נשים ומחשבים: עינב תמם, סייט

מדור מיוחד על נשים בתפקידים שונים בתעשייה: מיהן? מה הביא אותן לעולם הטכנולוגיה? והאם הן חושבות שיש בענף אפליה? ● הפעם: עינב תמם, מדענית נתונים בכירה בחברת סייט

עינב תמם, מדענית נתונים בכירה בחברת סייט. צילום: יח"צ

ספרי על הדרך שעברת כבכירה בעולם ההיי-טק. אני עוסקת וחוקרת את תחום ה-Data Science מזה שש שנים. התחלתי את דרכי מיד בסיום הלימודים, בחברת ג'יניוס (Genius), ולאחר מכן ניהלתי את תחום ה-Data Science בחברת כאל. לפני כשנה וחצי הגעתי לחברת סייט (Syte) – פלטפורמה לחיפוש ויזואלי, NLP ומערכות המלצה המבוססים על בינה מלאכותית לאתרי ecommerce – ואני מפתחת את אחד האלגוריתמים המובילים של החברה בתחום של מערכות ההמלצה, תחום מאוד מאתגר ומספק גם יחד.
אני זוכה לחקור וליצור פרויקטים מאתגרים וללוות ג'וניורים בתפקידם הראשון בהיי-טק, ובין היתר להרצות רבות על התוצרים והתובנות מהתהליך. בנוסף, התחום שבחרתי משתנה לעיתים קרובות ואני משתדלת להישאר מעודכנת להקשיב לפודקאסטים ולהגיע לכנסים בתחום.

מדוע מספר הנשים בהיי-טק עדיין נמוך ממספר הגברים, במיוחד בהנהלות? מערכת החינוך מסלילה אותנו מאז שאנחנו ילדות לתחומים "נשיים" ויותר "רכים" וההיי-טק מאופיין מראש כתחום גברי, כי הוא טכני. תחום ההיי-טק מהצד יכול להראות מאיים עבור נשים וסטטיסטית – נשים פחות מגישות קורות חיים לתפקידים בהיי-טק, גם אם מבחינה מקצועית הן מתאימות מאוד, ובכך משאירות את רוב התפקידים לגברים. בעיניי, הסיבה נובעת בין היתר ממה שלמדנו כילדות על הקשר בין קריירה להורות (שמי שיש לה קריירה לא תהיה מספיק בבית, לדוגמה) ומחוסר אמונה וביטחון להתקבל לתפקידים האלו, וזה לגמרי צריך להשתנות.

כיצד ניתן לתקן את המצב? קיימים עשרות מחקרים על אי השוויון התעסוקתי בין נשים לגברים. אי השוויון אולי הצטמצם, אך לא התבטל, כשאחת מהסיבות נובעת גם מהתרבות הארגונית.
בשנים האחרונות נשים רבות ניסו והצליחו לשבור תקרות זכוכית בתעשיות שונות, כמו גם בתעשיית ההיי-טק. חברות ההיי-טק צריכות לייצר מדיניות תעסוקתית שלא מבוססת על תרבות ארגונית גברית, כמו גם לאפשר גמישות בשעות העבודה ופחות להניח הנחות על נשים שבאות להתראיין.
קיימים לא מעט כנסים וקבוצות ברוח העצמה נשית בתחומי ההיי-טק, כמו לדוגמא WIDS – women in data science ו'נשים בהיי-טק' בפייסבוק. ככל שהטרנד והחשיפה בתחום יעלו, כך הם יגרמו ליותר נשים לשתף ולהשתלב בהיי-טק.

מה החברה שאת מנהלת עושה להעצמת נשים בהיי-טק? סייט מונה כ-160 עובדים ועובדות היום. החברה נותנת תמיכה ומקדמת נשים לתפקידי היי-טק ולתפקידים ניהוליים, באמצעות גיוס ממוקד של נשים צעירות מבטיחות לתפקידי ג'וניור, שמיועדות לאחר מכן להשתלב בחברה.
בנוסף, סייט מייצרת שיח מאפשר, ובו כל אחד יכול להביע את דעתו. אנחנו קמים כל בוקר כדי לפתח מוצרים טובים יותר, לרצות את הלקוחות שלנו ולהצליח ביחד כחברה. סייט כן נותנת גמישות להורים מבחינת שעות העבודה, ולצאת מוקדם להוציא את הילדים מהמסגרות לפחות פעם בשבוע. כאינדיבידואל, אני משתדלת לשמש דוגמה אישית ולעודד נשים לממש את הפוטנציאל ולא לפחד, שמחה ומשתדלת לשתף לרוב בפועלי ובדרך שלי.

מה המסר שלך לנערות ולנשים צעירות שרוצות להשתלב בעולם ההיי-טק? בשנה האחרונה, עם התפרצות מגיפת הקורונה, כללי המשחק השתנו, וחברות היי-טק רבות עובדות מהבית, ובכך הן פותחות את הפוטנציאל ליצירה של שיטות עבודה אחרות, שבעתיד יכולות להשפיע על חלוקת העבודה בתא המשפחתי.
היותי אישה לא הופך אותי לפחות טובה, או את היכולות שלי לפחות מקצועיות, מכל גבר שאי פעם שעבדתי איתו.
המסר שלי לנערות ונשים צעירות הוא להתמיד ללמוד ולהתפתח בתחום שמעניין אותן – ואם אחד ממקצועות ההיי-טק הוא כזה, אז ששום סטריאוטיפ לא יהווה מכשול בדרככן לקריירה מוצלחת, ושלא יעמידו אתכן בסימן שאלה אל מול הדבר שאתן אוהבות לעשות. דלתות ההיי-טק לא סגורות לנשים, ובמקרים מסוימים פתוחות לרווחה, ותמיד תזכרו שאתן יותר מראויות ומוכשרות לעבור דרכן.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים