ווייז בהתרעה חריגה – דאגה כנה לנהגי ישראל או הפצת פאניקה לשווא?

"סעו רק אם אתם מוכרחים" מזהירה אפליקציית הניווט הפופולרית כל תושב ישראל שפותח אותה כיום, וזאת בשל המצב הביטחוני הירוד ● תאונות דרכים בארץ מסכנות הלכה למעשה הרבה יותר אנשים, מדוע ווייז לא מזהירה שלא לצאת לדרכים בגללן?

התרעה ביטחונית מווייז. צילום מסך

אתמול (ב'), במוצאי חג שהשבועות, עמדו אורחי המקסימים לקראת נסיעה בחזרה לכיוון ביתם. ולמרות שבסך הכל הגיעו אלינו לביקור בחיפה, מתל אביב, ההגעה הייתה כרוכה בדאגות מהסכנות בדרכים. הנסיעה הלוך והביקור עברו על מי מנוחות, אולם לקראת היציאה לכיוון ביתם שוב עלה החשש מהדרך וממה שממתין במהלכה. וכך קרה שנשלף הנייד ונפתחה אפליקציית ווייז (Waze) כהכנה לנסיעה, כדי לנסות להבין מה המסלול העדיף ומתי לצאת ולהגיע בבטחה.

אלא שאז קרה דבר מדהים. היישום בכבודו ובעצמו הודיע לאורחי המודאגים בלאו הכי: "סעו רק אם אתם מוכרחים", בחלונית מוקפצת, עוד בטרם חיפוש המסלול, שהגיעה עם ציור של כלי רכב ועליו שלט אין כניסה, ותוספת טקסט בקטן שהתריע: "שמרו על בטחונכם. פעלו וסעו בהתאם להנחיות הביטחוניות".

האורחים שביקשו בסך הכל לצאת מחיפה לתל אביב היו המומים, הראו לי את ההתרעה, בדקתי בנייד שלי – גם שם היא הופיעה מיד עם פתיחת האפליקציה, כמו גם אצל אחרים שנכחו במפגש. המחשבה הראשונה שעברה בראשנו הייתה שווייז כנראה מעודכן ויודע דבר מה שטרם הגיע לאוזנינו. פנינו לחפש בגוגל ובתקשורת ונתקלנו באפס מידע על סכנות ביטחוניות מיידיות וידועות האורבות לנוסעים ברחבי ישראל.

וזה לא שאין בכלל סכנות בנתיבי ארצנו בימים אלו, כשכולנו נמצאים בעיצומו של משבר ביטחוני עם התקפות טילים מחד ומאידך התפרעויות ומהומות נוראיות בערים מעורבות, שאף זולגו לכל עבר. אבל בבחינה מדוקדקת של הנתונים אודות המצב, מתגלה קל מהרה שהסכנה לנוסעים בכבישי ישראל מאז תחילת מבצע "שומר החומות" היא כמעט אפסית, בעוד שהסכנה לנהגים ולמי שנמצא איתם ברכב גבוהה בהרבה כשבתאונות דרכים עסקינן. "מכת מדינה" הגדירו לא אחת את הקטל והפגיעות שאורבים לישראלים בכל נסיעה פשוטה כמעט. לפי נתונים עדכניים של הרלב"ד מאז קום המדינה נהרגו בסך הכל 34,441 בני אדם בתאונות דרכים בארצנו הקטנטונת, מתוכם 5,158 ילדים ובני נוער. קטסטרופה שללא ספק ראוי להתריע מפניה. הלא כן?

אז למה לעזאזל ווייז מלחיצה אותנו ככה?

ניסיון לאתר ברשתות החברתיות ישראליות.ם שההתרעה הבהילה גם אותם העלה כמה וכמה פוסטים וציוצים, אולם מעטים יחסית, במיוחד שבמהלך החיפושים התגלה כי ההתרעה של ווייז קופצת (לבעלי אפליקציה בגרסה מעודכנת אחרונה) ככל הנראה כבר כמה ימים, מה-15 במאי, אם לא לפני כן.

לא ברור מדוע הישראלים מקבלים בכזו טבעיות הודעה מטעם יישום שאינו ממשלתי ושלא ברור אם גויס מטעם גורמים רשמיים להיות המתריע בשער. ווייז שבבעלות גוגל (Google) היא בסך הכל מוצר אחד של תאגיד ענק פרטי. מה לה ולהתרעות הללו בעצם?

בכל מקרה, נבירה מעט אחורה בזמן הראתה שהתרעות דומות פורסמו על ידי ווייז בכמה מדינות בתקופת השתוללות מגיפת הקורונה. גם במקרים אלו לא ידוע מי הנהיג את המהלך, האם הוא נעשה בשיתוף הרשויות ומדוע ההודעה קפצה במקום X ולא במקום Y.

תאמרו, ווייז-גוגל פשוט דואגים לנו. באמת מסוכן פה. שוב, לא מסוכן ביטחונית בכבישים בימים אלו יותר מאשר יש להיזהר מפגיעה בתאונת דרכים, סטטיסטית. ומי כמו גוגל מבינה סטטיסטיקה ובאנליזה שלה. בפוסטים שבהם עלה הנושא היו מי שטענו שמדובר למעשה במהלך מקדים כדי להתנער מהאשמות בדיעבד בסגנון "לא הזהרתם אותנו נסעו לשם ולהתפוצץ עלינו טיל". אולי גם מתביעות דומות. ייתכן. אבל בכל זאת ממשיכה לנקר בראש המחשבה – ומה עם הלחץ המיותר שהודעה כזו זורעת? ומה עם המחשבה שהיא עלולה לייצר שאין פינה בטוחה בישראל? ומה עם מי שהגיבו קשה להתרעה, כמו אחת מחברות הפייסבוק שלי שכתבה בהתייחס להעלאת הנושא: "קרה לי פעם אחת ולא יצאתי לדרך"; או חברה אחרת שציינה בתגובה: "הלחיץ לי את החיים"? הרי לחץ ממש לא חסר לאיש מאיתנו כיום.

אפילו בהקשר לקורונה מצאתי באקראי פוסט על התרעה דומה בה כתבה אישה שביקשה למצוא "דרך לחסום חלון קופץ זה בווויז". היא הסבירה: "אני עובדת בבית חולים ולא זקוקה לתזכורת היומית כדי לתרגל התרחקות חברתית … אני כבר מבינה טוב מדי! :(".

לפיכך אני שואלת גם ומה עם תגובות דומות, דפיקות לב ולחצים בחזה וביטול תכניות, שלבטח היו מנת חלקם של רבים שנתקלו בהתרעה, ומה ההשלכות של אלו על חיינו?

באתר הראשי שלה באנגלית מסבירה ווייז על הההודעה המסוימת: "מסך ההתראה 'סע רק במידת הצורך' יכול לכלול את כפתור אישור וסגור יישום, כדי לעודד את המשתמש לסגור את האפליקציה ולא לנהוג ללא צורך קיצוני". מאחר שזה לא הניח את דעתי, פניתי לווייז ישראל בבקשת הבהרה. הדובר מסר כי הבקשה נשלחה אל ווייז חו"ל. בינתיים לא התקבלה כל תגובה או הסבר לנוהג המאוד משונה שאימצה האפליציה שהפכה ללאומית בכלל בלי שביקשנו זאת ממנה. וחבל.

עדכון: אחרי פרסום הטור הגיעה תגובת ווייז ובה נכתב: "בטיחות המשתמשים עומדת בראש סדר העדיפויות של ווייז. לכן, החברה הציגה הודעה בתוך האפליקציה המעודדת את המשתמשים לבצע רק נסיעות חיוניות בשל המצב המתמשך בישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים