מה בין תרבות ארגונית לטרנספורמציה דיגיטלית?

בחלקו השלישי של המאמר המתפרסם היום נלמד כיצד לבחון ולהעריך (Assess) את מצב התרבות הארגונית, הקשור ישירות להצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית בארגון שלכם

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO, BDO Digital ישראל.

חלק ג'* 

בחלק א' ו-ב' של המאמר הצגתי את הזיקה בין התרבות הארגונית לבין סיכויי ההצלחה של הארגון בטרנספורמציה הדיגיטלית. כמו כן הצגתי שמונה מימדים שמרכיבים את התרבות הארגונית של ארגונים דיגיטליים. בחלק זה נציג שאלון, שיאפשר לארגון לבחון ולהעריך את מצב התרבות הארגונית הנוכחית בכל אחד משמונת המימדים, ולגבש תכנית פעולה לסגירת הפערים.

שאלון הערכת התרבות הארגונית

כיצד ארגון יכול להעריך את התרבות הארגונית הנוכחית שלו ולפעול לסגירת פערים? התרבות הארגונית היא נושא מורכב, לא מוחשי ורב ממדי. השיטה המומלצת להערכת התרבות הארגונית היא באמצעות שאלון הערכה (Organizational Culture Assessment). זו שיטה דומה להערכת הבגרות הדיגיטלית של ארגון, שיטה שהצגתי במאמר "הבגרות הדיגיטלית – המודל לניווט במסע הדיגיטלי שלכם", שפורסם באנשים ומחשבים בינואר השנה (חלק א' וחלק ב').

הבגרות הדיגיטלית (Digital Maturity) מתבססת גם היא על שאלון הערכת הבגרות הדיגיטלית (Digital Maturity Assessment), המאפשר לארגון להבין את רמת מוכנותו למסע הדיגיטלי בנקודת זמן נתונה, ולפעול לצמצום הפערים מול הרצוי.

באופן דומה, ניתן לבנות שאלון הערכה של התרבות הארגונית, בכל אחד משמונת המימדים שהוצגו בחלקים הקודמים של המאמר. למען השלמות נציג כאן תרשים של שמונת ממדי התרבות הארגונית.  

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן. צילומים: BigStock

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן. צילומים: BigStock

לצורך הערכת התרבות הארגונית, ניתן להשתמש בשאלון המתייחס לשמונת המימדים, ולהעניק ציון לכל ממד, במדרג הנע בין 5- עד 5. ציון של 5- יינתן אם הארגון אינו עומד בנדרש על ידי הממד, ואילו הציון 5 יינתן אם הוא עומד בנדרש.

ההשראה לשאלון כזה, אם כי לא זהה, באה ממאמר שפורסם ב-MIT Sloan Management Review החודש, שכותרתו "Why Every Executive Should be Focusing on Culture Change Now". המאמר מדגיש את החשיבות של התאמת התרבות הארגונית, לנוכח האתגר של שלוש הטרנספורמציות שכל ארגון צריך להתמודד איתן בעקבות התפרצות הקורונה: א). האימוץ המהיר של הטכנולוגיות הדיגיטליות. ב). הצורך בפיתוח מודלים עסקיים חדשניים. ג). היישום של שיטות עבודה חדשות. המאמר מציג שבעה מימדים עם חפיפה מסוימת לשמונת המימדים שהצגתי במאמר שלי.   

להלן שאלון להערכת התרבות הארגונית, כאשר במרכז מתוארים שמונת המימדים, בצד שמאל התכונות של ארגון בעל תרבות ארגונית שאינה עומדת בדרישות הטרנספורמציה הדיגיטלית, ובצד ימין התכונות של ארגון העומד בדרישות הטרנספורמציה הדיגיטלית.

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן

על הארגון להעריך, באופן אובייקטיבי ככל הניתן, את מצבו. הערכה זו יכולה להתבצע כהערכה עצמית (Self Assessment), שבה השאלון מופץ למספר מנהלים בארגון ומחשבים את התוצאה הכוללת על ידי חישוב ממוצע בכל ממד.

ניתן גם להסתייע בחברת ייעוץ חיצונית לביצוע הערכה כזאת.

השאלון יציג בצורה ויזואלית וברורה את נקודות העוצמה והחולשה של התרבות הארגונית בכל ממד. כפועל יוצא, הארגון יוכל לגבש תכנית פעולה לסגירת הפערים במימדים השונים, תוך הגדרת הפעולות שיש לבצע, ועל מי האחריות לסגירתם. חיבור של הניקוד בכל ממד מהווה את הציון הכולל בהערכת התרבות הארגונית.

בהמשך מוצגת דוגמה של הערכת ארגון כלשהו. ניתן לראות שהתרבות הארגונית שלו ברמה נמוכה יחסית, ואינה עונה על הנדרש להצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית. יהיה עליו להשקיע בסגירת הפערים במימדים השונים בהם הוא חלש, כדי להבטיח את ההצלחתו בטרנספורמציה.

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן

אינפוגרפיקה: רז הייפרמן

סיכום

בשני החלקים הראשונים של המאמר סקרנו שמונה מימדים של תרבות ארגונית, האופייניים לארגונים דיגיטליים מצליחים. בחלק זה הוצג שאלון, המאפשר להעריך ולהציג באופן וויזואלי את מצב הארגון שלכם ביחס לכל אחד מהמימדים. שאלון כזה יוכל לשמש לגיבוש תכנית פעולה להקטנת הפערים במימדים שבו הארגון חלש. ניתן להפעיל שאלון זה באופן תקופתי (למשל פעם בחצי שנה או שנה), כדי לראות אם מצב הארגון, האם הציון הכולל הולך ומשתפר והאם הארגון אכן מקדם באופן עקבי את התרבות הארגונית הנדרשת להצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית שלו.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית ודירקטור BDO Digital

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים