האם ענף ההיי-טק יוביל את המאבק נגד התחממות כדור הארץ?

החברות שמייצרות את המחשבים, הסמארטפונים ושאר המכשירים שאנחנו אוהבים תורמות בכך להתחממות כדור הארץ, אבל הן, ואחרות, יכולות לעשות גם את ההיפך ● האם זה יקרה? ● טור לרגל ועידת האקלים העולמית

צריך יותר טכנולןגיה שתמנע את הייצור המזהם.

המאבק לצמצום ההתחממות של כדור הארץ (רוב המומחים כבר מבינים שהיא אפשר להפסיק אותה), שעומד במרכזה של ועידת האקלים העולמית שנפתחה היום (ב') בגלזגו, מתאפשר במידה רבה על ידי פתרונות של חדשנות וטכנולוגיה ירוקה. אלה מסייעים לכך בהיבטים שונים, לרבות צמצום צריכת האנרגיה, שעל פי מחקרים מהווה אחד הגורמים המרכזיים לפליטת גזי החממה, שהיא גורם מרכזי בשינויי האקלים.

מהצד השני, גם לתעשיית ההיי-טק יש יד בהתחממות הגלובלית. כך, המחשבים, השרתים ומערכות התקשורת, שנמצאים כמעט בכל בית וארגון, מייצרים צריכת חשמל בהיקפים שהולכים ועולים ללא הפסקה. מחקר שפורסם באחרונה בבריטניה מצא שמחשב אחד שנותר דולק 24 שעות גורם לשחרורם לאטמוספירה של 680 ק"ג של CO2, בשעה שעץ סופג בין 3 ל-15 ק"ג של CO2 בכל שנה. זה אומר שנדרשים בין 100 ל-500 עצים כדי לקזז את הפליטות השנתיות של מחשב אחד שנותר דולק כל הזמן.

בנוסף, השארת משאבי המחשוב הארגוניים און פרמיס משמעותה עוד צריכה של אנרגיה ועוד תשלום הוצאות בגין כך. זאת אחת הסיבות לכך שיש לא מעט ארגונים שכבר העבירו את משאבי המחשוב שלהם לדטה סנטרים חיצוניים. מרכזי מחשוב רבים – חיצוניים ושאינם – משקיעים משאבים לא מעטים כדי לאכלס אותם בשרתים ובציוד חומרה שצריכת האנרגיה שלהם מצומצמת ככל האפשר.

כלים שיכולים, בעקיפין, לסייע למאבק בהתחממות הגלובלית, אבל הם גם תורמים לה, במישרין, הם המדיה החברתית, הסמארטפונים ואפליקציות המסרים המיידיים, שדורשים אנרגיה בכמות גדולה.

בנט הצהיר אתמול, ערב צאתו לוועידת האקלים, שישראל תשיג את היעד של 0 פליטות גזי חממה עד 2050 – בין היתר על ידי טכנולוגיות ירוקות והשקעה בחדשנות. מן הראוי שהצהרה זו תלווה גם במעשים, כדי להביא את ישראל להיות מובילה גם במאבק בשינויי האקלים

הפעילות למען הסביבה של חברות הטק – יח"צ או כוונה כנה?

מזה שנים, יצרניות מחשבים ושאר מוצרים דיגיטליים מתהדרות במאמצים שלהן להפחית את צריכת האנרגיה ומייח"צנות אותם. לענקיות הטכנולוגיה ולחברות נוספות יש תוכניות לסיוע בנושא – בתוכן ופעילות חברתית-סביבתית עם גופים סביבתיים. הסיבה היא תדמיתית: ידידותיות לסביבה ותרומה לה מסייעות לדימוי של החברה בעיני הלקוחות, המשקיעים והעובדים. הפעילות למען סביבה ירוקה הפכה להיות חלק מסל הפעילויות למען הקהילה של חברות לא מעטות.

אבל הפעילות הזו, ככל שהיא מתקיימת בישראל, לא משפרת את התמונה הכללית הלא טובה כאן. ישראל לא עומדת באף אחד מהיעדים שהיא הציבה לעצמה בתחומי החיסכון באנרגיה במגזרים שונים וקריטיים במשק.

כדי שיהיה פחות מדבר, הטכנולוגיה הירוקה צריכה "לפרוח".

כדי שיהיה פחות מדבר, הטכנולוגיה הירוקה צריכה "לפרוח". צילום: BigStock

כאן מגיע התפקיד הנוסף של ענף ההיי-טק: לפתח פתרונות טכנולוגים שיסייעו להפחית את צריכת האנרגיה ופליטת גזי חממה. קהילה שעוסקת בכך היא פלאנט-טק, שכוללת את כל החברות שפועלות בישראל בתחומים כמו פיתוח מערכות אקולוגיות טבעיות, ייצור חומרים מחומרי גלם ירוקים ותכנון תהליכי ייצור שמפחיתים את זיהום האוויר.

על פי נתוני דו"ח של רשות החדשנות, רק 9% מהסטארט-אפים שהוקמו בארץ בשנה שעברה עוסקים בטכנולוגיה שיכולה לסייע בהתמודדות עם משבר האקלים. זה מעט מדי, ביחס לפוטנציאל הגדול שקיים כאן, בגלל איכות ההון האנושי, הידע הרב ורמת המחקר הגבוהה במוסדות האקדמיים.

רשות החדשנות משקיעה משאבים רבים בתחום זה ומקיימת שורה של פעולות כדי לעודד חברות לפתח פתרונות, וכדי להביא סטארט-אפים צעירים גם בתחום זה לבשלות. אבל הבעיה, כרגיל, היא התקציבים הלא מספיקים. גם בתקציב המדינה החדש, שאמור להיות מאושר השבוע, אין לכך מענה מתאים.

ואם כבר תקציבים, ישראל נמצאת במקום לא טוב בדירוג המדינות שמשקיעות בטכנולוגיות ירוקות, בוודאי לא ביחס לפוטנציאל הטבעי שיש לה. הדבר בולט במיוחד בתחום האנרגיות הסולריות, שמהוות גורם מרכזי בצמצום צריכת החשמל.

השורה התחתונה: ראש הממשלה, נפתלי בנט, הצהיר אתמול, ערב צאתו לוועידת האקלים, שישראל תשיג את היעד של 0 פליטות גזי חממה עד 2050 – בין היתר על ידי טכנולוגיות ירוקות והשקעה בחדשנות. מן הראוי שהצהרה זו תלווה גם במעשים, קרי: הגדלת תקציבים לפיתוח ולעידוד חברות כאלה, כדי שהן יביאו את ישראל להיות מובילה גם במאבק בשינויי האקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים