בכירים בהיי-טק בוחרים: איש השנה שלי

מי הטביעו השנה יותר מכל חותם על ההיי-טק העולמי - ועל העולם כולו? מי מהם סייעו יותר מכל לעבור את תקופת הקורונה? ואת מי נזכור גם בשנה הבאה? חלק ראשון בפרויקט של אנשים ומחשבים

שלום ולא להתראות, 2020. אילוסטרציה: BigStock

צחי וייספלד, המנכ"ל ומנהל הפעילות הגלובלית של אינטל איגנייט

איש השנה שלו: אריק יואן, מנכ"ל זום.

זום הראתה לנו ולסטארט-אפים איך כשיש לך פתרון לבעיה אמיתית וגדולה, שלא מקבלת מענה על ידי השחקנים הקיימים, אפילו הגדולים ביותר כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון, ושאותו פתרון פשוט עובד ואהוב על הלקוחות – אתה יכול לצאת המנצח הגדול של התעשייה.

עוזי נבון, מנכ"ל אורקל ישראל

איש השנה שלו: אריק יואן, מנכ"ל זום.

קשה לדעת איך השנה שלנו הייתה נראית ללא זום, שהייתה הדבר הנכון בזמן הנכון, כשתקשורת וידיאו הפכה לחלק חיוני ובלתי נפרד מחיינו המקצועיים, ויותר מכך – מהחיים הפרטיים של כל אחד מאיתנו במגפה העולמית.

אריק יואן, מייסד ומנכ"ל זום. צילום: יח"צ

אריק יואן, מנכ"ל זום. צילום: יח"צ

זום, בהובלת יואן, עקפה בסיבוב את כל כלי השיתוף האחרים, והפכה לכלי שמשמש אנשים בכל גיל ובכל העולם – מילדים צעירים ועד לקשישים וגמלאים, שהפכו אותו לחלק משגרת יומם. התוכנה של זום היא זו שאפשרה לכולנו לשמור על סוג של שגרה, והיא לא גבתה תשלום תמורת השירות (מלבד גרסת הפרימיום): אנשים התעמלו, נפגשו לכנסים או לאירועים משפחתיים, צפו במופעי תרבות, בידור ומוזיקה, למדו דברים חדשים, הקליטו שירים וקליפים – והכול בזום, שלא לדבר על מערכת החינוך, שנעזרה בפלטפורמה כדי לתת מענה למיליוני תלמידים וסטודנטים במשך חודשים ארוכים, ועדיין עושה זאת.

דורון אהרונסון, מנהל ג'ולט בישראל

איש השנה שלו: ג׳ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון.

בזוס, המנכ״ל והמייסד של אמזון והאיש העשיר בעולם, הקים ופיתח חברה שניתן לראותה כעמידה בפני "ברבורים שחורים" – מושג שמתייחס לתופעות בלתי צפויות, שמערערות את הסדר הקיים באופן משמעותי.

משבר הקורונה, "ברבור שחור" ענק וחסר תקדים, פגע באינספור חברות וארגונים ברמות שונות. אבל לא רק שאמזון לא נפגעה – היא צמחה בקצב מסחרר, והשנה שווי השוק שלה עלה בכ-70% והגיע לסכום אסטרונומי של קרוב לטריליון וחצי דולר (כמעט 1,500 מיליארד דולר).

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון. צילום: מתוך ויקיפדיה

אין שום דבר מקרי בהצלחה של אמזון על רקע המשבר: החברה משקיעה המון בחדשנות ובפיתוח עסקי בלתי פוסק. מאז ומתמיד, בזוס דאג להסתכל קדימה ולתכנן לטווח ארוך. וכך, בשנים האחרונות אמזון הפכה לשחקן מרכזי בענפים כמו שירותי ענן (AWS) ומסחר דיגיטלי – ענפים שהפכו לקריטיים בתקופת הקורונה.

ורד ליברמן, מנהלת אזור MED ב-וים

אשת השנה שלה: גיטנג'לי ראו.

אני בוחרת בגיטנג'לי ראו מדנבר, קולורדו, שבגיל 11 המציאה מכשיר מהפכני לניטור זריז של רעלנים במי שתייה, ועד גיל 14 הספיקה לפתח התקן לזיהוי מוקדם של התמכרות למשככי כאבים ואפליקציה למניעת בריונות ברשת. על רקע זה היא זכתה בפרסים והחודש, לאחר שחגגה יום הולדת 15, היא נבחרה לילדת השנה הראשונה של המגזין טיים.

הנערה הזאת היא דוגמה קיצונית לדור הצעיר, שרוצה לחבר בין ערכים אישיים כמו הזכות הבסיסית למים נקיים לעשייה טכנולוגית ואחרת. הנחישות, ההתמדה, היצירתיות והביטחון העצמי יכולים להוות מודל לחיקוי לילדות רבות, כמו גם לנשים שבוחרות להוביל ולהנהיג בעולמות ההיי-טק והטכנולוגיה, ובחברה בכלל.

משה לסמן, מנכ"ל גלובל דטה סנטר

איש השנה שלו: טריסטאן האריס, המייסד המשותף והנשיא של המרכז לטכנולוגיה הומנית. 

האריס, שהיה אחראי בגוגל על אתיקה בעיצוב פתרונות החברה, פרץ לתודעה הציבורית השנה בסרט The Social Dilemma (מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית), שמוקרן בנטפליקס החל מספטמבר. האריס היה מחלוצי הדיון העולמי על ארגון מחדש של העולם הטכנולוגי באופן שישרת מטרות חשובות לאנושות. הוא עורר את הנושא הרבה לפני שאנשים היו מוכנים לעסוק בו, ובעקבות הסרט נושא זה תופס בצדק מקום מרכזי יותר בשיח העולמי על הטכנולוגיה.

טריסטאן האריס, המייסד המשותף והנשיא של המרכז לטכנולוגיה הומנית. צילום: מתוך ויקיפדיה

טריסטאן האריס, המייסד המשותף והנשיא של המרכז לטכנולוגיה הומנית. צילום: מתוך ויקיפדיה

ניר אורן, סמנכ"ל הלקוחות בפייסבוק ישראל

איש השנה שלו: אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה ו-SpaceX.

השנה, טסלה הפכה ליצרנית הרכב עם שווי השוק הגבוה בעולם, כשעקפה מותגי ענק ושוויה היה לכפול מזה של טויוטה, פורד ופולקסווגן יחד. מה בטסלה מצדיק שווי של 650 מיליארד דולר? התשובה נעוצה באילון מאסק עצמו, שלא ממציא את המכונית של המחר – אלא את האנרגיה של המחר.

אילון מאסק. צילום מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק. צילום מתוך ויקיפדיה

המהפכה האמיתית של טסלה היא הסוללה, שמשתמשת באנרגיה חשמלית נקייה וזולה משמעותית מדלק. במקביל, מאסק מפתח סוללה ביתית שתחליף את החיבור לחשמל; הוא בוחן שימוש חוזר ברקטות לשיגור לחלל; ומקדם פתרונות חדשניים לבעיות התנועה בערים. בשנה שהוכיחה את החשיבות המכרעת של יצירתיות ומעוף, אילון מאסק הוא דוגמה חיה לאחד שחושב בגדול (Think big), או, למעשה – לאחד שחושב בענק (Think huge).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים