שקט, נבחנים כאן!

כיצד מסייעת הטכנולוגיה למערכת החינוך לייעל את נושא הבחינות מרחוק

02/09/2020 11:42
צבי ברונר, מנהל הטכנולוגיה והחדשנות במשרד ה-CTO, מלם תים. צילום: רז רוגובסקי

הלימוד, ההדרכה והבחינה מרחוק הם צו השעה! למעשה, זהו אחד התחומים המשמעותיים ביותר שעלה עם גלי הקורונה, שבו יש צורך בטכנולוגיה מתקדמת, המתפתחת כל העת. תחום זה דורש תשומת לב מיוחדת, מאחר שמדובר בכיתות גדולות, בתלמידים בגילאים שונים ובצורך בפיקוח ובבדיקה של הצלחת התהליך לכל אורכו.

כיום, לאחר חצי שנה תחת מגבלות הריחוק החברתי, ישנם מגוון כלים חדשים בתחום הפדגוגיה, כולל למידה והדרכה מרחוק. אין ספק שנושא זה צבר תאוצה בימי הגל הראשון, ומאז הוא הולך ומשתפר עם ההיערכות לשנת הלימודים החדשה. ואולם על מנת שהתהליך יהיה מושלם ככל האפשר, יש צורך בטכנולוגיה ליישום בחינות מרחוק באופן יעיל ומאובטח.

אז מה קורה בשטח?

הטכנולוגיה לבחינות מרחוק כבר קיימת. ישנן כמה חברות בינלאומיות, אשר כבר מספקות מערכות בתחום זה המיושמות בשטח, בעיקר באוניברסיטאות ובמוסדות להשכלה גבוהה. המערכות  כוללת מגוון רכיבים מתקדמים, כגון בקרה מתוחכמת – בעזרת המצלמה ומערכת השמע של המחשב, הקלטה מתקדמת של כל שלבי הבחינה – כולל זיהוי הנבחן בעזרת מערכות זיהוי פנים, ממשק עם מערכות לומדה (LMS), כגון Moodle  ו-Blackboard ושימוש בתבונה מלאכותית (AI), על מנת להבחין באנומליות בזמן הבחינה. השימוש ב-AI מאפשר למערכת להבחין בין רעש רקע לא רלוונטי, כגון נביחת כלב, לבין רעש הקשור לבחינה.

כל הפתרונות כוללים מנגנון הקלטה של כל תהליך הבחינה. המערכות המתקדמות בהן אף מזהות פריצות אפשריות בעזרת כלי AI ומכוונות את הבוחן לקטעים בהקלטה אשר קיים בהם חשש לאי סדרים. כלי AI אלו מקצרים את הזמן הנדרש למעבר על כל ההקלטות בסדר גודל מרשים. ישנן הקלטות שאין בהן אנומליות, ולכן אין צורך לצפות בהקלטה.

בחלק מהמוצרים קיימת אפליקציה ייעודית, המפעילה את מנגנון הבחינות, מתממשקת עם כל הדפדפנים וחוסמת גישה לדפדפנים ולכלים חברתיים אחרים בשלב הבחינה.

כמה מפתרונות הבחינות מרחוק כוללים את האפשרות "לגייס" את הטלפון הנייד של הנבחן, וכך, על ידי הפעלת אפליקציה בטלפון, ניתן להשיג כמה תכונות: חסימת כל אפשרות להשתמש בטלפון הנייד בזמן הבחינה, כאופציה, ניתן לאפשר את המחשבון ואת שעון העצר, הטלפון משמש כמעין מצלמה פנורמית וגם מקליט קול, שילוב בין המחשב והטלפון הנייד מאפשרים פיקוח מרבי ובקרה על כל שלבי הבחינה.

בחלק מהפתרונות ניתן לשלב תכונה בשם Do it Yourself) DIY), או אפשרות לשלב בוחן מקומי, אשר מקבל התראות על אנומליות בזמן אמת ויכול לענות על שאלות הנבחנים ולפקח על הבחינה בזמן אמת.

כדוגמה, ניתן לציין את חברת Verificient עם מוצר בשם Proctor Track, המוביל בחמישייה הפותחת של חברת גרטנר (אין דירוג – רק רשימת ספקים) ולזכותו נצברו כבר יותר משלושה מיליון תהליכי בחינות מרחוק. המוצר פותח והיה זמין גם לפני עידן הקורונה, ומלבד כל התכונות שצוינו לעיל הוא מצויד גם בתכונות נוספות המגינות על טוהר הבחינות. בין לקוחות החברה ניתן לציין אוניברסיטאות כגון Rutgers, FIT, Northeastern וחברות כגון סיסקו (Cisco).

ניתן להתאים את המערכות הללו לדרישת מוסד הלימוד ואף ליישם מערכות כאלו לבחינות של תלמידים מוגבלים או תלמידים אשר לא יכולים להגיע למקום הבחינה (למשל בחינות פסיכומטריות למתגוררים בחו"ל).

נושא הבחינות מרחוק מאפשר גם בקרה על הצלחת המערכות ללימוד מרחוק המופעלות בעידן זה. ללא בחינות מרחוק יהיה קשה במיוחד לבצע אופטימיזציה של תהליך הלימוד מרחוק, מאחר שאין די ניסיון בתחום זה.

הטכנולוגיה לבחינות מרחוק משלימה את תהליך הלמידה מרחוק ומשתלבת עם כלי לימוד מקוונים. כמו כן, ברוב המוצרים ניתן גם לשלב כלי בחינה אחרים בעזרת מנגנוני ממשקים (API) הקיימים במערכות מסוג זה.

 

הכותב הוא מנהל הטכנולוגיה והחדשנות במשרד ה-CTO, מלם תים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים