"חינוך ותחבורה יעילה – התחומים המרכזיים שהופכים ערים לחכמות"

כיצד החינוך והתחבורה באים לידי ביטוי בערים החכמות? מה אפשר לעשות כדי לשפר? ומה הפעילות של מיקרוסופט? ראיון עם אנתוני סלקטיו, סגן נשיא בכיר בחברה, שאחראי על תחומים אלה

אנתוני סלקטיו, סגן נשיא בכיר במיקרוסופט לתחומי החינוך והערים החכמות

אחד הדוברים המרכזיים בכנס ערים חכמות, שננעל בסוף השבוע בברצלונה, היה אנתוני סלקטיו, סגן נשיא בכיר במיקרוסופט האחראי על תחומי החינוך והערים החכמות. הוא דיבר באירוע על הקשר בין הערים החכמות לחינוך ולתחבורה, ופירט אודות האסטרטגיה של מיקרוסופט בתחום זה. בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך במהלך הכנס, הוא אמר שלדעתו, שני תחומים אלה הם המרכזיים בערים החדשות והמתחדשות.

סלקטיו מכהן בתפקידו מזה עשור והוא אוהד נלהב של ישראל, בגלל החדשנות כחול לבן. בכנס היא התבטאה בשלל סטארט-אפים וחברות שהציגו את מרכולתם. בתחום התחבורה החכמה, הוצגו פרויקט הרמזורים של הרכבת הקלה בירושלים, שנעשה על ידי מיקרוסופט ואקסיליון, ופרויקטים אחרים שמתוכננים בארץ.

באשר לחינוך, סלקטיו אמר כי הטרנספורמציה שעוברת על תחום זה מחייבת לתת למוסדות החינוך ולעוסקים בדבר כלים מתאימים, כדי להעצים את מעמד המורים ומנהלי בתי הספר ולהיות חלק מהמהפכה המתחוללת לנגד עינינו. אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, שנכח בראיון, סיפר לסלקטיו על פעילות הקרן בישראל למען המורים, והציע לו שיתופי פעולה בתחום.

מהי האסטרטגיה של מיקרוסופט בתחום הערים החכמות?
"הפוקוס שלנו הוא על האזרחים, שצריכים לקבל את השירותים הכי טובים מהרשויות המקומיות. אנחנו עוזרים להן ולממשלות בהקשר זה. לתפיסתנו, הטכנולוגיה לא עומדת במרכז העיר החכמה, אלא היא נועדה לשרת טוב יותר את האזרחים. כלומר, היא כלי. כך, היא מאפשרת מערכות שיודעות לדבר האחת עם השנייה, כדי שיוכלו לשרת טוב יותר את האזרחים".

איזה תחום ימצב טוב יותר את תפיסת העיר החכמה, ינגיש אותה לאזרחים כדי שהם יראו שהיא מועילה להם?
"יש שלל שירותים כמו איסוף אשפה ויתר הדברים שמשפרים את השירות לתושב, אבל לדעתי, התחום המרכזי בעיר החכמה הוא התחבורה, ולצדו החינוך. אלא שהתחבורה היא הכי קריטית. עיר שאין לאזרחים שלה אפשרות לנוע ממקום למקום בצורה יעילה לא יכולה לתפקד. גם אם יהיו לה בתי החולים, מוסדות הרווחה והחינוך הכי טובים, אם אי אפשר יהיה להגיע לשם מהר וביעילות – זה לא זה. הבעיה היא שהגופים בתחום התחבורה, ובמיוחד המערכות הטכנולוגיות שלהם, לא מדברים האחד עם השני, על אף שהם עתירי מידע ונתונים. חברת הרכבות לא מדברת עם חברת האוטובוסים, אלה לא מתקשרות עם מרכז הרמזורים ורשויות סמוכות לא מסונכרנות. זה יוצר בעיה".

איך אתם עוזרים כדי לשפר את המציאות הזו?
"אנחנו מסייעים לרשויות להקים פלטפורמה אינטגרטיבית, על בסיס יכולותינו בעולם הבינה המלאכותית ומערכות תומכות, ובכך מאפשרים למערכות לדבר ביניהן – עם תשתיות ניהול מתאימות בתוך הרשות. כך מושג היעד של השירות לאזרח, שהוא במוקד. ישראל חזקה בנושא הזה. ירושלים היא דוגמה – בוצע שם פרויקט בשיתוף אתנו וחברה שותפה שלנו לסנכרון ותיאום בין מערכות הרמזורים ומערכות הרכבת הקלה שם. זה הביא להתייעלות, שיפור שירות וחסכון עצום. בכנס הערים החכמות, הפרויקט הזה זכה להערכה בינלאומית".

איך אתה רואה את הקשר בין תחום החינוך לעיר החכמה?
"החינוך הוא חלק חשוב בעיר החכמה והוא עובר כעת טרנספורמציה דיגיטלית. האתגר של בתי הספר הוא להכין את התלמידים לעולם התעסוקה המשתנה. הדרך שבה לומדים כיום תלמידים וסטודנטים שונה לחלוטין מאשר בדורות קודמים. הם חיים בעולם של שיתוף, עם מודעות לאחריות חברתית. דבר נוסף, הם משתמשים בכלים שמאפשרים להם ללמוד בעצמם, מרחוק, ולשם כך הם זקוקים לכלים מתאימים. פה אנחנו נכנסים לתמונה. גם הדרך שבה המורים מלמדים משתנית ותפקידנו לעזור להם. ה-OCED קבע כי המעורבות של מיקרוסופט בתחום החינוך היא הכי משמעותית ומשפיעה".

מה השינוי במערכת החינוך אומר על מעמד המורה?
"אין ספק שהמורים והמנהלים הם פקטור מרכזי בשינוי המערכת. הם צריכים להיות מנהיגי החינוך. הטרנספורמציה הדיגיטלית שעוברת על בתי הספר היא בין האתגרים שהמורים צריכים להתמודד אתם, וההתמודדות שלהם מעוררת השראה".

מה החלק שלכם?
"החלק שלנו הוא ייעוץ ותמיכה ברעיונות ותכניות לבנייה ופיתוח של בתי ספר חדשים. אני אישית מנסה ללמוד ממה שקורה בשטח: נכנס לכיתות, לומד את האתגרים ואז מנסה, יחד עם האנשים שלי ואנשי בתי ספר ומערכות החינוך, למצוא להם מענה.

המשימה שלנו היא לעשות הכל כדי לתמוך ולעזור במורים, להצמיח מנהיגים ולעזור לבתי הספר לייעל את המערכת הארגונית שלהם. לצורך זה, בחודש מרץ השנה הכרזנו על הקמת גוף שמאגד את כל המורים ואנשי החינוך כקהילות לומדות ומשתפות. הארגון נקרא E220202, והוא מפגיש מחנכים חדשניים עם מומחים של מיקרוסופט כדי לשתף חוויות וללמוד האחד מהשני. זוהי רק דוגמה אחת לדרך הפעילות שלנו".

בישראל פועלת קרן אתנה, שמעניקה מחשבים למורים. האם מיקרוסופט תהיה מוכנה לשתף אתה פעולה?
"בהחלט כן. ככל שתהיה קהילה חזקה יותר של מורים ואנשי חינוך שיוכלו לשתף את הניסיון שלהם, כך הטרנספורמציה תהיה חזקה יותר ויעילה. והניסיון הזה לא מתאפשר בלי מחשבים, דוגמת אלה שמחלקת קרן אתנה".

מתעניינים בחינוך וטכנולוגיה? רוצים לשמוע עוד על הממשק ביניהם? מהרו להירשם לכנס Edutexpo של אנשים ומחשבים, שייערך ממש בקרוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים