כך נערכת כאל לעידן החדש של עולם התשלומים וכרטיסי האשראי

אירנה פורטניק, סמנכ"לית וראשת חטיבת הטכנולוגיה והתפעול בכאל, מספרת על הפרויקטים שהחברה ביצעה ומבצעת, כחלק מההיערכות לעידן הדיגיטלי ● ראיון בעקבות זכייתה של החברה ב-14 פרסים ושני גביעים בטקס מצטייני המחשוב

אירנה פורטניק, סמנכ"לית הטכנולוגיות והתפעול של כאל. צילום: סיון פרג'

עולם התשלומים עובר בימים אלה מהפכה דיגיטלית של ממש. בשנים האחרונות ניתן לשלם לא רק באמצעות כרטיסי האשראי הקלאסיים, אלא גם דרך הסמארטפונים והאפליקציות, ללא מגע (Contact less) ובאמצעים נוספים. לא תהיה זו הגזמה לומר שמדובר במהפכה של ממש, שמהווה חלק ממהפכת הבנקאות הדיגיטלית.

אחת החברות הבולטות בעולם זה היא חברת כרטיסי האשראי והתשלומים הוותיקה כאל. חטיבת הטכנולוגיה והתפעול של החברה קטפה בתחרות מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה, לא פחות מ-14 פרסים בשורה של קטגוריות שונות. כמו כן, הוענקו לה שני גביעים, כאותות הקורה על הזכיות הרבות ועל פרויקט EDA, שזכה בציון הגבוה ביותר. מדובר בפרויקט תשתית ארגונית רובסטית, שנועד לאפשר להתמודד עם עיבוד כמויות מסיביות של אירועים, וכן מאפשר עבודה באופן א-סינכרוני.

בראיון לרגל הזכייה סיפרה אירנה פורטניק, סמנכ"לית וראשת חטיבת הטכנולוגיה והתפעול בכאל, על הפרויקטים שהחברה ביצעה ומבצעת, כחלק מההיערכות לעידן הדיגיטלי.

פורטניק עובדת בכאל כ-20 שנים, שבמהלכן היא התקדמה בסולם התפקידים בחברה, ולפני ארבע שנים מונתה לעמוד ברש החטיבה הטכנולוגית, בנוסף על תפקידה כמנהלת התפעול והתשתיות, שבו כבר כיהנה.

אירנה פורטניק עם הגביע בטקס מצטייני המחשוב. צילום: ניב קנטור

אירנה פורטניק עם הגביע בטקס מצטייני המחשוב. צילום: ניב קנטור

כיצד הגיבו העובדים לזכיות הרבות שלכם בטקס מצטייני המחשוב?
"בהתרגשות גדולה. זו גאוות יחידה. אנחנו עובדים בעולם תחרותי ותובעני במיוחד. תחרות מצטייני המחשוב חשובה להם מאוד, ומעניקה להם תמריץ כל השנה. הענקת הפרסים היא הוכחה שלחטיבת הטכנולוגיה יש השפעה מהותית על מיצובה הבולט של כאל".

עם אילו אתגרים חברת כרטיסי אשראי כמו כאל צריכה להתמודד בימים אלה?
"בשנתיים האחרונות חל שינוי בעולם התשלומים. דברים רבים הבשילו, וזו אחת הסיבות שהגשנו למצטייני המחשוב פרויקטים רבים – וזכינו. אנחנו בעיצומו של מסע לעולם החדש, שחייב קודם כל את החטיבה שבראשותי לבנות את עצמה מחדש, ולהתאים את המבנה ותפיסת ההפעלה שלה לשינויים הדרמטיים שמתחוללים בשוק שלנו.

עיקר פריצת הדרך היא במעבר לאונליין. הבנו שהלקוחות שלנו נמצאים בטלפונים הניידים ובמערכות המקוונות. זה אתגר שכל חברות הטכנולוגיה מתמודדות אתו. כדי לממש את הפתרונות צריך להשקיע בתשתיות ולהערכתי, עשינו פריצת דרך משמעותית בתחום זה, פתחנו פער משמעותי מול חברות מתחרות".

האם את יכולה לתת דוגמאות?
"בעקבות העובדה שלא קיימת יותר בלעדיות של חברה אחת על הנפקת כרטיסי אשראי, כל חברת אשראי יכולה להנפיק כרטיסים ללקוחות מבנקים אחרים. לשם כך הכנו תשתית תומכת לתפעול והנפקה עבור הבנקים לאומי והפועלים".

מה האסטרטגיה שלכם בתחום האונליין?
"הקמנו תשתית למתן שירות אנושי מלא ללקוחות בווטסאפ. זה אחד הפרויקטים שאנחנו גאים בהם. לקוח יכול לתקשר בזמן אמת עם מוקדן אנושי דרך האפליקציה ולנהל כך את כל הפעולות שהוא זקוק לבצע. לא מדובר בבוט וזה לא דומה למערכות אחרות שפועלות, שמצריכות זיהוי וסיסמה ומוגבלות בפעילות שלהן. המערכת פועלת במוקד השירות המרכזי שלנו, מפעילים אותה צוותים של עובדים שעברו הכשרה, והיא צוברת הצלחה. כתוצאה מכך, זמן ההמתה לשירות התקצר משמעותית וכך גם איכות הטיפול. למיטב ידיעתי, אנחנו הראשונים בשוק בתחום זה. חשוב להבין שאנחנו ארגון ללא סניפים, ותפקידנו הוא לתת כל הזמן את השירות הכי מהיר ויעיל, ולהעניק ללקוח תובנות עסקיות, דרך האפליקציה שלנו".

כחברת אשראי אתם חשופים לא מעט לעולמות של ניהול סיכונים ומניעת הונאות. כיצד ה-IT מסייע לכם בכך?
"במשך השנים השקענו מאמצים רבים בפלטפורמות לניהול האשראי. פיתחנו מודלים מתקדמים, הן ללקוחת והן עובר המערכות הפנימיות שלנו. אחד הפרויקטים שהשתתפו בתחרות מצטייני המחשוב היה מערכת חיתום אשראי, שמטרתה היא הקטנת נזקי אשראי, זיהוי מהיר של לקוחות בעייתיים ומינוף מידע ממקורות חיצוניים".

מה אתם מתכננים לשנים הקרובות?
"אנחנו נמצאים כעת בעיצומם שני מגה פרויקטים: האחד הוא הקמת חדר מחשב חדש. חתמנו על הסכם אירוח להעברת חדר המחשב שיש לנו בגבעתיים למרכז מחשבים חדש שאנחנו מקימים בימים אלו באחד הישובים במרכז הארץ. מדובר באחד הפרויקטים היותר מורכבים ומאתגרים. המעבר צפוי להיות במחצית שנה זו, ואנחנו כבר בשלבי אריזה מתקדמים.

המגה פרויקט השני הוא הקמת מערכת ליבה חדשה, שמטרתה הסבת המערכות שלנו והקמת תשתיות חדשות".

אילו מגמות נוספות צפויות בעולם התשלומים?
"אין ספק שעולם התשלומים עובר מהפכה של ממש. נחווה את זה במהלך 2020 והשנים שאחריה. זה יבוא לידי ביטוי בשחקנים חדשים שנכנסים לשוק ומפתחים מוצרים שעד כה היו רק אצל חברות אשראי. גם התשתית הבנקאית הפתוחה מחוללת לא מעט שינויים בשוק. אנחנו בתחילה של מהפכת הכרטיס החכם, וזה מוביל אותנו, כחברת אשראי, לפתח ולהרחיב את עולם הארנק החכם, שבו לכרטיס הפלסטיק תהיה משמעות אחרת לחלוטין, וכל התשלומים יהיו מבוססים על הסמארטפונים ואפליקציות ייעודיות. זה קורה כבר כיום, אבל בקרוב נראה עוד פיתוחים בתחום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מגהץ קיטור

    כל כך הרבה פיתוחים וממשקים ועדיין יש קשיים משמעותיים במופעי עסקאות תשלומים וויזה עדיף.

אירועים קרובים