חדשנות משבשת ושמה טרנספורמציה דיגיטלית?

ארגונים אימצו טרנספורמציה דיגיטלית מאז הקורונה, בין היתר כי הם גילו שהיא עלולה להיות חדשנות משבשת ● כיצד ניתן להתמודד עם איום זה, ומה צריכות ההנהלות לעשות?

חייבת רתימה של הגורם האנושי. טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: BigStock

אימוץ הטכנולוגיות הדיגיטליות על ידי חברות הואץ באופן מהיר ביותר מאז הקורונה. מחקר של חברת מקינזי (McKinsey) העלה כי החברות אימצו את הדיגיטציה בין היתר מחשש ממתחרים שיעקפו אותן, והיה ברור להן שמה שבעבר נחשב למהיר וחדשני, היום הוא שייך לאתמול.

עוד באותו מחקר עלה שרק 11% מ-1,140 מנהלי העסקים מאמינים כי במקום המודלים העסקיים הנוכחיים שלהם – שהיו לפני הקורונה ושאמורים היו להיות תקפים אפילו עד סוף שנה הבאה – צריכים לבנות אסטרטגיה דיגיטלית חדשה.

לפעול בקצב חברות התוכנה

המגזין המקוון CIO ריכז כמה תובנות שיסביר כיצד להתמודד עם החדשנות המשבשת החדשה ששמה טרנספורמציה דיגיטלית – תובנות שכמובן תקפות גם לשוק הישראלי.

ראשית, צריך לעשו סדר בהגדרות. לדברי המומחים, השינוי הדיגיטלי מסמן חשיבה מחודשת על האופן שבו ארגון משתמש בטכנולוגיה, אנשים ותהליכים בחיפוש אחר מודלים עסקיים חדשים ומקורות הכנסה חדשים, המונעים על ידי שינויים בציפיות הלקוחות סביב מוצרים ושירותים.

עבור חברות רבות המייצרות מוצרים מסורתיים, המשמעות היא ליצור מוצרים דיגיטליים, כמו אפליקציות סלולריות או פלטפורמת מסחר אלקטרוני. לשם כך עליהן לפעול בקצב חברות התוכנה, שזה לא בדיוק מתיישב עם חברות שהפעילות שלהן מבוססת על מודלים של מוצרים. קשה להמחיש חדשנות בתוכנה כערך עסקי בפעילות שוטפת של עסק. זה לא מספיק שקוף.

וכאן בעצם נחשפת התופעה שבגללה האתגר הדיגיטלי עומד מאויים – חברות צעירות, חדשניות, שמסוגלות ליישם חדשנות במהירות ובאג'יליות. ענקיות ריטייל לא הצליחו לשנות את נתיב הספינה שלהם מספיק מהר, למרות כוונות טובות שהיו להן, ויש לא מעט סיפורים על מעצמות ריטייל שספגו מכה קשה, כמו וולמארט למשל.

יישום טכנולוגיות של משלוחים ויישומים שקיצרו תהליכים לא הוטמע מספיק מהר בעסקים אלו. המנמ"רים בארגונים הביאו לשולחן ההנהלה את תפישת הענן, שאמורה לזרז את המעבר של הארגון לתהליכים דיגיטליים. המעבר הזה איפשר לייעל תהליכים, לקצר עקומות למידה, וכן זירוז תהליכים בשרשרת האספקה. שילוב הענן האיץ תהליכי אוטומציה בליבת העסקים של עסקים מבוזרים, רוויי תהליכים לוגיסטיים והרבה מאוד ניירת.

החדשנות המשבשת באה לידי ביטוי בכך שארגונים הבינו שהם לא מספיק ממצים את המידע הרב שהם קולטים. מנהלים דרשו לדעת כיצד לקוחות מתקשרים עם אפליקציית המובייל שלהם, והם נזקקו לתוכנות אנליטיקה.

חשיבות ההון האנושי

בין הטרנספורמציה הדיגיטלית לבין החדשנות המשבשת יש קו אחד מחבר וזה ההון האנושי. הצורך בבעלי תפקידים ברמות הבכירות לא השתנה.

למשל, מהנדסי תוכנה, מומחי מחשוב ענן ומנהלי מוצרים דיגיטליים – אלו עדיין תפקידים מבוקשים עבור חברות שרוצות להפיץ מוצרים ושירותים חדשים. מקצוע נדרש נוסף הוא מפתחי DevOps, שמאפשרים לחברות לבצע איטרציה מתמדת של תוכנה כדי להאיץ את המסירה.

מקצועות נוספים שתמיד תהיה להם פרנסה בעידן החדשנות המשבשת של הדיגיטל: מדעני נתונים, מעצבי UX, מאמנים דיגיטליים, מנהלי פרסום וקמפיינים דיגיטליים, ועוד. גם תפקיד המנמ"ר יתעצב באופן מובהק לתפקיד של מנהל דיגיטל. לא מעט מנמ"רים הצמידו לתואר מנהל מערכות מידע ראשי גם מנהל דיגיטל ראשי (CDO).

ולבסוף, המומחים של CIO מסכמים את ההמלצות שלהם בזו הלשון: "טרנספורמציות דיגיטליות מתעכבות או אפילו נכשלות בין היתר בגלל מנהיגות לקויה, ניתוקים בין ה-IT לעסק, השהיית מעורבות עובדים, ופעולות לא תקניות. אבל הסיבה העיקרית לכישלון של הנהלות בהתמודדות עם הדיגיטל וחדשנות משבשת, היא הרצון לשנות ולבצע את המפץ הגדול, כשמצד שני, באותה נשימה, מתמקדים בקיצוץ בעלויות ולא מקצים מספיק משאבים. לדעת מומחים כמו אנשי CIO – זהו המתכון הבטוח לכישלון עסק.

לסיכום ניתן לומר: טרנספורמציה דיגיטלית החלה עוד לפני הקורונה. המגיפה האיצה את הצורך של ארגונים ליישם תהליכי אוטומציה, כדי לשרוד את התקופה. כעת, כאשר מתחילים לדבר על יציאה מהמשבר, הנהלות מבינות כי הטרנספורמציה כבר אינה רק צורך תפעולי, אלא גם סוג של חדשנות משבשת. כעת מנכ"לים צריכים למצוא את האיזון בין זיהוי הסכנות וההזדמנויות לבין המגבלות של משאבים ותקציבים, שברור שלא יהיו נדיבים בשנים הבאות. יהיה מעניין ללא ספק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים