כמה תהיו מוכנים לשלם כדי לעקוף פקק?

מיזם חדש מציע מכרז שבו ככל שתשלם יותר כך תוכל לנסוע בדרך מהירה יותר ● זה לא יפתור את בעיית הפקקים, אבל אולי יעזור במשהו ● אלא שבגלל הרגולציה, לא ברור אם המיזם הישראלי יוכל בכלל להיות מיושם בישראל בשנים הקרובות

האם הטכנולוגיה תיתן את הפתרון לבעיית הפקקים? צילום אילוסטרציה: BigStock

דו"ח של ה-OCED שפורסם לא מכבר מוכיח שמצבנו בתחום התנועה והתחבורה רע. על פי הדו"ח, נעים בישראל 2,800 כלי רכב לכל ק"מ לעומת 800 כלי רכב במדינות ה-OCED – וזו רק דוגמה אחת. פתרונות שונים שיושמו בשנים האחרונות לא ממש מצליחים לשחרר את הכבישים העמוסים והנזק למשק, לנהגים ובכלל לחברה הישראלית הוא עצום.

אחת ההמצאות שנכללות בקטגוריית "משני המשחק" היא אפליקציית Waze, שפותחה על ידי החברה הישראלית ונמכרה ב-2013 לגוגל (Google). היא הפכה להיות פופולרית כי ענתה על צרכים בסיסיים של כל נהג: היא מנווטת ומובילה אותך ליעד, ומנסה לנבא כמה זמן ייקח לך להגיע, ובאיזה מסלול עליך לבחור.

אבל מי מאתנו לא חווה את החוויה המאכזבת לפיה הגעת לכביש ש-Waze המליצה לך וגילית שיש שם פקק, לפעמים אפילו גדול יותר מהפקק בכביש החלופי. אבל כש-Waze ממליצה לך לעלות על כביש מסוים, היא עושה זאת לעוד אלפי נהגים, וכך מהר מאוד מגיעים למצב שבו יכולת הקיבולת של הכביש קטנה מכמות כלי הרכב שעולה עליה.

דמיינו לעצמכם שברכב שלכם יהיה רכיב נוסף, שיבצע מכרז על השימוש בדרכים היותר מהירות שיביאו אתכם ליעד בנקודת זמן מסוימת. ככל שתהיו לחוצים יותר להגיע, מן הסתם תהיו מוכנים לשלם יותר. זאת לא שאלה היפותטית – מסתבר שיש כבר מערכת כזו, שפותחה על ידי סטארט-אפ ישראלי-אמריקני בשם Trading Lights Green.

דניאל סרפתי, מנכ"ל אפלנגו. צילום עצמי

דניאל סרפתי, מנכ"ל אפלנגו. צילום עצמי

החברה פיתחה אלגוריתם משולב במודל עסקי שממקסם את ניצול תשתיות התחבורה וקובע, במכרז, מי יופנה לכבישים שיש סיכוי שלא יהיו פקוקים, ומי לא יהיה מוכן לשלם בכלל, או לשלם מספיק, וייאלץ לעמוד בפקקים הקבועים והארוכים. איך זה עובד? הנהג מגדיר, באמצעות אפליקציה, את המחיר שאותו הוא מוכן יהיה לשלם עבור שימוש במסלול מהיר ואף לבצע מכרז אוטומטי להרשאת השימוש בדרך, כדי לסייע בוויסות התנועה.

מי עומד מאחורי המערכת?

מאחורי האפליקציה הזו עומדים סמיר וורמה, המדען הראשי של אפלנגו, שעוסקת בבינה מלאכותית בתחום התנהגויות צוותים, ודניאל סרפתי, מנכ"ל החברה, שהוא גם יזם תוכנה לחברות ענק ובעל קריירה עשירה בפרויקטים של תשתיות וטלקום. לסרפתי תואר דוקטור לתעשייה וניהול, והוא רשם מספר פטנטים, בהם זה של Trading Light Green.

"לפי מחקרים שנעשו בישראל בעבר, גם אם רק 10% מהרכבים ישתמשו בדרכים חלופיות, בשיטה שאנחנו מציעים, נוכל לצמצם מאוד את הפקקים הבלתי נסבלים", אמר סרפתי בשיחה עם אנשים ומחשבים.

לדבריו, "המערכת משנה לחלוטין את התפיסה הקיימת של – First in First out בניתוב התנועה, שמבוססת רובה ככולה על מזל אקראי ואינה לוקחת בחשבון את רמת הצורך והדחיפות של משתמשים שונים בנתיבי התחבורה".

יש גם כוס קפה

"נהגים שהיעד שלהם צפוי להיות ארוך יוזמנו לעצור בצדי הדרך באחת מתחנות הדלק או חנויות הנוחות וליהנות מכוס קפה, על חשבון בעל המקום", אמר סרפתי. הוא ציין כי "אין ספק שמעבר לפיתוח הטכנולוגי, המערכת הזו מבוססת לא מעט על פסיכולוגיה של נהגים בדרכים ועל חוכמת ההמונים".

"מאחר ונהגים שונים תופסים את חשיבות השימוש בדרך ברמות חשיבות שונות – השיטה ההגונה והנכונה לנהל את הגישה לשימוש בדרך היא על ידי מכרז. האלגוריתם שלנו מאפשר את הגישה לדרך לאלה שצריכים אותה ברמת החשיבות הגבוהה ביותר, וזה בא לידי ביטוי בגובה התשלום שאותו הם מוכנים לשלם, האחרים ישתמשו בדרכים חלופיות, שהמערכת מציעה במחיר מופחת או אף בחינם", הוסיף.

הוא ציין כי "המכרז מתופעל באופן אוטומטי, ונקבע על ידי מערכת כללים ונתונים אותם מזין כל נהג לאפליקציה ייעודית. הוא ניתן להפעלה קלה לפני תחילת הנהיגה באופן אוטומטי או בהפעלה ידנית, על פי בחירה".

ומה לגבי תחבורה ציבורית, שרבים מצביעים עליה כפתרון האולטימטיבי לפקקים? לדברי סרפתי, "המערכת לוקחת בחשבון העדפה לנסיעות משותפות, כמו תחבורה ציבורית, רכבי נכים, חירום ועוד. המוצר נמצא כרגע בפיתוח, במימון עצמי של היזמים, ויש כבר דיבורים על אפשרות ביצוע ניסוי בכמה ערים גדולות בעולם, שם בעיית הפקקים לא פחות חמורה מאשר בארץ".

בישראל, המצב הרגולטורי מורכב ולא בטוח שהוא מאשר ניסוי כזה, בין היתר מפני שבישראל עדיין לא הונהגו אגרות גודש. אבל סרפתי משוכנע שבסופו של דבר, גם מקבלי ההחלטות בארץ יהיו חייבים לשקול פתרונות מסוג זה, מאחר שברור שבעיית העומס בכבישים תחמיר ויש תחזיות שמדברות על כך שבתוך פחות מעשור, בחלק מהערים התנועה פשוט תעמוד.

השורה התחתונה: בעיית הפקקים אינה בעיה טכנולוגית ואפילו לא של משאבים לתשתיות. הטכנולוגיה קיימת, ופתרון הבעיה טמון ברצון של מקבלי ההחלטות לעדות זאת. נראה כי כמו בהרבה דברים, הפתרון יימצא רגע לפני שנגיע לכאוס אמיתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים