"ייתכן שמובילאיי הבאה תיסגר – כי אין ממשלה ולא יהיה תקציב"

היזם הוותיק דב מורן, מבכירי ההיי-טק במדינה, מודאג מהמצב הפוליטי ואומר ש-"כל עוד מכהן ראש ממשלה עם כתבי אישום ואין ממשלה מתפקדת ויציבה, שום דבר לא ישתנה" ● מורן הוא בין העותרים לבג"ץ נגד הטלת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו

דב מורן. צילום: ארז חרודי, עושים צילום

ענף ההיי-טק מעלה הילוך במעורבות שלו בנושאים פוליטיים – דבר שהוא חסר תקדים בתולדותיו. היום (א') הגישו 67 בכירים, בהם כמה וכמה מבכירי הענף, עתירה לבג"ץ שמבקשת ממנו להורות שאין אפשרות להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו – לפני או אחרי הבחירות הקרובות. בנוסף, לפני ימים אחדים נערך כנס בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות כמה עשרות אנשי היי-טק ואנשי עסקים מתחומים אחרים, שבאו להביע תמיכה בשלטון החוק ודאגה מהמשבר הפוליטי. הכנס התקיים ביוזמת "נבחרת מנהלים ומנהלות לאחריות חברתית", תחת הכותרת "עסקים למען שלטון החוק".

בכיר היי-טק שמעורב בשני המהלכים הללו הוא היזם הוותיק דב מורן. בראיון נוקב לאנשים ומחשבים הוא לא מסתיר את דאגתו מההשלכות שעלולות להיות למצב על המשק. "אי אפשר לנתק את ההיי-טק ממה שקורה במדינה. אנחנו חיים ועובדים פה, וברור שיש למצב הנוכחי השלכות חמורות, שיורגשו בעתיד", אמר.

מעורבות של אנשי היי-טק בפוליטיקה היא די חריגה. מה קרה? למה דווקא עכשיו?
"אין כאן עניין פוליטי של ימין ושמאל. הייתי שמח להימנע ממעורבות בנושאים פוליטיים. אני לא פוליטיקאי אלא איש היי-טק, שעוסק בקידום הענף. אבל המצב המידרדר צריך להדאיג כל אזרח במדינה, ולא משנה למי הוא מצביע.

חבריי לענף ההיי-טק ואני פשוט מזועזעים. אנחנו סבורים שגם אם החוק מותיר לראש ממשלה לכהן, הרי זה מפני שבזמנו לא חשבו שנגיע למצב כזה. נתניהו לא יכול להמשיך לכהן בתפקידו ולכן התארגנו אנשי עסקים והיי-טק מכל קצווי הקשת הפוליטית".

עד כמה המשך המצב הנוכחי משפיע על ההיי-טק?
"היעדר ממשלה זה שיתוק. כאיש היי-טק, אני יכול לומר שבשלושת החודשים האחרונים, העיכוב בכספים שרשות החדשנות הייתה אמורה להעביר לחברות שאושרו על ידה גרם לאותן חברות נזק ישיר. נכון שבסוף השבוע שעבר אישרו להן את הכסף, אבל מדובר בחברות צעירות שבנו על כך שהכסף הזה יגיע בזמן, הן סובלות ואולי עלולות להיסגר. אם המצב הזה יימשך, ייתכן שהמובילאיי הבאה תיסגר, כי לא יהיה תקציב.

הממשלה עשתה דבר חשוב, והוא הקמת רשות החדשנות. יושבים שם אנשים שבאמת רוצים לעזור, אבל הם נאבקים כל הזמן על תקציבים שתמיד חסרים להם, ועכשיו גם מעכבים את אלה הקיימים. זה מאוד מדאיג, כי הדברים משתקפים גם בחוץ, ועלולה להיות לכך השפעה על היקף הגיוסים וההשקעות בישראל".

אתה עצמך, כמי שעומד בראש קרן הון-סיכון, מרגיש את זה?
"למזלי, סגרנו סבב גיוס לפני שהחל המשבר, אבל זה בהחלט עלול להשפיע גם עלינו, כי התהליכים הללו הם איטיים, והמדינה והמשק נמצאים במצב של הדרדרות מסוכנת. העולם מסתכל עלינו, אנחנו מצטיירים כמדינה שיש בה רמת שחיתות גבוהה, עם ראש ממשלה שמואשם בזה, וברור שזה מרתיע גורמים מבחוץ".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חן גלילי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: חן גלילי

כיצד אתה מסכם את פעילות הממשלה למען הענף בארבע השנים האחרונות?
"אני יכול להגיד דבר אחד טוב על נתניהו: שהוא לא גרם נזק ולא פגע בענף. מעבר לזה, הוא לא עשה שום דבר ממשי למען הענף. נכון שהיו לו כוונות, שהוא הצהיר הרבה הצהרות ושהוא כל הזמן מתגאה בהישגים של ההיי-טק, אבל בפועל, לא השתנה דבר. מזה שנתיים הוא מקבל החלטות ופועל על פי העניינים האישיים שלו וזה מורגש בכל מקום, לצערי".

אילו אתגרים עומדים בפני ההיי-טק, שדורשים את התגייסות הממשלה?
"צריך לזכור שהיה בישראל היי-טק היה פה לפני עידן נתניהו, אף על פי שיש כאלה שבטוחים שההיי-טק הישראלי נולד אתו. האתגרים נשארים די דומים: למשל, נושא החינוך. ראינו את הממצאים המדאיגים של מבחני פיז"ה. אנחנו מדברים על דור שבעוד 10-15 שנים יהיה זה שיאייש את המקצועות בענף ההיי-טק. זה לא נראה טוב. ההון האנושי הוא הדבר הכי חשוב שיש לנו בענף ואם לא יטפלו בזה, אנחנו עלולים לעמוד בפני בעיה אמיתית".

מה לדעתך צריך לעשות?
"צריך לבצע שינוי יסודי בכל נושא החינוך. עם כל הכבוד לנפתלי בנט ולחמש היחידות במתמטיקה שהוא הפך לדגל, הבעיות הרבה יותר עמוקות. אבל קודם כל צריך שתהיה ממשלה שתקבל החלטות ותבצע אותן. כל עוד מכהן ראש ממשלה עם כתבי אישום ואין ממשלה מתפקדת ויציבה, שום דבר לא ישתנה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נביא שקר

    ארבע שנים אחרי.. מובילאיי בעצמם הנפיקו בשווי של 30 מילארד. בזכות גן עדן ששמו ישראל לאנשים ברמה בינונית יש קרנות הון סיכון.

  2. אריאל

    מהלך מאוד פוליטי מצד המנהלים לא ראוי

אירועים קרובים