נשים ומחשבים: שירי טננבאום, התעשייה האווירית

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: שירי טננבאום, ראש צוות פרויקט באיתן, תעשייה אווירית

שירי טננבאום, ראש צוות פרויקט באיתן, תעשייה אווירית. צילום: יח"צ

ספרי על הדרך שעברת כמנהלת בעולם ההיי-טק. סיימתי את לימודי התואר הראשון במדעי המחשב לאחר התפוצצות בועת ההיי-טק בשנת 2002. בתקופה זו לא היה פשוט למצוא עבודה כמפתחת תוכנה צעירה וללא ניסיון. התחלתי בתפקיד של תמיכה טכנית בחברת סטארט-אפ, ולאחר תקופה קצרה התחלתי לפתח תוכנות לשימוש פנימי במחלקה. כך בעצם פילסתי את דרכי ורכשתי ניסיון בתחום הפיתוח, ומכאן הדרך כבר הייתה יותר קלה. בשנים הבאות עבדתי כמפתחת תוכנה בחברות תוכנה מובילות בשוק ההון.
לאחר כ- 8 שנים החלטתי להתקדם והתקבלתי לעבודה בתעשייה האווירית כמהנדסת תוכנה במל"ט, כמפתחת בתחנה הקרקעית בחטיבה הצבאית. התעשייה האווירית, שקמה לפני יותר מ-65 שנים כמוסך למטוסים, הפכה במרוצת השנים לחברה הביטחונית והתעשייתית הגדולה ביותר בישראל והיא מאבני היסוד של חברות הטכנולוגיה בארץ, ובעלת תפקיד מרכזי ומשמעותי בתרומה לביטחון וכלכלת ישראל בעבר, בהווה ובעתיד. החברה עומדת בחזית הטכנולוגיה העולמית, בזכות פיתוחן של מערכות ייחודיות ופורצות דרך, ומהווה מוקד ידע טכנולוגי לאומי בתחומים רבים.
זה היה עבורי התגשמות של חלום, לשלב את ניסיוני ואהבתי לפיתוח קוד עם הפטריוטית שבי, עבודה עם תחושת חשיבות ושליחות ותרומה משמעותית לביטחון המדינה. בתעשייה האווירית מעודדים את העובדים להתפתח מקצועית וללמוד, וזה כולל השתתפות בהכשרות ובקורסים מתקדמים. כך שילבתי בעבודה קורסים רבים בתחום פיתוח תוכנה, ויצאתי ללימודי השלמה להנדסה – לימודי שנה ראשונה של תואר שני מדעי המחשב בתכנית מיוחדת של תעשיה אווירית עם אוניברסיטת בר אילן. בהמשך, התקדמתי לתפקיד ראש צוות פרויקט, וכיום אני משמשת כראש צוות תוכנה בפרויקט איתן (המל"ט האסטרטגי של ישראל).

מדוע מספר הנשים בהיי-טק עדיין נמוך ממספר הגברים, במיוחד בהנהלות? כבר בלימודי התוכנה נוכחתי לראות שישנן מעט מאוד סטודנטיות. להערכתי הפער מתחיל כבר בגיל צעיר, שבו ההורים והסביבה מעודדים ומכוונים את הבנות להשתתף בחוגי ריקוד ויצירה ואת הבנים בחוגי רובוטיקה, מחשבים או אלקטרוניקה.

כיצד ניתן לתקן את המצב? השינוי צריך לבוא ממודעות ההורים כבר בגילאים הצעירים. לנווט את הבנות הצעירות למקצועות מדעיים כבר מגיל קטן. לשבור את הסטיגמות הקיימות.

מה החברה עושה להעצמת נשים בהיי-טק? התעשייה האווירית חברה לפורום הכלכלי חברתי, שמשלב כוחות בין כלל המגזרים במשק, על מנת לתקן עוולות חברתיות, מתוך אמונה שחברה חזקה תוביל לכלכלה חזקה, ובפורום יש מגוון של עשייה לצמצום הפער המגדרי.
מלבד זאת, שמחתי לראות את התכנית של מהנדסות העתיד בתעשייה האווירית, שמעודדת נשים לבחור במקצועות ההנדסה כקריירה. בתעשייה אווירית יש מודעות לנושא, ואכן ניתן להרגיש את השילוב של נשים בהנדסה ובדרגי ההנהלה. הופתעתי לטובה כשהתחלתי לעבוד בתעשייה אווירית – בתחום פיתוח התוכנה במחלקה שלי ישנן לא מעט נשים, לא כל שכן אם משווים לחברות ההיי-טק בהן עבדתי בעבר. כדוגמה מייצגת אחת ניתן לקחת את ראש תחום התוכנה של התחנה הקרקעית במלט, שהינה אישה. זו עדות לכך שמודעות ודגש על שילוב נשים בתפקידי הנדסה והנהלה יכולה לחולל שינוי גם בחברות היי-טק.

מה המסר שלך לנערות ולנשים צעירות שרוצות להשתלב בעולם ההיי-טק? המסר שלי לנשים צעירות הוא פשוט ללכת עם נטיות ליבן ולא להקשיב לסטיגמות ולתפישות מקובעות, שבהן לימודי הנדסה ומחשבים בפרט מיועדים לגברים. זהו תחום מרתק שמשלב יצירתיות רבה, מחשבה ותכנון.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים