איך להוריש נכון מטבעות דיגיטליים?

מטבעות דיגיטליים נחשבים כנכס לכל דבר במדינת ישראל והם נכללים בירושה של אדם בדיוק כמו נכסים מוחשיים, אבל בשומה מהם - מטבעות דיגיטליים עלולים להיעלם יחד עם מותו של אדם אם לא העביר אותם ליורשיו בדרך נכונה וראויה

30/09/2020 11:14
ד"ר עו"ד רונן דליהו, מתמחה בדיני משפחה וירושה. צילום: קרן מזור

מטבעות דיגיטליים נחשבים כנכס לכל דבר במדינת ישראל והם נכללים בירושה של אדם בדיוק כמו נכסים מוחשיים, כמו חשבונות בנק, נכסי נדל"ן או כל נכס אחר. אלא שבשונה מנכסים אחרים, מטבעות דיגיטליים עלולים להיעלם יחד עם מותו של אדם אם לא העביר אותם ליורשיו בדרך נכונה וראויה.

ארנקים דיגיטליים אינם כפופים להוראות רגולטור, אינם נאכפים ואינם רשומים כנכס בשום מאגר בעולם, וזאת גם עיקר גאוותם של יוצרי אותם מטבעות. הבעיה העיקרית מתעוררת כאשר בעל הארנק הדיגיטלי נפטר, ויורשיו – שאינם חשופים לדרכי הגישה אליו – לא יכולים לממש את זכותם בחוק ולתבוע את חזקתם באותם מטבעות. בניגוד לנכסים אחרים שאותם ניתן לקבל באמצעות צו ירושה, במקרה הזה אין גורם מפקח שניתן לפנות אליו למימוש הזכויות. גם אם בהתאם לחוק בעלי העיזבון הם היורשים של המטבעות הדיגיטליים, הלכה למעשה ללא גישה, הארנק הדיגיטלי הולך לעולמו יחד עם בעליו.

הדבר החשוב ביותר במקרה של ירושת מטבעות דיגיטליים, מלבד שמירת הסיסמה שאליה נגיע בהמשך, הוא רישומם בצוואה. נתקלתי במקרה שבו נודע באקראי לבן, כי אביו החזיק לפני מותו בארנק דיגיטלי. אלא שהאב לא כתב זאת בצוואה, והבן גילה זאת רק לאחר שאחיו השתלט על המטבעות. מבחינת החוק, ללא צוואה כתובה לא ניתן היה להוכיח כי אותו ארנק היה שייך לאב ומי באמת החזיק באותם מטבעות לפני שהאח השני השתלט עליהם. במקרה כזה לא ברור גם אם הליך משפטי, שיגרור הוצאות כספיות כבדות, אכן כדאי עבור היורש, האם עבור מטבעות דיגיטליים בסכום של 10,000 שקל כדאי לפתוח בהליך משפטי שעלותו תהיה גבוהה בהרבה? סביר להניח שלא.

ברור, אם כן, שרישום צוואה הוא הכרחי, גם לנכסים מוחשיים וגם לנכסים וירטואליים. אלא שכאמור, ביום פקודה, במקרה של מטבעות דיגיטליים המצב מסובך יותר מבחינת הורשה. יש הבדל בין לכתוב בצוואה ובין לאפשר גישה. מתן גישה לארנק הדיגיטלי לפני מותו של המוריש עלול לחשוף אותו לסוג של האקינג ולריקון נכסיו עוד לפני מותו. קל מאוד לעשות זאת ללא טביעות אצבע וללא אפשרות לדרוש את המטבעות חזרה, מאחר שלא ניתן להוכיח בעלות, גם אם הדברים נכתבו בצוואה.

איך לאפשר גישה?

יש לכך כמה פתרונות, גם אם לא מושלמים: ניתן להעביר את הסיסמאות והמפתחות לידי נאמן, שיהיה אחראי אחרי מותו של המוריש ליישם את הצוואה. ניתן לחלק את הגישה לכמה יורשים, כך שהם יהיו תלויים זה בזה. אופציה נוספת היא הפקדת המפתחות והסיסמה בכספת מוחשית בבנק, שהגישה אליה תיעשה רק לאחר מותו של המוריש באמצעות צו ירושה. גם כאן צריך לסמוך על היורשים, שלא יבצעו מחטף ברגע שנחשפו לסיסמאות.

החשיבות לרשום בצוואה גם את המטבעות הדיגיטליים נובעת לא רק כהוכחה לקיום הנכסים, אלא גם במקרה של מחלוקת עם בן זוג כחלק מהפרדת רכוש במקרה של גירושים ופרידה. החוק מגדיר, כי ירושה שניתנה לאחד מבני הזוג אינה שייכת לבן הזוג האחר במקרה של פרידה. כמובן, בכפוף לסייגים שבכל מקרה לא חלים על מטבעות דיגיטליים, כמו השבחת נכס וכדומה. מטבעות דיגיטליים, כאמור, אינם משויכים לבעלים מסוימים, לכן אם לא תהיה הוכחה כתובה בצוואה על זהות הבעלים המקורי שהוא המוריש, ניתן יהיה להעלות את הטענה כי הם לא ניתנו בירושה ולכן ניתנים לחלוקה בעת פרידה.

 

הכותב מתמחה בדיני משפחה וירושה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים