שנת הקורונה: בכירים מסכמים את תש"ף

בכירים בהיי-טק הישראלי מסכמים את השנה, שעמדה בסימן המשבר העולמי החריף, וצופים כיצד הענף יעבור את תשפ"א ● פרויקט מיוחד לראש השנה ● חלק א'

זרקה אותנו בבת אחת כמה שנים קדימה לעתיד. הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור

כיצד אתה מסכם את השנה החולפת בעולם ההיי-טק?
"אני מחלק את השנה לשניים: החצי הראשון של השנה הסתיים באמצע מרץ, עם פרוץ הקורונה, והיווה תקופה טובה לענף ההיי-טק, עם ריבוי פרויקטים והשקעות, תוך התמקדות בעולמות הדטה והדיגיטל.

המחצית השנייה היא תקופת הקורונה, שנמשכת גם בימים אלה. היא התחילה בסגר, שחייב אותנו להסתגל בקצב מהיר למציאות מסוג אחר, והמשיך בשינוי תרבות העבודה, שבא לידי ביטוי באימוץ מודלים של עבודה מהבית וכניסה של מושגים חדשים לחיינו, דוגמת התו הסגול.

בנוסף, חלו שינויים בדרישות הלקוחות של הארגונים, שנועדו לתמוך במודולי העבודה החדשים ובדרישות החדשות של לקוחות הקצה שלהם. הדברים חייבו שינויים והתאמות מהירות. אותם שינויים הם פועל יוצא טבעי של משברים בהיקפים כאלה. פועל יוצא נוסף הוא החיבור של כולנו, קברניטי החברות, לקבלת החלטות ויישומן בצורה מהירה, כמעט מידית, בפרט בענף ה-IT, שמלכתחילה מצריך עבודה בקצבים מהירים".

מהי התובנה המשמעותית ביותר שקשורה בהיי-טק ובטכנולוגיה שעלתה אצלך כתוצאה מהקורונה?
"בניגוד לתחומים אחרים במשק, שעברו קיצוצים וצמצומים חדים, בענף הטכנולוגיה הפגיעה לא הייתה כה חדה. הדבר המחיש היטב את החשיבות הגדולה שיש לפעילויות הטכנולוגיה עבור הארגונים השונים וההכרה של ראשיהם בחשיבות זו.

ברמה האישית, התובנה הוכיחה לנו שלעתים, סרטי המדע הבדיוני שאנחנו אוהבים לראות (בימים שבהם יש בתי קולנוע) הופכים למציאות. כדאי לחשוב על כך בהקשר לתחזיות אחרות, כגון משבר אקלים פוטנציאלי ותוצאותיו האפשרויות".

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור. צלם רפאל בן דור

נתי אברהמי, מנכ"ל קבוצת טלדור. צילום: רפאל בן דור

האם אתה חושב שהממשלה מסייעת לענף מספיק בהתמודדות עם משבר הקורונה?
"אופן הטיפול של הממשלה במשבר כולו, ובפרט בגל השני, לוקה בחסר ומצריך הפקת לקחים. אנחנו ממשיכים לראות את זה גם כעת, כשהממשלה לא משכילה ליצור תקציב מדינה מוסכם והולכת לסגר נוסף. יש לכך השלכות רעות על כולנו.

הסיוע לענף שלנו אמנם מצומצם, אבל קיימים מגזרים ואנשים אחרים שזקוקים לסיוע יותר מהמגזר שלנו, ובנקודה הזו, מהלך של הסטת המשאבים אליהם הכרחי".

מה אתה חוזה שיהיה בשנה הבאה?
"אני מעריך שהקורונה תלווה אותנו לאורך מרבית תשפ"א, ומאחל לכולנו שבראש השנה הבא המצב בארץ ובעולם יהיה טוב יותר.

להערכתי, הקשיים הכלכליים המשמעותיים יימשכו, וכלל הנראה עד ראש השנה הבא נעבור סבב בחירות נוסף. לכן, אני צופה שתרבות העבודה שנוצרה בימי הקורונה תישמר ושארגונים ישקיעו בפתרונות IT תחת הבנה שהדבר מחויב בתקופה שכזו, אבל התקציבים יהיו הדוקים. ככלל, אני צופה שהענף שלנו יסבול הרבה פחות ממגזרים אחרים, כפי שכאמור קורה כעת, בגלל הנחיצות ההולכת וגוברת שלו. נמשיך לראות חלק משמעותי מתקציבי ה- IT הולכים ל-'מוצרי קורונה', כלומר – פתרונות המאפשרים לארגונים לעבוד בצורה תקינה, בתוך הארגון ומחוצה לו, גם בתקופת המשבר. לצידם ימשיכו לככב תחומי הדטה, הדיגיטל והענן".

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין

כיצד אתה מסכם את השנה החולפת בעולם ההיי-טק?
"מדובר בשנה מאתגרת. בזכות התפתחות טכנולוגית מטורפת, גישרנו על פערים של שנים ביישום טכנולוגיות חדשות ועבודה מהבית. שוק התעסוקה השתנה ברגע. ההתמודדות עם התחלואה לימדה אותנו להקים בזמן אפס מערכות מפצות. היכולת להסתגל ב-2020 ולנווט את הארגון בתקופה של אי ודאות הם אתגר משמעותי ומהנה באותה המידה לכל מנהל".

מהי התובנה המשמעותית ביותר שקשורה בהיי-טק ובטכנולוגיה שעלתה אצלך כתוצאה מהקורונה?
"התובנה המשמעותית בעיניי היא שאפשר להעתיק את סביבת העבודה לבתים של העובדים כמעט באופן מלא. החרדה של ניהול מרחוק מיותרת. כל המושג של סביבת עבודה הקלאסית מקבלת מפנה עצום. ב-2020 – או, אם תרצו, תש"ף – הוכח שניתן לבצע את העבודה מכל מקום ומכל זמן".

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין. צילום: יח"צ

אבי אטיאס, מנכ"ל בזק אונליין. צילום: יח"צ

האם אתה חושב שהממשלה מסייעת לענף מספיק בהתמודדות מול משבר הקורונה?
"חגורת הביטחון בהארכת מענק דמי האבטלה האטה את היקף דורשי העבודה. תשלום השכר באמצעות המעסיקים היה מאפשר לנו לגייס יותר בתנאים משתלמים יותר לעובד".

מה אתה חוזה שיהיה בשנה הבאה?
"אני מקווה ורוצה להאמין שהקורונה תסתיים במחצית הראשונה של 2021. לאחריה, אני צופה מיתון במגזרים רבים במשק והאטה בחלק מהפעילויות".

ד"ר אורן איתן, מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר אודיקס

כיצד אתה מסכם את השנה החולפת בעולם ההיי-טק?
"השנה החולפת הייתה שנה מאתגרת עבור העולם. ענפים רבים עצרו את פעילותם לחלוטין ולא מעט סקטורים אחרים חוו האטה בעסקיהם.

השפעת הקורונה על עולם ההיי-טק היא מגוונת, ותלויה בסקטורים שהחברות הטכנולוגיות פועלות בהם. כך, למשל, חברות טכנולוגיה שנותנות פתרונות לעולמות התעופה, התיירות והשירותים ספגו פגיעה קשה, בעוד שחברות שפועלות בתחום הנגשת דיגיטציה לעסקים, או אפילו אבטחת סייבר, לא חוו האטה, אלא להיפך".

מהי התובנה המשמעותית ביותר שקשורה בהיי-טק ובטכנולוגיה שעלתה אצלך כתוצאה מהקורונה?
"התובנה המרכזית היא שהאקרים לא מפגינים סולידריות, אלא פועלים ביתר מרץ גם בתקופות קשות כמו הקורונה. מבחינתנו, תחום אבטחת הסייבר הוא תחום מצוין לפעול בו בתקופה זו".

ד''ר אורן איתן, מנכ"ל אודיקס. צילום: תומר שלום

ד"ר אורן איתן, מנכ"ל אודיקס. צילום: תומר שלום

האם אתה חושב שהממשלה מסייעת לענף מספיק בהתמודדות מול משבר הקורונה?
"הממשלה יכולה לסייע בצורה חכמה לא רק לענף ההיי-טק אלא לכלל המשק ולצערי, זה לא קורה, ואם יש סיוע כלשהו – הוא לא מספיק או לא תמיד אפקטיבי.

זה הזמן ליצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה בכל מה שקשור לחיבורים בין עסקים ממגזרים שונים תוך סיוע ממשלתי לבניית תשתיות, ובכללן תשתיות טכנולוגיות. הממשלה יכולה לסייע לחברות ועסקים לשפר את היכולת התפעולית שלהם גם בסיוע של רכישת טכנולוגיות ישראליות".

מה אתה חוזה שיהיה בשנה הבאה?
"ההיסטוריה מלמדת שהעולם שורד משברים גדולים ואני מאמין שגם משבר הקורונה יחלוף. אולם, ללא ספק, הרגלי העבודה, הרגלי הצריכה וההעדפות של חברות ושל אנשים פרטיים השתנו ויוסיפו להשתנות, וזה מה שיכתיב את הכלכלה החדשה, שתהיה מושתתת יותר ויותר על טכנולוגיה".

איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל

כיצד אתה מסכם את השנה החולפת בעולם ההיי-טק?
"השנה, הרבה בגלל האתגרים שהציבה התפשטות הקורונה, ראינו התחזקות של כלכלת הדיגיטל. ההמחשה הבולטת לכך היא אינסוף אפליקציות עסקיות וצרכניות שנמצאות בענן – אחת המוכרות שבהן היא זום – נכנסו לחיינו בסערה ויישארו בהם בטווח הנראה לעין. גם הטרנדים של העבודה מהבית והגידול ברכישות אונליין מעצימים את הצורך בביצוע של טרנספורמציה דיגיטלית. הטרנד הזה בא לידי ביטוי בצורה מוחשית בגידול בשיעורים דו ספרתיים של פעילות ספקיות שירותי הענן הגלובליות, מה שמביא לעלייה בפעילות ספקיות התשתיות הפיזיות, שמשרתות את הדטה סנטרים העצומים".

מהי התובנה המשמעותית ביותר שקשורה בהיי-טק ובטכנולוגיה שעלתה אצלך כתוצאה מהקורונה?
"התובנה המרכזית שלי היא הצורך לבחון את עצמנו ואת הפעילות שלנו כמעט ברמה יומיומית. במיוחד בתקופה כזו, אנחנו צריכים להיות מובילים ולא מובלים על ידי הסיטואציה. זה אומר להיות דינמיים, לקבל הרבה החלטות ובמהירות כמעט על בסיס יומיומי ולבצע כל הזמן את ההתאמות לדרישות המשתנות של השוק. חשוב להבין, הטכנולוגיה היא שחקן מרכזי במשבר, והתקופה הזו מייצרת גם הזדמנויות לספקיות הטכנולוגיה, לא רק אתגרים. כדי לקטוף את ההזדמנויות נדרש לצאת מהמשרד, להרגיש את השוק ולהיות מסוגלים לספק את הביקושים החדשים במהירות וביעילות".

איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל. צילום: דני שביט

איתן אלי, מנהל פעילות APC בשניידר אלקטריק ישראל. צילום: דני שביט

האם אתה חושב שהממשלה מסייעת לענף מספיק בהתמודדות מול משבר הקורונה?
"אנחנו פעילים בעולמות של תשתיות מחשוב קריטיות, ובתחום שלנו אנחנו רואים שהמדינה פעילה, משחררת צווארי בקבוק, פרויקטים ותקציבים. אנחנו רואים את זה בטיפול הישיר באספקטים מידיים לטיפול במחלה, כמו פרויקטים בבתי חולים ובמערכת הבריאות, אך גם חיזוק תשתיות הנוגעות למעבר הממשלה לדיגיטל".

מה אתה חוזה שיהיה בשנה הבאה?
"המעבר לדיגיטל הוא גורם מרכזי, שימשיך להשפיע על התעשייה שלנו בשנה הקרובה. במובן הזה, זו תהיה שנה של המשכיות לשנה הנוכחית, אבל עם יותר עוצמה. המגמות של עבודה מהבית ולימודים מרחוק רק ילכו ויתחזקו, ויישארו עמנו לאחר עידן הקורונה.

עוד מגמה שנראה היא של חיזוק קונספט מחשוב הקצה, הכולל שימוש במיקרו דטה סנטרים. אלה מיועדים לתמוך בעיבוד כמויות מידע גדולות בשטח – אלמנט חיוני ככל שייפרסו יותר ויותר אפליקציות אינטרנט של הדברים, שידרשו כוח עיבוד זמין ומיידי וקרוב ככל האפשר למיקום של החיישנים".

כוכבית אלמגור, מנהלת מרכז הפיתוח של מק'אפי בישראל

כיצד את מסכמת את השנה החולפת בעולם ההיי-טק?
"כשנה של התמודדות עם משבר שלא הכרנו – מגיפה. אין לי ספק שתחומים אחרים הושפעו ואף נפגעו יותר, אבל אני חושבת שלענף ההיי-טק היו ויש את רוב הכלים והגמישות להתמודדות עם משבר הקורונה. לדוגמה, המעבר לעבודה מהבית היה טבעי כמעט בכל החברות, הן מבחינת התשתיות והן מבחינת היכולת והגמישות של העובדים להסתגל למצב החדש.

הגורמים המנחים בעולם הייטק בשנה זו היו מקסום וייעול הקיים, הגדרה מחודשת של הליכים וחשיבה על אסטרטגיה עתידית".

מהי התובנה המשמעותית ביותר שקשורה בהיי-טק ובטכנולוגיה שעלתה אצלך כתוצאה מהקורונה?
"טכנולוגיה נועדה לפתור בעיות ולכן, התחום שלנו סופר-סתגלן מטבעו. בנוסף לכך שתפוקת העבודה של רוב חברות הטכנולוגיה לא השתנתה, ואף השתפרה, בשנה האחרונה, רבות מהן השכילו לשנות אסטרטגיה ולהתאים קווי מוצרים ופוקוס בעקבות המצב החדש. לדוגמה, תחום האבטחה העביר את הפוקוס להגנה על מידע רגיש בשילוב של עבודה מהבית ועבודה על כלים בלתי מנוהלים. כמו כן, הואץ ביתר שאת המעבר לענן בארגונים. ארגונים שינו לגמרי תהליכים במגוון תחומי פעילות, ואף העלו את הרווחיות".

כוכבית אלמגור, מנהלת מרכז הפיתוח של מק'אפי בישראל. צילום: אילון יחיאל

כוכבית אלמגור, מנהלת מרכז הפיתוח של מק'אפי בישראל. צילום: אילון יחיאל

האם את חושבת שהממשלה מסייעת לענף מספיק בהתמודדות מול משבר הקורונה?
"הממשלה צריכה קודם כל להתמקד באיך עוצרים את התפשטות המגיפה, ואיך דואגים שיהיו מיטות אשפוז וטיפול ראוי לכל החולים הקשים. כמו כן, יש לא מעט עסקים בקריסה טוטאלית בתחומי התרבות, המסעדנות ועוד, וחשוב לעזור גם להם.

יחד עם זאת, בטווח היותר ארוך, ראוי שהממשלה תשכיל להבין שאם לא יהיה סיוע לקטר ההיי-טק, הוא לא ימשיך לנסוע באותה המהירות. חייבים להשקיע בהיי-טק בישראל: לחזק ולעודד את הסטארט-אפים, לגרום לחברות טכנולוגיה גלובליות וישראליות לפתוח ולהרחיב את השלוחות הקיימות בארץ והחשוב מכל – לדאוג לכך שיגדל פה דור שמבין טכנולוגיה, יזמות וחדשנות, כי זה מה שמייחד אותנו".

מה את חוזה שיהיה בשנה הבאה?
"אני מאמינה שבתשפ"א יהיה חיסון לקורונה ובעקבותיו התאוששות מהירה. התחום כולו כבר ביצע חלק ניכר מהפקת הלקחים, כגון שילוב של עבודה מהבית, גיוס עובדים ממקומות המרוחקים מהמשרד וגמישות בשעות העבודה. אין לי ספק שנהייה מוכנים בצורה טובה יותר לאתגר הבא".

החלקים הבאים של הפרויקט – בימים הקרובים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים