שנת המפנה במיחשוב הרפואי

לאור הקדמה האדירה שמציעה ישראל בתחום המיחשוב הרפואי, ולצד הרפורמה האדירה שהצליח להעביר הנשיא אובמה בתחום, ייערך מחר (ד') כנס Health 2010 ● סיפורו של אחד התחומים היחידים בו ה-ROI הוא הצלת חיי אדם

הרפורמה ההיסטורית במערכת הבריאות האמריקנית שאושרה בלילה שבין יום א' ליום ב', משליכה בעקיפין גם על תעשיית המיחשוב בארה"ב. ברור לכולם, כי כל שינוי מבני ורגולטורי שינבע מהרפורמה שאישר בית הנבחרים, יתבסס על מערכות מידע שיזינו את הנתונים, יזהו את האנשים ויפעילו את התוכניות השונות.

במקרה של האמריקנים והרפורמה הספציפית הזו, הסיפור אפילו יותר מסובך, משום שבארצות הברית יש הפרדה מבנית ארגונית (וככל הנראה גם מיחשובית) בין המערכות הרפואיות לבין המערכות הכספיות של חברות הביטוח. על כן, יישום הרפורמה ידרוש שורה של פעולות הקשורות בסנכרון ותיאום בין המערכות הללו.

בנאומיו בקונגרס בתקופה האחרונה, התייחס הנשיא ברק אובמה יותר מפעם אחת להיבט ה-IT ברפורמה שלו. הבית הלבן צופה, שעד 2011 הוא יצטרך להקצות כ-19 מיליארד דולרים לטובת מערכות מיחשוב ומידע ברפואה.

העניין הרב שעורר המאבק על הרפורמה, מחייב התייחסות לישראל. גם האמריקנים יודו שבנושא המיחשוב הרפואי, ישראל נחשבת למדינה מתקדמת ביותר. מדובר בהשקעות רבות, שה-ROI עליהן ברור מאוד – הצלת חיי אדם.

נושא החדשנות במיחשוב הרפואי בישראל יעמוד במרכז כנס Health2010 של אנשים ומחשבים, שייערך מחר (ד') במרכז הכנסים אווניו שבקריית שדה התעופה. הכנס, בהנחייתו של רביב רז – יועץ בכיר למגזר הבריאות, יביא בין היתר את היבט ה-IT של המשלחת הישראלית להאיטי, כפי שיציג אותו סא"ל גדי לוי – ראש ענף מידע ומיחשוב בחיל הרפואה בצה"ל. לוי יציג כיצד נערכה המשלחת לרישום ותיעוד ממוחשב של הניצולים מהאסון, מעקב אחר התרופות והטיפול בהם ויצירה של תיק רפואי ממוחשב עבור כל אחד מהם. תהיה זו הפעם הראשונה בה יוצג נושא המיחשוב בסיוע שניתן להאיטי, מאז חזרה המשלחת לישראל. במסגרת החברות שילוו את הכנס, תציג גטר-טק את המחשב הרפואי של פנסוניק (Panasonic), שליווה את המשלחת הישראלית בהאיטי.

בכנס יתארח גם ד"ר שלמה ישראלית, מנהל חדר המיון המרכזי בבית החולים רמב"ם. ד"ר ישראלית יציג כיצד מערכות התיק הרפואי הממוחשב, שפועלות כבר זמן רב בבית החולים, יושמו בחדר המיון שבניהולו ומסייעות לתת שירות טוב יותר לפונים לבית החולים. חדר המיון, יסביר ד"ר ישראלית, מאופיין בצורך בתגובה מהירה וחלוקת החולים בין המחלקות. הרופא נדרש לתת אבחון מדויק ומהיר, וככול שהוא יעסוק פחות בתהליכים שדורשים ניירת וזמן ויותר באבחון מקצועי – כך יש סיכוי גדול יותר שחיי אדם ינצלו.

את משרד הבריאות ייצג בכנס המנמ"ר הוותיק של המשרד, איתן מלמד, שיספר על פן מיחשובי נוסף בתחום: מערכות שיודעות לטפל במחלות המוניות ומגיפות, דוגמת שפעת החזירים.

כנס Health 2010 יארח גם את תלמידי קריית החינוך מעיין השחר ותלמידי תיכון מאום אל פאחם, שפיתחו שני דגמים של בובות החייאה, שנועדו לסייע בהכשרות. שווה לבוא לראות.

השורה התחתונה: כנס Health 2010 יציג את רמת המיחשוב הגבוהה במגזר הבריאות בישראל. לאור זאת, ולצד הרפורמה האדירה שהצליח להעביר אובמה, אי אפשר להתעלם מהדברים הרבים שטרם נעשו במערכת הבריאות – ודי להזכיר את פרויקט מזו"ר התקוע ואת פרשת העברת חדר המיון של בית חולים ברזילי. ישראל אולי מתקדמת יותר ביישום מערכות מיחשוב ברפואה, אבל היא רחוקה שנות דור ממדינות רבות בניהול מערכת בריאות – וזה מסוג הדברים ששום מערכת IT לא תוכל להציל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים