יזם, סטארט-אפיסט – תכנית עסקית מדויקת תסייע לפריצה מהירה יותר
שלב מס' 4 בסדרת המאמרים: איך לבנות תכנית עסקית הוא לא הנושא החשוב במאמר זה, שבו נתמקד בהבנה מהי בכלל תכנית עסקית נכונה ומתי אתם בשלים להכנתה
חיפוש מהיר בגוגל עם צמד המילים 'Business Plan' מעלה 4,210,000,000 תוצאות! שם ניתן למצוא הסברים, דוגמאות וטמפלטים לכל סוגי התכניות העסקיות הקיימות בכל תעשיה, מטרה, או אורך. אבל לפני שאתם רצים לכתוב את התכנית העסקית שלכם על סמך אחד ממיליוני הטמפלטים שניתן למצוא, חשוב לעצור ולהבין את המהות של התכנית העסקית, ולהימנע ממוקשים ובורות בדרך, שיכולים להפוך את התכנית שלכם ללא מדויקת במקרה הטוב, ולא רלוונטית במקרה הרע.
ראשית, חשוב לציין, תכנית עסקית יכולה להיבנות רק כאשר בשלו התנאים לכך, ולאחר שבוצעה עבודת הכנה יסודית. בתכנית הפריצה לשוק, היא מתבצעת בשלב הרביעי בלבד, כלומר, רק לאחר ביצוע מחקר שוק, בדיקת היתכנות והתאמת המוצר לשוק, בניית הצעת ערך ובניית המותג, שבהם עסקנו במאמרים הקודמים. לאחר שקיים בסיס מידע רחב, הבנה של קהל היעד וצרכי הלקוחות, הגדרה מדויקת של הערך והיתרון של המוצר, וכמובן, אחרי מיתוג מקיף, בו המסרים המילוליים והוויזואליים ברורים, ניתן להתקדם הלאה לבניית תכנית עסקית. לפני כן, התכנית תציג מידע חלקי ולא מבוסס, מסר לא משכנע וישות שאין בה יכולת לייצר אמון.
התכנית העסקית מגדירה עבורכם את האסטרטגיה ותכנית הפעולה לשנה עד שלוש השנים הבאות, ולפעמים יותר. היא מסייעת לכם להתמקד ולפתח את הרעיונות שלכם, לקבוע סדרי עדיפויות ולחסוך זמן יקר. תכנית טובה מגדילה את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ, שכן, באופן מוכח היא יכולה להביא לשיעורי גידול גבוהים יותר ולסיכוי גבוה יותר להשקעות
מהי תכנית עסקית?
תכנית עסקית היא מסמך המאגד בתוכו את עיקר העיסוק והמטרות של החברה, ואיך היא מתכננת להשיג אותן. תכנית טובה מכילה תקציר מנהלים, תיאור של החברה, ניתוח שוק, פירוט ותיאור המוצרים והשירותים, אסטרטגיה שיווקית, מצע פיננסי ותקציב.
התכנית העסקית מגדירה עבורכם את האסטרטגיה ותכנית הפעולה לשנה עד שלוש השנים הבאות, ולפעמים יותר. היא מסייעת לכם להתמקד ולפתח את הרעיונות שלכם, לקבוע סדרי עדיפויות ולחסוך זמן יקר. תכנית טובה מגדילה את סיכויי ההצלחה של הסטארט-אפ, שכן, באופן מוכח היא יכולה להביא לשיעורי גידול גבוהים יותר ולסיכוי גבוה יותר להשקעות.
מה אפשר להפיק מהתכנית העסקית?
לתכנית עסקית טובה ישנם יתרונות ושימושים רבים, בין אם היא מאפשרת פניה למשקיעים או שותפים עסקיים ובין אם היא מהווה בסיס המאגד את כלל הפונקציות בתוך החברה – פיתוח, שיווק, מכירות, פיתוח עסקי, ומשאבי אנוש. רבים בשלב הזה יתהו בנוגע לקשר בין תכנית עסקית למשאבי אנוש, אך אחת התפוקות המהותיות מתכנית עסקית היא היכולת לחבר את כל המרכיבים שמנינו קודם לתכנית פעולה אחת, אשר מובילה את כולם לכיוון אחד ברור ומפוקס, ומשרה ביטחון בקרב כלל העובדים והשותפים בבניית המיזם. תכנית טובה יכולה גם למשוך הנהלה בכירה חדשה.
סוגים שונים של תכניות עסקיות
קיימים סוגים שונים של תכניות עסקיות שניתן לבחור מתוכם, בהתאם למטרות של החברה ולשוק שלה. מעבר לתכנית העסקית הסטנדרטית של הסטארט-אפ, ניתן לבנות תכנית עסקית רזה של "עמוד אחד" המספקת דגשים בלבד ומשמשת לסקירה מהירה מאוד של העסק.
קיימת גם תכנית עסקית ממוקדת כדאיות – תכנית זאת עונה על שתי שאלות עיקריות: מי ירכוש את השירות או המוצר, ואיך המיזם יכול להרוויח. מעבר לכך, יש שבונים תכנית מגירה שמפרטת דרך פעולה חלופית במקרה שהאסטרטגיה העיקרית נכשלת.
עשה ואל תעשה
אם החלטתם לצאת אל הלא נודע ולצלול באוקיינוס הדוגמאות והטמפלטים ברשת, הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לנווט את הדרך לתכנית עסקית מוצלחת:
- אנגלית בלבד! – יכול להיות שאני מציין את המובן מאליו, אך התכנית שלכם חייבת להיות מנוסחת באנגלית, ולכן כדאי שתבצעו את החיפוש שלכם גם בשפה האנגלית.
- תמונה שווה אלף מילים – תוצאות החיפוש בתוך מחלקת התמונות בגוגל יכולה לחסוך זמן רב, ולאפשר לכם לסרוק את שלל הדוגמאות ולבחור את הטמפלט המתאים ביותר לצרכיכם בגלילה אחת.
- היכון, הכן, צא – אל תתחילו לכתוב את התכנית העסקית לפני שאתם מכינים את כל המרכיבים שלה. הסדר של המבנה משפיע על איכות ויסודיות התכנית.
- הישארו בפוקוס – שטף התוצאות והדוגמאות שתמצאו יכול לבלבל פיל. תבצעו את החיפוש תוך כדי התפקסות במה אתם רוצים להגיד והמטרות שלכם.
- הקדישו לזה זמן – אל תמהרו בבניית התכנית העסקית שלכם. בממוצע לוקח לבנות תכנית עסקית על כל מרכיביה בין חודשיים לשלושה חודשים, ואפילו יותר אם מדובר במקרים שדורשים איסוף מידע שלא זמין ברשת.
ישנם יותר ממיליארד דוגמאות ודעות לבניית תכנית עסקית, אבל זכרו בסוף שייתכן שאף אחת מהן לא טובה מספיק עבורכם. התייעצו עם אנשים שבנו תכניות עסקיות, ואם אין לכם את הזמן והיכולת לנהל את התהליך של בניית התכניות, קחו מומחים שזה כל מה שהם עושים. בהצלחה!
הכותב הוא מייסד שותף ב-Krystal8, המתמחה בבניה ויישום אסטרטגיות פריצה לשוק עבור סטארט-אפים
תגובות
(0)