מהם הנושאים שמטרידים את מנהלי התשתיות הבכירים בישראל?

מחשוב ענן, כוח האדם, התמודדות עם הטכנולוגיות החדשות לצד המחשוב הישן שעדיין קיים בארגונים וכמובן התקציב - אלה בין הנושאים המרכזיים שנמצאים על סדר היום של מנהלי התשתיות, ויידונו בפורום החדש C6 של אנשים ומחשבים

אל"מ (מיל') רונן זרצקי, לשעבר מפקד ממכ"א.

באחרונה הושק פורום חדש, חבר נוסף בשלל הפורומים המקצועיים שמפעילה קבוצת אנשים ומחשבים – C6. הפורום מיועד למנהלי התשתיות, החדשנות והטכנולוגיה, על מנת שיוכלו להיפגש ולהתעדכן בדברים העדכניים ביותר בתחומים אלה.

במפגש ההכנה, שבו נכחו חברי ועדת ההיגוי של הפורום על מנת לתכנן את תכנית העבודה שלו, עלו שורה של נושאים שנמצאים בימים אלה על סדר היום של מנהלי התשתיות. במאמר זה אני מבקש להביא אותם בפניכם.

מחשוב הענן – התחום החם הזה, שרלוונטי לכלל תחומי המחשוב, מעסיק עד מאוד גם את אנשי התשתיות. בין הנושאים שהעלו משתתפי המפגש: התמודדות עם תקלות בענן, שאינן בשליטתם של אנשי התשתיות, מה שמוביל אותם לעתים לתחושת חוסר אונים; הצורך בגיבוי פנימי נוסף ובאבטחה בענן, בין אם זה פרטי או כשהמידע הארגוני נמצא בענן של ספק התוכנה כשירות (SaaS) של הארגון; ניהול אינוונטר התוכנה, כאשר חלקו פנימי וחלקו בענן; מעבר ספקי אבטחת מידע לענן; והכי חשוב – ההשפעות של המעבר לענן על הארגון פנימה: הכשרת כוח האדם, שינוי מבנה מחלקת התשתיות ובניית האסטרטגיה הנכונה. נושאים נוספים שעלו על הפרק בהקשר זה הם חשיבה נכונה בבניית פלטפורמת הפיתוח בענן, הענן הציבורי למול זה הפרטי, התחום כולו בישראל ובחו"ל, יכולת מעבר בין עננים ואיך לא, העלויות, שגדלות ככל שהארגון גדל.

ככלל, ואולי אפילו לפני כל מה שמניתי למעלה, עדיין יש בקרב מנהלי התשתיות ספקות האם לבצע יציאה מסיבית לענן או, כפי שקיים שנים רבות, להמשיך להתבסס על הדטה סנטר, שעליו מנהל התשתיות ואנשיו שולטים.

כוח האדם בעולם התשתיות והתאמתו לעידן החדש – הנושא הזה מעלה אצל מנהלי התשתיות סוגיות רבות, למשל: צוות תשתיות עדכני בתקינה, בהגדרת התפקידים וביכולות הנדרשות מאנשיו בעידן החדש והמאתגר; תרומתם של אנשי התשתיות לעולמות האג'ייל וה-DevOps; הגדרת מקצועות חדשים בעולם התשתיות והתאמת מקצועות ישנים, כמו DBA, לעידן החדש – זה של הדטה והאנליטיקה; והמשך ההתמודדות של אנשי התשתיות עם כלל התשתיות שנכנסות לארגון – הן מצד הגורמים העסקיים השונים והן בעולמות האפליקציות והדיגיטל. בעולמות אלה, על מנהלי התשתיות להיות מוכנים להכיר את הכלים ולבנות סביבה מתאימה לפיתוח בזמן.

הכנסה של טכנולוגיות חדשות, או, אם תרצו, של מילות הבאזזז העדכניות – יש נושאים כמו אג'ייל ו-DevOps, שבעולם כבר נחשבים ישנים, בעוד שבישראל מדברים עליהם הרבה אבל עושים פחות. בנוסף, יש את עולם הבוטים והצ'טבוטים ,את הווירטואליזציה ואת מילות הבאזזז החדשות ביותר – קונטיינרים, RPA (אוטומציה של תהליכים רובוטיים) ו-SDN (רשת מוכוונת תוכנה). זאת, מבלי שבכלל הזכרתי את האינטרנט של הדברים וה-Low Code, שבמידה מסוימת מהווה הדור החדש של מחוללי הפיתוח. עם המילים הללו ואחרות, ועם מה שנובע מכל זה, צריך מנהל התשתיות להתמודד כמוביל ארגוני, מחדש, יועץ למנמ"ר ולהנהלה – וכמיישם.

חברי ועדת ההיגוי של פורום C6 מבית אנשים ומחשבים. מימין: אריה דרעי, בנק דיסקונט; שמעון חקון, נטפים; חיים אינגר, כלל ביטוח; רונן זרצקי, BSD-IT; ירון רומנו, שטראוס; אלי הרמס, בנק הפועלים; ורונן נגלר, פלאפון. צילום: פלי הנמר

חברי ועדת ההיגוי של פורום C6 מבית אנשים ומחשבים. מימין: אריה דרעי, בנק דיסקונט; שמעון חקון, נטפים; חיים אינגר, כלל ביטוח; רונן זרצקי, BSD-IT; ירון רומנו, שטראוס; אלי הרמס, בנק הפועלים; ורונן נגלר, פלאפון. צילום: פלי הנמר

הגנת הפרטיות, הסיכונים והרגולציה – מנהל התשתיות נתקל באתגרים משמעותיים בעולמות אלה, הן בהקשר הפנים ארגוני והן בזה החיצוני. בין אותם אתגרים ניתן למנות יכולת הכנסת טכנולוגיות חדשות והדרישות הרגולטוריות הנובעות מכך, חיבור ספקים למערכות החברה לצרכי יעילות וחסכון למול הסיכונים, ערבול נתונים ותקנות ה-GDPR האירופיות, שמשפיעות גם על חברות ישראליות שעובדות ביבשת – דרך שלוחות או באופן ישיר.

הנושאים שמהווים "הלחם והחמאה" של עולם התשתיות – חלק לא קטן מהעיסוק של מנהלי התשתיות בחברות עדיין מוקדש להתמודדות עם עולם הניטור והבקרה למול מזעור התקלות ומניעתן, טיפול ברצפת הייצור הארגונית וחיזוקה, יכולת שיפור ושדרוג מערכות הייצור הישנות והדרך להתחדש למול ההוצאות האדירות, כולל ההשקעה הכרוכה בהתחדשות זו. כל אלה מטרידים את מנהלי התשתיות במיוחד לאור תקציבי המחשוב, שאינם גדלים עם כל הוספת טכנולוגיה חדשה ויקרה. שלא לדבר על הוצאות האחזקה המאמירות וההקפדה בשנים האחרונות על Opex למול Capex, שמהווה גם היא אבן רחיים על צוואר יחידת המחשב ובעיקר על מנהל התשתיות, שנדרש להתמודד עם עלויות החדשנות אל מול שמירת יציבות המערכים המסורתיים בארגון.

את כל מה שכתבתי כאן עד הנה ניתן לשים תחת הכותרת "תשתיות או לא להיות". הכותרת הזאת מבטאת יותר מכל את הצורך של מנהלי התשתיות, החדשנות והטכנולוגיה ללמוד, להבין ולהתמודד עם עולם זה ביחד, בפורום משותף, ולא כל אחד לחוד. כאן המקום לצטט את הנביא ירמיהו, שאמר: "איש לרעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק". פורום C6 של אנשים ומחשבים יספק לחבריו את הידע, החיבור, השיתוף והדרך הנכונה למימוש, על מנת שיוכלו לייצר ערך טוב ונכון לחברות שאותן הם משרתים.

הכותב הינו יועץ הפורום ומייסדו, ומנכ"ל חברת הייעוץ BSD-IT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים