מאינטגרטור לטרנספורמטור: האבולוציה של ענף שירותי ה-IT

על עידן הטרנספורמציה הדיגיטלית, החובה להתקדם אליו, וגם מהי הסיבה לכך שיש לא מעט חברות מצליחות ומובילות שפשוט נעלמו מאז תחילת המילניום

13/09/2021 11:35
אלי כהן, מנהל הטכנולוגיות הראשי של וואן. צילום: דדי ברק

מדירוג 500 החברות הגדולות בארה"ב של המגזין הפיננסי פורצ'ן, עולה כי כמעט תשע מכל עשר חברות שהופיעו בדירוג לפני שנת 2000 נעלמו ממנו בשנת 2021. הסיבות לכך שונות ומגוונות, אך קיים מאפיין בולט המשותף להיעלמותן של חברות לא מעטות, והוא קשור לעידן הטרנספורמציה הדיגיטלית, אשר ארגונים נדרשים להתאים עצמם אליו.

החדשנות המאפיינת עידן זה אמנם מאפשרת מצד אחד לארגונים להציע שירותים חדשים ולמקסם את חוויית הלקוח שלהם, אך מצד שני היא מאיצה מאוד את התחרות. בשוק תחרותי ותזזיתי, ארגונים נדרשים להתאים עצמם במהירות לדרישות המשתנות והמתפתחות של הלקוחות – שגם הם מתמודדים עם אותם תנאים – ובעיקר הם נדרשים לאמץ טכנולוגיות מחשוב חדשות, אשר מגיעות לשוק בקצב גובר והולך. ארגון שנכשל בקריאת מפת השוק שלו בזמן הנכון, מוצא עצמו מהר מאוד מחוץ לתמונה, והרשימה של פורצ'ן מדגימה זאת היטב.

הבשורה הטובה היא שכיום אפשר, ואפילו קל מתמיד, להתאים את הארגון לשינויים שדורש העידן הדיגיטלי, וזאת בעיקר הודות לחדשנות שהביאו עימם תחומי הענן והבינה המלאכותית. יחד עם זאת, למרות הרצון להתקדם לאפליקציות ושירותים דיגיטליים שיהפכו אותם לארגון אג'ילי ברמה העסקית והטכנולוגית, לא מעט ארגונים עדיין משתמשים במערכות ליבה שפותחו כבר לפני יותר מעשור.

זו לא אסטרטגיה מוטעית בהכרח, אולם במסע להשגת טרנספורמציה דיגיטלית מלאה, עולה ומתחזק הצורך לבצע אינטגרציה בין מערכות מסוגים שונים: בין מערכות וותיקות לחדשות, בין מערכות ליבה לפתרונות קצה נקודתיים, ובין פתרונות קנייניים לכאלה שפותחו בחברה עצמה.

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: Soshkin, BigStock

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: Soshkin, BigStock

איך מתגברים על החששות בדרך להיות ארגון דיגיטלי מלא?

אם בעבר לקוחות ארגוניים היו נדרשים להחליף מערכת מידע שלמה כדי לרכוש לעצמם יכולות טכנולוגיות מתקדמות, כיום ניתן תוך זמן קצר לאמץ פתרונות מובייל וענן, ולנהל אותם במערכת הקיימת. עדיין, החשש כי תהליך האינטגרציה יסתבך או ייכשל, מעכב לא מעט מקבלי החלטות מלדהור בקצב הנדרש להשגת המטרה המיוחלת – להיות ארגון דיגיטלי מלא.

כאן נכנסות לתמונה חברות ה-IT, או "האינטגרטוריות" כפי שנהוג לכנותן, אשר מהוות שחקן מפתח בהשגת השינוי הדיגיטלי המיוחל. אלו הן החברות המגשרות בין ישן לחדש, בין מצוי לרצוי ובין העבר לעתיד, ולכן מקומן ב"פירמידת מאסלו" של תעשיית ההיי-טק הוא גבוה יותר בפועל, לעומת התפישה שיש לגביהן בשוק.

אחת התפישות השכיחות ביחס לשוק ההיי-טק הישראלי היא שפיתוח תוכנה ויצירת חדשנות הן יכולות בלעדיות של סטארט-אפים ושל מרכזי מו"פ של ספקיות תוכנה רב-לאומיות. אלא שבמציאות, חברות שירותי ה-IT, או חברות האינטגרציה, מעסיקות בישראל אלפי עובדים בפיתוח תוכנה ויצירת חדשנות, בהרבה מקרים תוך תפירת פתרונות מותאמים במיוחד לצורכי הלקוח – כאלו שהפתרונות הקיימים של היצרניות הגדולות לא מספקים.

מניסיוננו, ברבים מפרויקטי האינטגרציה עולה צורך גם בעבודת פיתוח תוכנה – בין אם להתאמת הפתרון הקנייני לצרכים הייחודיים של הלקוח, או להוספת פתרונות משלימים, לפיתוח ממשקים ייעודיים ומותאמים לשוק המקומי, ועוד. יתרה מכך, חברות ה-IT הגדולות מפתחות מוצרים ופתרונות תוכנה מקוריים מתוצרתן, אשר רבים מהם זוכים לאימוץ נרחב בקרב הלקוחות המובילים במשק.

בשוק התעסוקה של היום, אלפי נשות ואנשי פיתוח תוכנה עובדים בחברות מגזר ה-IT ומסייעים ללקוחות ארגוניים לאמץ חדשנות, תוך שימור ההשקעות הקודמות שלהם. מדובר בתהליך לא חדש אמנם, אולם הוא מבשיל והולך לכיוון של שינוי תפישתי, אשר במסגרתו "חברות האינטגרציה" הפכו בפועל ל"חברות טרנספורמציה". הן אלה שמובילות כיום ארגונים מובילים במשק – לרבות גופים פיננסיים, בנקאיים, ממשלתיים, בריאותיים וביטחוניים – במסע השינוי הדיגיטלי.

לחברות ה-IT יש יתרון גדול – הן נמצאות בקרביים של הלקוחות ברמה היומיומית, ומכירות בפרטנות מעמיקה את התשתיות, הצרכים והמגבלות שלהם. לכן, אין סיפוק גדול יותר מהאפשרות לאפיין את הצורך, לתכנן את הפתרון, וגם להטמיע אותו.

אלו זמנים חדשים ומרתקים. כיום עבודת האינטגרטור, או הטרנספורמטור, לא רק עוסקת בחוד החנית של יישומי הטכנולוגיה החדשניים ביותר, אלא שהטמעתם המוצלחת תלויה בכוח אדם בעל מומחיות וניסיון שלא ראינו בעבר במגזר זה. אם בעבר ארכיטקטי מערכות ותוכנה ומנהלי DevOps היו גיוסים שבוצעו לרוב על ידי סטארט-אפים ומרכזי פיתוח גדולים, הרי שכיום רבים מהם מגויסים לענף שירותי ה-IT ומתמודדים עם פרויקטים חדשניים, מורכבים ומאתגרים מאין כמוהם. זו אבולוציה מבורכת שיש לצפות שעוד תתפתח ותעמיק, ותחזק את מיקומן האסטרטגי של חברות ה-IT בהנעת השינוי הדיגיטלי בתעשייה ובכלכלה הישראלית.

הכותב הוא מנהל הטכנולוגיות הראשי של קבוצת וואן

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים