שומרים על הטבע – בכל המימדים
זה הזמן לייצור שמתחשב בסביבה ועם כל האתגרים של העידן החדש בו כולנו פועלים, חייבים להתגייס ולהפגין מחויבות לשמירה על הטבע
ועידת האקלים של האו"ם, שהתכנסה האחרונה בגלזגו, דנה בלא מעט נושאים שכרוכים בהישרדותו של כדור הארץ והחיים שעליו. רחוק מאולמות האירועים של סקוטלנד, בישראל, מצטיירת תמונה לא ממש ורודה, של מדינה שמצטיינת בלא מעט חזיתות טכנולוגיות, אך מעט מגמגמת כשמדובר בטכנולוגיות אקלים.
בדו"ח שהוקדש לנושא, מציינת רשות החדשנות כי מעבר להיותה של הטכנולוגיה נדבך משמעותי במלחמה במשבר האקלים, היא גם מהווה הזדמנות עסקית להצמחתה של תעשיית טכנולוגיה חדשנית, מגוונת ובת קיימא.
בהסתכלות רחבה, תחום ההדפסה בתלת ממד, ובמיוחד זה התעשייתי, שצומח בקצב מרשים משנה לשנה, תופס מקום של כבוד בחזית המאבק. נראה שאפשר להסכים כי חדשנות טכנולוגית בייצור מסמנת כיום פוטנציאל גדול באפשרויות צמצום טביעת הרגל הפחמנית והאצבע, מן הסתם, מופנית לזירת ההדפסה בתלת ממד, שם מתרחשת מהפכה של ממש, שיש לה סיכוי טוב מאוד לתרום משמעותית לצמצום הפגיעה בסביבה. אם ייצור מכונית חדשה על כל רכיביה יוצר לעיתים יותר זיהום מאשר הנהיגה במכונית, כפי שמלמדים לא מעט מחקרים, שינוי שיטת הייצור יכול ליצור שיפור עצום בפני עצמו, לצד מיקסום הקילומטרז' שניתן להפיק מכל ליטר דלק.
תהליך עיבוד חומרים, כמו מתכת ופלסטיק, והפיכתם למוצרי קצה, דורש לא מעט אנרגיה. הדפסת תלת ממד מאפשרת ייצור של מבנים גיאומטריים מורכבים ובפחות חומר שנדרש בייצור המסורתי, ומפגינה גם כמעט אפס פחת
צמצום שימוש באנרגיה
והפוטנציאל, כאמור, נמצא בטכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד, הייצור התוספי (Additive Manufacturing), בו החפץ המיוצר נבנה משכבות של חומר פולימרי.
מחקר של אוניברסיטת דלפט צופה כי ההדפסה בתלת ממד יכולה לצמצם את השימוש העולמי באנרגיה בכ-25% עד שנת 2050. מדובר בתהליכי ייצור שיכולים לנפק מגוון מוצרי קצה מורכבים ועמידים במיוחד, למגוון תעשיות, מתעופה, דרך רפואה ועד לחלקי חילוף לתעשייה הכבדה – ותוך שמירה על טביעת רגל פחמנית מצומצמת ביותר.
איך בדיוק זה קורה? תהליך עיבוד חומרים, כמו מתכת ופלסטיק, והפיכתם למוצרי קצה, דורש לא מעט אנרגיה. הדפסת תלת ממד מאפשרת ייצור של מבנים גיאומטריים מורכבים ובפחות חומר שנדרש בייצור המסורתי, ומפגינה גם כמעט אפס פחת. זאת ועוד, החלפה של חומר יקר, דוגמת מתכת, בחלק ייעודי למכונית, באביזר פולימרי עם תכונות משופרות ועמידות, יביא לא רק להוזלת החלק, אלא גם להפחתה משמעותית במשקלו. גם תהליך הייצור עצמו צורך פחות אנרגיה – ובצורה משמעותית. יצירה של תבנית מתכת למוצר כלשהו יכולה לצרוך עד פי 100 אנרגיה מאשר הדפסת התבנית מחומר פולימרי.
ומה באשר לשינוע, אחסון והעברת המוצר ללקוחות הקצה? גם כאן, הדפסת התלת ממד יוצאת כשידה על העליונה. היכולת להדפיס מוצרים על פי דרישה, בלי הצורך להחזיק מלאים במחסנים יקרים, מאפשרת גם להפטר מבתי חרושת ענקיים ולפתח מודל של "מחסן וירטואלי|" של מוצרים, שמיוצרים רק כאשר מישהו זקוק להם. הדפסת תלת ממד מאפשרת לייצר מה שאתה צריך, היכן שאת צריכה ובכמות לה אתה זקוק. מרכזי ייצור מבוזרים משמעותם זמן קצר יותר לשוק, ובוודאי גם פחות צורך בשינוע למרחקים ארוכים. וכן, העובדה שמדובר בחומרים קלים יחסית, על הדרך חוסכת גם לא מעט דלק בציי המכוניות והמטוסים שמשמשים בתהליכי השינוע ממקום למקום.
קיימות כמדיניות
נושא הקיימות בחברת סטרטסיס הפך עם השנים לאחד היותר חשובים בסדר היום הארגוני. באחרונה הכרזנו על הקמת יחידה ייעודית לנושא, כחלק ממחויבותה של החברה, המובילה כיום את תחום הדפסת התלת ממד הפולימרית, להגנה על הסביבה והקהילות בהן אנו פועלים, וכחלק מנשיאת דגל הקיימות בתעשייה בכלל ובתחום ההדפסה בתלת ממד, בפרט – מהלך שהחל כבר לפני 30 שנה, עם היווסדה.
הכלכלה הגלובלית החדשה דורשת מחברות להתאים עצמן ולהתגבר על אתגרים בלתי צפויים, תוך שמירה על מחויבתן להגנה על הסביבה בה הן פועלות. המשימה שלנו היא לתרגם את הובלתה של החברה בתחומי ההדפסה בתלת ממד ליישומים עסקיים, שיאפשרו ללקוחות לייצר פחות פסולת ולהפיק ערך מוסף רב יותר מהתהליכים הדיגיטליים שמניעים את פתרונות הייצור של החברה.
אנו מכוונים לסייע ללקוחות להפחית את טביעת הרגל הפחמנית, להוריד את התלות בשינוע מלאים גדולים וחלקים, ולקצר את שרשראות האספקה בתעשיות רבות, דוגמת תעופה, רכב, בריאות ומוצרי צריכה.
מהלך הקמת יחידה ייעודית לקיימות משמש גם כדוגמה לכלל התעשייה, ובפרט ליצרני פתרונות ההדפסה בתלת ממד. כחלק מהתהליך, סטרטסיס אף הצטרפה כחברה מייסדת לארגון AMGTA (ארגון יצרני התלת ממד הירוקים), מתוך אמונה כי הדרך היחידה ליצור שינוי היא באמצעות שיתוף פעולה ומאמצים קולקטיביים.
הכותב הוא מנכ"ל חברת סטרטסיס
תגובות
(0)