בקרה חכמה

תחום חדרי הבקרה בארגונים מבוזרים, השולט על מתקנים ויחידות חיצוניות, מתאפיין בריבוי מסיבי של רכיבים וכלים שונים, שאינם מדברים ביניהם ● פיתוח ישראלי של חברת AIO משפיים הכניס קצת סדר לתחום המורכב הזה, סייע לצמצום עליות וגם הוציא את השו"ב של ה-IT מבדידותו והפך אותו לחלק בלתי נפרד מפעילות חדר הבקרה

תחום השליטה והבקרה המסורתי כולל רכיבים רבים שחיו עד כה בעולמות שונים זה מזה. אותם מתקני ה-NOC (ר"ת Network Operation Center, בעברית: חדר בקרת רשת) עושים שימוש בפתרונות שכוללים תוכנות רבות ממספר תחומים: פיננסי, תחזוקה מונעת, מוניטורינג, ניהול תקלות, ניהול תשתיות ועוד. כל אלו מוזנות לקונסולות מקצועיות במרכז הבקרה. ה-IT הוא חלק מהן, אבל במקרה זה הוא לא כל הסיפור.

ככל שתהליך האוטומציה של חדרי הבקרה התרחב, כך תפעול חדרי הבקרה נעשה מורכב יותר ודרש השקעות חדשות אל מל משאבים מוגבלים. כך נולד הצורך בפתרון מרוכז אחד ויעיל – מעין "גמד קטן" שיידע לנהל מערכות חשמל, מים, מיזוג אוויר ועוד שלל מערכות שאין סיכוי שידברו ביניהן. כך, החלו מרכזי הבקרה להיראות כמו מגדל בבל אחד גדול, שכולל הוצאות מיותרות רבות, יעילות שהולכת ויורדת ופגיעה באפקטיביות העבודה.

את הבעיה הזו זיהו לפני כארבע שנים מספר יזמים בראשותו של אשר אבישר, שהקימו את חברת AIO. הרקע שלהן הוא מעולם האלקטרוניקה במתח נמוך, הרדיו ועוד. מה שחיבר ביניהם הוא החזון לגבי הדור הבא של מערכות הבקרה, שיחברו בין תחומי השו"ב השונים. בתוך זמן קצר, רשמה AIO פטנט על פתרון ייחודי שפיתחה, שהופך את כל פעולת השליטה והבקרה לתהליך הרבה יותר פשוט. "מדובר בבקר מתוחכם, שיש בו כמובן גם רכיבי IT, המוצב באתר הראשי ומכיל את כל פריטי הציוד", מסביר אשר אבישר מ-AIO.

כך, למעשה, המערכת מחליפה שורה ארוכה של רכיבים מעולמות שונים שמאפיינים חדר בקרה בארגון גדול. כעת נעשית הפעולה ממסך אחד, על תצוגה גרפית אחת. "ניתן לבצע באמצעות הבקר שלנו מעקב על פרמטרים שמגיעים מהציוד. בתחזוקה מונעת, למשל, הבקר מוודא שתחזוקה בפועל נעשית לפי הגדרות יצרן הציוד".

אבישר מדגיש, כי עיקר התחזוקה של הבקרים החכמים שהחברה מפתחת, תחת אותו פטנט רשום, מיועדים לחדרי בקרה שמנהלים מתקנים רבים. "היום איש לא ישאל האם ארגון גדול זקוק לבקרת מבנה – כי זה ברור", הוא אומר, "אבל רק לארגונים מעטים יש מערכות בקרה ממוחשבות למבנים באתרים מרוחקים, וזה ההבדל בין המערכות שלנו למערכות אחרות שיש בשוק".

"המערכות שלנו יודעות גם לייעל את ה-IT", מוסיף אבישר. "במקום להיעזר בגופים מקצועיים שיתקינו פרוטוקולים חיצוניים, יכול מערך ה-IT של הארגון להטמיע בעצמו כל ציוד שנמצא ברשת מרחוק, עם דרישות בסיסיות בלבד מאיש סיסטם. מכיוון שיש בפתרון שלנו מנועים של SNMP manager, אנשי ה-IT יכולים ליישם יותר ויותר אלמנטים, כמו משדרים אופטיים שלכאורה לא נמצאים ב-'שטח השיפוט' של AIO".

שנה לאחר הקמתה, כבר מכרה AIO פתרונות בהיקף של 400 אלף דולרים, והצפי לשנים הקרובות הוא מכירות שיעברו את הארבעה מיליון דולרים. באופן טבעי, עיקר הפעילות של החברה היא בחו"ל, עם דגש חזק על אפריקה – שם המודעות לנושא הרבה יותר גדולה, בין היתר בחברות טלפוניה, אנרגיה ושירותים. "במדינות בהן אנו עובדים, ה-IT הוא כבר חלק בלתי נפרד מה-NOC, בעוד שבארץ המרכזים האלו מורכבים מיחידות עצמאיות של ביטחון, חשמל, רשת ועוד. כל אחד פועל בנפרד. המיתון האחרון הוביל את הארגונים לחפש פתרונות ייעול גם בתחום זה, מה שהוביל למספר פרויקטים ש-AIO ביצעה בישראל, לרבות בהוט (HOT) ובחברת Veolia".

בישראל מיוצגת חברת AIO על ידי סומת מערכות. לדברי מנכ"ל החברה, דוד לחנה, "מצאנו ב-AIO גורם שיכול להיות שותף עסקי. הפתרון שלהם מאפשר לשלוט על מערכות התפעול של חדר המחשב, לעומת תוכנות ובקרים נפרדים לכל צורך – הנדרשים אצל אחרים. דווקא המיתון האחרון דרבן חברות לבחון פתרונות כוללים לחדרי שליטה ובקרה".

השורה התחתונה: המהפכה שעוברת על עולם חדרי הבקרה הגיעה גם אל השו"ב המסורתי של ה-IT, שכבר אינו עומד בפני עצמו – אלא מהווה חלק בלתי נפרד ממרכז הבקרה. זוהי תפיסה חדשה שנכנסת לפעילות בכל העולם, כאשר ישראל מובילה ברעיון החדשני, בעזרת צוות הפיתוח של AIO משפיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים