"הענן הממשלתי יביא לשינוי משמעותי בחיים במדינה"

"זוהי ההתפתחות הגדולה והרחבה ביותר מאז כניסת האינטרנט לחיינו", כך הגדיר שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב, את מכרז נימבוס ● הוא דיבר בכנס eGov של אנשים ומחשבים גם על פעילות הדיגיטל של הממשלה בזמן הקורונה

שחר ברכה, ראש רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

"המהלך של הענן הממשלתי, מכרז נימבוס, מהווה שינוי משמעותי בכל קנה מידה. זוהי ההתפתחות הגדולה והרחבה ביותר מאז כניסת האינטרנט לחיינו. הענן הממשלתי יביא לשינוי במגזר הממשלתי-ציבורי וגם בזה הפרטי, הוא יביא לשינוי מהותי בחיינו", כך אמר שחר ברכה, ממלא מקום ראש רשות התקשוב הממשלתי, שמהווה חלק ממשרד הדיגיטל הלאומי.

ברכה דיבר בכנס eGOV 2020 של אנשים ומחשבים, שנערך היום (ג'), בהשתתפות מאות אנשי IT מהמגזר הממשלתי-ציבורי. את האירוע הנחו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה, וד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי למגזר הממשלתי ויו"ר ועדת התכנים של הכנס. השתתפו בו גם שני אנשי עסקים בכירים מאיחוד האמירויות הערביות, שדבריהם יפורסמו בהמשך השבוע.

נימבוס הוא פרויקט לרכישה של שירותים מענן שיוקם בגבולות מדינת ישראל. הפרויקט מובל על ידי מינהל הרכש הממשלתי בשיתוף רשות התקשוב, מערך הסייבר הלאומי ואגף התקציבים במשרד האוצר. מטרתו היא לאפשר לממשלה לממש את אחת מהתוכניות המרכזיות שלה בתחום המחשוב – העברת כלל שירותיה לענן, ובכך להביא להתייעלות תפעולית, כלכלית ואבטחתית. הקמת דטה סנטרים של אחת או יותר מהחברות הגדולות בישראל היא תנאי הכרחי לכך. למכרז ניגשו כמה חברות רב לאומיות, ששמותיהן לא פורסמו.

לדברי ברכה, "משרד הדיגיטל הלאומי הוא משהו שחלמנו עליו וייחלנו לו. מיזם ישראל דיגיטלית ורשות התקשוב הלאומי עובדים כעת תחת שר במשרה מלאה. המטרה היא לבנות מנגנון פעילות רציף שיאפשר למקסם את יכולות ה-IT".

הוא ציין כי "2020 היא שנה מלאת אתגרים, הכי מאתגרת כמדינה. אנחנו באמצע משבר כלכלי וחברתי ועלינו לתת לו מענה. מאז הקורונה נחשפנו לכמה אמיתות על החיים, אחת מהן היא שלדיגיטל יש חשיבות ראשונה במעלה בחיינו. בלי יכולת לבצע פעולות דיגיטליות, לא היינו יכולים לקיים חיים סדירים".

"הממשלה עמדה ב-'מבחן האש' הדיגיטלי"

ברכה הוסיף כי "הקורונה הביאה לעלייה משמעותית של עשרות רבות של אחוזים בשימוש הציבור בשירותי הממשלה המקוונים. גם הפניות למוקדי השירות הטלפוניים צמחו. ביצענו שינויים והתאמות, הקמנו מרכזי שירות נוספים לתמיכה".

"שירותי הממשלה המשיכו לעבוד כל הזמן, גם בתקופת הקורונה, ועמדו ב-'מבחן האש'. נתנו מענה מלא למרות צמצום וסגירת מרכזי קבלת קהל. נכון, היו תקלות במעלה הדרך, אבל בהתארגנות קצרה סביב השעון אפשרנו לממשלה להמשיך לעבוד. זה לא קרה במזל, או במאמץ של הרגע האחרון, אלא בא לאחר היערכות ארוכה. היכולת לספק שירותים הייתה שעתם היפה של המנמ"רים, מנהלי השירות ומנהלי אבטחת המידע בממשלה", ציין.

"לפני כחודש", אמר, "יצא דו"ח שמדרג את ממשלות ה-OECD בעולמות הדיגיטל. בכל המדדים אנחנו במקומות הראשונים – לפני, למשל, דנמרק, ניו-זילנד ואסטוניה". ברכה ציין כי "הממשלה מבינה שיש להאיץ את צמצום הפער הדיגיטלי ולהפחית את שלל הטפסים שהאזרח מקבל ממנה. הגענו לרמת בשלות טובה בדיגיטל ואנחנו רוצים לפתוח יכולות אלה לשאר המשק. יש לנו יכולות, יש תשתיות – כעת נספק אותן ממקום אחד".

הוא ציין את האזור האישי שיש לכל אחד מהאזרחים באתרי הממשלה ואמר כי הוא "עבר גם לאזור העסקי. התשתית מוכנה, השירותים נבנים ויעלו בקרוב. הם יאפשרו פעילויות שייעשו באופן מרוכז לגופים עסקיים".

ברכה דיבר גם על הפעילות הדיגיטלית של המגזר המוניציפלי בתקופת הקורונה. הוא אמר ש-"הרבה רשויות מקומיות לא היו יכולות לעמוד בפרץ ולתת מענה דיגיטלי לתושבים. אנחנו הולכים ומתמקדים בעולם המוניציפלי, יחד עם משרד הפנים".

"המגזר הציבורי ייתן מענה דיגיטלי לתושבים", הוסיף ברכה. "הוא יהיה בבחינת 'כוכב הצפון' לכל האזורים שבהם עלינו להתמקד. נביא תוצאות גם בעולם הדטה גוב". הוא סיים בפרפרזה על דברי הרופא והפסיכיאטר הווינאי ויקטור פראנקל: "הקורונה לימדה שיש דברים שלא יכולים לשלוט עליהם. זה אירוע גלובלי. כשאיננו יכולים לשנות את המצב, אנחנו מאותגרים לשנות את עצמנו. אנחנו עושים זאת בצורה מעולה. הקורונה היא מחלה ארורה, אך נוכל למנף אותה כדי להביא דברים טובים למשק, ונוכל לצמוח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים