לכל ענן יש מחיר

הוצאות הענן עתידות לזנק ל-305 מיליארד דולר עד סוף 2021, מה ניתן לעשות לגבי זה? 

11/10/2021 11:50

התפשטות מגיפת הקורונה, המעבר הפתאומי לניהול עובדים מרחוק ואימוץ נרחב של כלים דיגיטליים בארגונים – הפכו את עלויות תשתיות הענן לגבוהות יותר מאי פעם, וארגונים מוציאים על זה סכומי עתק. המחקרים והמספרים לא משקרים: לפי סקר שפרסמה לאחרונה חברת המחקר גרטנר, העלויות של תשתיות הענן בארגונים עתידות לזנק לסכום הבלתי נתפס של 305 מיליארד דולר עד סוף 2021. מדובר על זינוק של 18% מהשנה שעברה. החלק של הענן מההוצאות הכלליות של מחלקות ה-IT של ארגונים ברחבי העולם צפוי לעלות מ-9% בשנת 2020 ל-14% עד סוף השנה.

הענן מקבל גוון אפור

יתרונות הענן עבור הארגונים ברורים: הם יכולים לקבל נגישות לשירותי מחשוב תוך כמה שניות ללא השקעה בתשתיות, הוא מאפשר גישה מהירה וגמישות בשימוש במשאבי הארגון מכל מקום, והעבודה איתו היא יעילה לאין שיעור. בסקר שפרסמה לאחרונה, ISACA, תושאלו 4,541 בכירים מכל העולם על אימוץ טכנולוגיות חדשות. 59% מהמשיבים ענו שהם מעודדים הטמעת תשתיות ענן חדשות בארגון במידה בינונית עד גבוהה מאוד. כאשר השיקולים המובילים מבחינתם הם צפי לחיסכון בעלויות, אבטחת מידע משופרת, זריזות והיכולת להגיע ללקוחות חדשים.

עם זאת, המעבר לענן הביא איתו אתגרים שלא היו בעבודה במודל ה-On-premise. כאשר עובדים עם תשתיות ענן, ברוב המוחלט של המקרים, בפועל, החלטות פיננסיות על הוצאות מחשוב לא מתקבלת על ידי אנשי הכספים בארגון, אלא במידה רבה על ידי אנשי הפיתוח – ומה שמניע אותם הוא בניית מוצר טוב ככל האפשר. משמע, בעיקר זמינות מיידית של משאבים ופחות יעילות פיננסית. המצב הזה, שבו חסרה פונקציה שתנהל ותפקח על עלויות הענן, הופך את העלויות לגבוהות למדי, ובעיקר בלתי צפויות ולא נשלטות.

אז כיצד ניתן לחסוך בעלויות הענן? 

הטמעת פונקציית FinOps בארגון – פונקציה המתמחה בניהול ואופטימיזציה של הוצאות ענן, אשר נמצאת על התפר שבין ה-IT והכספים ומטמיעה עקרונות עבודה וטכנולוגיה לניטור, שליטה וצמצום ההוצאות. כיוון שמדובר בתורה חדשה יחסית, חברות רבות פונות לשירותי FinOps as a service, שמאפשרים לחברה ליהנות מהתמחות של אנשי FinOps מנוסים יותר וליהנות מידע נצבר של פרויקטים ו-Use Cases רבים ומגוונים. יש לציין, שההיצע של עובדים מנוסים בתחום מצומצם מאוד, ולכן יש ערך גבוה בקבלת שירות חיצוני.

התאמת גודל החבילה לפי היקף השימוש – אחד היתרונות המשמעותיים של שירותי ענן הוא הדינמיות שלו. משמע ניתן לשנות את היקף השימוש בו בהתאם לצרכים שמשתנים כל הזמן. ארגון יכול לרכוש חבילת ענן מצומצמת ולהרחיב אותה תוך כדי עבודה, ובכך לא לבזבז כסף שאולי "יילך לפח". בנוסף, כיום ספקי הענן מציעים הנחה משמעותית במידה וארגון יוכל להתחייב לזמן מוקצב לשירות מסוים, כגון  AWS Cost Explorer של אמזון, שמתאים את לוח הזמנים באופן מיידי, או Azure Cost Management and Billing, המציע קבלת התראות על חריגות והמלצות לאופטימיזציה לפי שירותים ספציפיים.

חדשנות, חדשנות, חדשנות – לא תמיד כלי האופטימיזציה הפנימיים של ספקיות הענן מצליחים לספק את החיסכון המרבי, ולכן יש צורך בפנייה לכלים חדשניים שפותחו על ידי חברות חיצוניות. אותם פתרונות במקרים רבים מייצרים חיסכון דרמטי בעלויות. כיוון שעלויות הענן מורכבות מפרמטרים שונים, ישנם פתרונות בשוק, שמאפשרים לייצר חיסכון על ידי אופטימיזציה במרכיב מסוים בלבד, המשפיע בסופו של דבר על העלות הכוללת. האתגר הוא למצוא את הפתרונות הבשלים והמוכחים ולהטמיע את אלו המתאימים ביותר לאופי הפעילות של הארגון. יתר על כן, חשוב לעקוב כל הזמן אחר פתרונות חדשים שיוצאים לשוק, כאלו המוכיחים יעילות גבוהה וחיסכון משמעותי, ולהטמיע אותם מוקדם ככל האפשר.

תזמון עומסי העבודה בארגון – ניתן להגדיר לוחות זמנים של העבודה על  שירותי הענן בהתאם לעומסי העבודה בשעות שונות, לדוגמה, הורדת השרתים של סביבות עבודה של הפיתוח בלילות ובסופי שבוע, וכך לחסוך בעלויות. דוגמה נוספת היא  ה-Auto Scaling, שיביא להפחתת כמות השרתים בזמני השפל בתנועה לאתר והוספת כמות השרתים בשעות השיא באופן אוטומטי.

שדרוג לשרתים הכי מתקדמים –  ספקיות הענן מוציאות מדי תקופה גרסאות ודורות של שרתים חדשים. לרוב הם מוצעים במחיר נמוך יותר ובעלי ביצועים משופרים מהדורות הקודמים. המיגרציה בין השרתים הינה יחסית פשוטה ויכולה לחסוך כסף רב.

מאמץ רב-חזיתי – אם תצאו מהכתבה הזאת רק עם דבר אחד, אני רוצה שזה יהיה הדבר הבא: לתקוף את הוצאות הענן רק דרך חשבון ה-AWS, Azure או GCP שלכם יביא אתכם מהר מאוד לתקרת זכוכית. חיסכון בעלויות ענן הוא מאמץ רב-חזיתי, שדורש עבודת DevOps ומבט מעמיק על האופן שבו הענן מתקשר עם שירותים קצה (edge) נוספים, כגון CDN. רק באמצעות ניתוח הוליסטי של כל הממשקים בין הענן לנכסים הארגוניים ניתן להגיע לחיסכון מרבי, אשר ישתלם לארגון יותר ויותר ככל שהוא גדל. רק שותף FinOps שמצליח להביא ערך מוסף כזה הוא שותף טוב באמת.

 

הכותב הוא מנכ״ל GlobalDots.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים