קירור חכם
APC העולמית החליטה להתמודד עם אחד התחומים הבעייתיים ביותר ב-IT - קירור חדרי השרתים - והמציאה שיטה מקורית שכולאת את החום הרב הנפלט מהארונות והופכת אותו לקירור יעיל וזול ● שמעון אברבנאל, מנהל הסניף הישראלי של הקונצרן העולמי, מסביר איך זה עובד ולמה לקח לשוק הישראלי זמן כה רב להפנים את השיטה החדשה
אחת המשימות המרכזיות של מנהל ה-IT כיום היא לחסוך בהוצאות האנרגיה והחשמל. אין זו משימה קלה, כידוע, משום שהיא דורשת צלילה לתחומים שהמנמ"ר מעולם לא עסק בהם: תשתיות חשמל, מיזוג אוויר, תכנון נדל"ן ועוד. כאשר מדברים על ייעול הדטה-סנטר וקיצוץ בהוצאות – עולה בדרך כלל נושא הקירור כאחד המכשולים הגדולים.
תחום ההתייעלות בקירור חדרי שרתים הוא די חדש בישראל. יש מספר קטן של חברות בינלאומיות שמנסות להתמודד עם הדילמה הנצחית: כיצד לקרר נכון את חדרי השרתים בעלות מינימלית, אבל לא לאבד בדרך את הפונקציונאליות.
אחת מאותן חברות היא APC – חברה גלובלית העוסקת בתחום שירותי הקירור, ששמה דגש על פתרונות למרכזי נתונים לכל אורך חיי מרכז המחשבים. כיום מהווה החברה את זרוע ה-IT של קונצרן שניידר הצרפתי, החברה השנייה בגודלה בתחום החשמל בצרפת, עם הכנסות בסך 20 מיליארד יורו.
שמעון אברבנאל הוא מנהל הסניף הישראלי של APC משנת 2005. לדבריו, החברה פיתחה שיטת קירור חדשנית, שכיום מועתקת על ידי אחרים. "מדובר בקירור מסדים (racks) והציוד שבהם, במקום קירור כל חלל מרכז המחשבים", אומר אברבנאל ומסביר, כי "המסדים בחדרי השרתים יוצרים חום רב. הפיתוח של APC מציע את היכולת לכלוא את החום שנפלט מארונות השרתים, ולהפוך אותו לאנרגיה שמקררת. כך משיגים יתרון כפול: גם הורדת טמפרטורת החדר וגם קירור יעיל".
לדבריו, "אנו מביאים את המזגן אל ארונות הציוד, ומצמידים אותו בין הארונות. כך, ניתן למלא בהם יותר ציוד ללא הגדלת דרישת שטח, כי אפשר גם להגיע עד הקירות. אנחנו מקררים מה שצריך, ומפנים את האוויר החם". להערכתו, מעבר ארגוני לטכנולוגיית קירור כזו תקטין ב-30% את צריכת האנרגיה בחדרי המיחשוב. הוא ציין, כי בשוק הישראלי יש מספר גופים שכבר מאמצים את הטכנולוגיה הזו, ביניהם צה"ל, מלנוקס וקיידנס. בנוסף, עושה יבמ שימוש בפתרונות הללו בקו מוצרי XIV.
ב-2005, כשנכנס אברבנאל לתפקיד, עמדו הכנסות החברה על חצי מיליון דולרים. ב-2010, מעריך אברבנאל, תעמודנה ההכנסות על יותר מ-20 מיליון דולרים. הוא מדגיש, כי APC מספקת את כל הרכיבים הקשורים למרכז הנתונים הארגוני ומבחינה זו היא די ייחודית בכל העולם.
מאחר שהפעילות בישראל לא מתבצעת באופן ישיר, הצוות בארץ מונה את אברבנאל ושני עובדים נוספים בלבד. המכירות מתבצעות דרך מפיצים: סומת מערכות ו-CMS, כמו גם באמצעות אינטגרטורים מוסמכים, כמו סומת טכנולוגיות, בינת, מגלקום ועוד.
שמעון אברבנאל התחיל את דרכו המקצועית בענף בחברה בשם אוריון, והיה אחראי שם על תחנות עבודה מסוג אפולו. כש-HP קנתה את אפולו, עבר אליה לעבוד בתחום התמיכה, וניהל את השירות בצפון. ב-1997 התקבל לא.מ.ת מיחשוב, והקים בה פעילות מיקור-חוץ לפרויקטים ושירות. בתחילת 2000 עבר לסאן ישראל כמנהל הטלקום. בסוף 2003 פנו אל אברבנאל מחברה גרמנית בהצעה להיות מנהל מקומי של פורס קומפיוטר, שעסקה בתכנון הנדסי לאלקטרוניקה, וכשזו נקנתה בסוף 2004 על ידי מוטורולה, חזר לענף ה-IT, לעבודתו הנוכחית.
מסתבר, כי גם APC מחפשת לקנות חברות ישראליות. בשלב זה, מגלה אברבנאל, נמצאים אנשי החברה במשא ומתן עם חברה מקומית שתהווה את גוף השירות של APC, ותאפשר לה להיכנס ישירות לפרויקטים. המועמדת המתאימה תהיה חברה עם תיק שירות של 2 מיליון דולרים.
לשמעון אברבנאל יש מה לומר גם על הגישה הישראלית. לדבריו, "בארץ מחפשים את המחיר, מתייחסים לרכיבים של מרכז המחשבים ולמחירי כל רכיב, ולא לכך שדטה-סנטר ללא ניהול אינו דטה-סנטר באמת. כשבונים חדר מחשב, מפצלים כל רכיב בלי לראות את הניהול. כך, אין סינרגיה בין החלקים, אך היא זו שנותנת את הערך האמיתי. בעייתי מאוד לייצר פרויקטים כך".
בנימה אופטימית יותר, מסכם אברבנאל ואומר, כי "לאט-לאט מבינים פה את העניין. היום המנמ"ר רואה את חשבון החשמל, וצריך להבין שכדאי לקנות UPS שעולה קצת יותר, אבל נותן חיסכון גדול בעלויות. בארץ צפויים פרויקטים גדולים בתחום בקרוב".
תגובות
(0)