר-שור, שכל כך התפתח מאז הקורונה. מעסיקים למדו שאפשר לקבל תפוקה מעובדים ועובדות גם אם הם לא יושבים פיסית אצלך. נקודה חשובה נוספת היא, שלאורך כל התקופה, מהיום הראשון, הן עובדות שלנו, ואנחנו אחראים על ההכשרה, על הפעילות שלהן והעבודה מול הלקוח".

כמה מפתחות עובדות כיום במודל הזה?
"יש לנו שמונה צוותים שעובדים אצל לקוחות מרוצים. הם למעשה השגרירים שלנו. הם רואים את היכולות שלהם, את הנכונות שלהם לעבוד וממליצים לחבריהם. בכלים של היום אפשר לנהל צוותים, ואם יש צורך בפגישות אז נציג הלקוח מגיע לפה. יש לנו חדרים מיוחדים לכך, וזה עובד מצוין. גם יש את העניין של מחסור חמור מאוד בעובדים, ולקוחות אומרים לי תביא לי אנשים מיומנים, לא משנה מי הם ומה הם. חברות שהעסיקו עובדים בחו"ל עוברות למודל שאנו מציעים".

איך זה מתקבל בחברה החרדית? במשפחה? אצל הרבנים?
"מודל הפעילות שלנו מקבל תמיכה מלאה מצד הרבנים והחברה החרדית. אנחנו נותנים להן את כל הכלים לעבוד, אינטרנט כשר, יש לנו מודלים של גמישות מקסימלית בעבודה, שמאפשרת להן להתפנות למשפחה אחר הצהריים, ובערב אם צריך לקיים שיחות עם לקוחות או לטפל בתקלות, וזה עובד מצוין.

 להאזנה לפודקאסט המלא – לחצו כאן

 

 

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. א.כ

    מכיר באופן אישי את פעילות החברה, ואת הצוות ובראשם ניסים, מקום למופת! מקצועי, מסור, אנושי, שליחות קודש. הדבר הזה גדול מהמוצג כאן, במובן המקצועי, בתרומה לחברה, ובגדולתו של האיש שעומד מאחורי כל זה. שיהיה בהצלחה!

  2. אביטל

    איזה כיף לראות עוד ועוד דוגמאות מוצלחות!

אירועים קרובים