מאסק, בזוס, צוקרברג – זה בוער, ובידיכם לנקוט עמדה ולהשפיע

האחד מקטין במכוון את חשיבות הטבעונות, השני מתרצה בקושי להכריז על נהלים להפחתת פליטות בחברת הענק בהובלתו ואז מפטר עובדים שמנסים להציל את הפלנטה, והשלישי פשוט שותק ● המנהיגים הטכנולוגיים לא לוקחים אחריות להצלת העולם

דב קוטב שנתקע על קרחון. משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

כדור הארץ במצוקה קשה: האקלים משתגע, בעולם מתחוללות שריפות ענק, כמו אלו שהעלו באש את יערות האמזונס ושקיפדו את חייהם של כמעט חצי מיליארד בעלי באוסטרליה ממש באחרונה. בישראל הקטנה אנחנו רואים מקרי קיצון של הצפות, שגם הם גובים מחיר יקר מאין כמותו.

אבל מה יכול לעשות האדם הפשוט, או חשוב מכך – אילו הלכי רוח ואיזה התנהלות אישית מומלץ לעודד את כולנו לאמץ, כדי להתמודד עם הסכנה החמורה לעצם קיומנו? תלוי את מי שואלים, ואם שואלים יזמים טכנולוגיים בולטים שממש משפיעים על אופיו של העולם כיום, כמו מארק צוקרברג מפייסבוק, ג'ף בזוס מאמזון או אילון מאסק – וחובה לשאול אותם כיוון שביוזמתם אינם מתייחסים לנושא במיוחד – התשובה היא בעיקר כזו שתנער אתכם מאחריות. ולא רק אתכם – גם אותם.

באחרונה התבטא מאסק, מייסד ומוביל חברות הטכנולוגיה המצליחות והחדשניות, טסלה וספייס-איקס (ועוד כמה אחרות), בטוויטר וכתב בתגובה לציוץ בנושא הנפיץ ש-"אני תומך בכך שאנשים יבחרו כל דיאטה שמשמחת אותם, אבל זה נכון שאם כולם היו הופכים לטבעונים זה עדיין לא היה מפסיק את שינויי האקלים. העברת מיליארדי טונות של פַּחמֵימָנים ממתחת לאדמה אל האטמוספירה והאוקיינוסים היא בעיקרון הנושא", צייץ מאסק.

למרות שהוצגה בפניו טבלה שהעידה על ההשפעה העצומה של התעשיות מהחי על מצבו העגום של הכדור, המשיך מאסק וכתב ש-"ייצור אנרגיה מתחדשת (סולארית, רוח, גיאותרמית), שיפור בידוד לבתים ותחבורה חשמלית יעשו את העבודה. טבעונות/צמחונות עוזרות מעט, אך אינן קריטיות. עלינו לנקוט במערך פעולות שממקסם את האושר הציבורי הכולל. אני בהחלט מאמין בטיפול אתי בבעלי חיים ובנקיטת פעולה בנוגע לאקלים, אך אלו הם בעיקר סוגיות מוסריות נפרדות", סיכם האיש והיזם בעל המח אולי החדשני ביותר בעולם כיום.

אבל האם טבעונות היא סתם דיאטה חביבה? האם באמת כדאי לעודד לכל אדם לאכול מה שבא לו? לא בדיוק.

השפעות משבר האקלים העולמי כוללות שינויים בכמויות המשקעים ובאופן פיזורם, כמו גם עליית גובה פני הים. השינויים הללו עלולים אף להגדיל את התדירות ואת העוצמה של אירועי מזג אוויר קיצוניים נוספים מלבד אלו שעלו לכותרות, וביניהם בצורות, גלי חום והוריקנים, מדבוּר, הקטנת את כמות המים בעולם, ולתרום להכחדת מינים ביולוגיים, הנתונים כבר כיום בסכנת הכחדה.

ההשפעות של שינוי האקלים על בני האדם הן, בין היתר, איום על הביטחון התזונתי שלנו, בשל ירידה בתוצרת החקלאית, נטישת אזורים מיושבים ונזק לתשתיות בגלל עליית פני הים. השפעות סביבתיות כוללות הכחדה של מערכות אקולוגיות או הגירה שלהן – למשל מערכת אקולוגית שנמצאת באיום מיידי הן שוניות האלמוגים בימים, שההתחממות מביאה להריסתן.

נתוני נאס"א שפורסמו בפברואר 2019 מצביעים על כך ששנת 2018 היא השנה הרביעית בדירוג השנים החמות ביותר מאז תחילת המדידות בשנת 1880.

באוגוסט 2019 התפרסם דו"ח האו"ם ( במסגרת IPCC) על שינויי האקלים, ובו הקביעה כי תעשיית המזון מהחי אחראית ישירות ל-37% מכלל גזי החממה הגורמים להתחממות כדור הארץ. כיצד? בכדי לגדל עדרי בקר ולהאכילם כורתים ובעירים יערות (הליך המכונה בירוא); פרות פולטות מתאן בכמויות לאטמוספירה; התעשייה משנעת את בעלי החיים ממקום למקום באניות המונעות בדלק מזהם; ועוד ועוד. וזאת בלי להתייחס כלל לכמות המים האדירה שמושקעת בהגמעת בעלי החיים הכלואים במתקנים, ובהשקיית מזונם. למעשה אין חיית משק שהולכת לישון רעבה או צמאה. בני אדם כאלו יש בשפע. 

ההסכמה עם הטענה שמשבר האקלים העולמי הוא תוצאה של מעשי והתנהלות האדם כבר רחבה בקרב חוקרים, וזו הובילה ללחץ על פוליטיקאים ועל חברות טכנולוגיה לנקוט בחקיקה ובצעדים אופרטיביים מידיים שיצמצמו את השימוש במקורות אנרגיה מתכלים, יעודדו מעבר לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים, ובאופן כללי יפחיתו את חותם הפחמן (כלומר את כמות גזי החממה הנפלטים) של מדינות העולם ושל חברות הענק שמתנהלות בו.

אילון מאסק ומארק צוקרברג. צילומים, בהתאמה: דן טיילור, Heisenberg Media, וממשלת מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק ומארק צוקרברג. צילומים, בהתאמה: דן טיילור, Heisenberg Media, וממשלת מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

מפטרים אקטיביסטים ושוחטים עזים

אולם מסתבר שעובדים של חברת אמזון הנאבקים קשות למען פתרון משבר האקלים סופגים בעיקר סירוב והתנערות מההנהלה שלהם, ואף מהבוס – האיש העשיר בעולם – בזוס.

אמזון הבטיחה אמנם שתפחית את פליטות הפחמן העצומות שלהן היא אחראית – בעיקר בגלל דטה סנטרים ומשלוחיה המשונעים לכל מקום בעולם במאסות – אך עשתה זאת רק אחרי לחצים, בחצי פה, ובהבטחות לעתיד הרחוק.

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון - והאיש הכי עשיר בעולם. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון – והאיש הכי עשיר בעולם. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

כעת מסתבר שבשקט בשקט ענקית הקמעונאות אונליין פשוט איימה לפטר עובדים שלה החברים בקבוצה "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" (Amazon Employees For Climate Justice). הסיבה לאיומים – הם דיברו בפומבי על התפקיד של ענקית הקמעונאות אונליין במשבר האקלים הנוכחי. דיברו בציבור!

כן אדון בזוס, מותר וחובה לדבר בציבור על הדברים. חובת כולנו להתעמק ולחקור מה ניתן לעשות בנדון, כל אדם כפרט, ואנשים כמותך – משפיענים עולמיים בקנה מידה מגה-נרחב – עוד הרבה יותר. השפעתך כיום גדולה מזו שיש כמעט לכל שר באיזושהי ממשלה עולמית. אתה יכול לקדם הפחתת צריכת מוצרים מהחי. יכול וצריך לקרוא לצמצום השימוש האישי בפלסטיק. מסוגל וצריך לעשות הכל כדי שבהשפעתך החברה שלך והחברה בכלל יתייחסו לסוגיה האקוטית הזו ויפה שעה אחת קודם. 

לא נתפש שבזמן שגרטה תונברג, נערה צעירה על הספקטרום האוטיסטי, חורשת את העולם כדי לנסות לעורר את האנושות ומנהיגיה לנקוט עמדה ולשנות את דרכיהם למען שיקום כדור הארץ, מנהיגים כמו צוקרברג שותקים. פשוט כך. "צוקי" לא התייחס מעולם רשמית לנושא, ובוודאי שלא המליץ לאיש להפחית משמעותית בצריכת מזון מהחי – על אף שיכול היה להשפיע נחרצות על דעת וחכמת ההמונים והתנהלותם.

למעשה בעבר הוא התגאה על כך שצד ושחט לבדו את האוכל שלו, ואף הזמין את ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר לסעודה שלצורך הכנתה קטל במו ידיו עז.

אז צוקרברג, מאסק, בזוס ושאר מובילי הטכנולוגיה פורצת הדרך של ימינו – מתי תנקטו עמדה מושכלת בנושא, מתי תפנימו שאימוץ טבעונות היא דרך יחסית קלה ומיידית להשפיע על הקטסטרופה ולעצור את הטירוף, ומתי תאיצו במשתמשים שלכם לבחון את הנושא ולהשתנות? כשעמק הסיליקון יעלה באש?

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שושנה חסון

    בתור מי שאחראים לאפשרות הפצה רחבה בכל נושאי החיים, הייתי מצפה שיפעלו וישפיעו גם בנושא הבוער (תרתי משמע), של הרס כדור הארץ.

אירועים קרובים