בעד ונגד: ביטול האישור על ייבוא רחפנים בתדר 2.4 ג'יגה-הרץ

הכנסת דנה בתיקון פקודת התקשורת, כך שלא יהיה צריך עוד אישור לייבא ציוד Wi-Fi בתחום 2.4 ג'יגה-הרץ – אלא אם כן אלה רחפנים ● שני מומחים מביעים את דעותיהם בעד ונגד

מימין: יואב לודמר, מנכ"ל משותף ב-SMBIT (צילום עצמי), ורן קליינר, מנכ" האקדמיה לרחפנים בישראל (צילום: ניב קנטור)

באחרונה התקיימה בוועדת הכלכלה של הכנסת ישיבה הנוגעת לתיקון פקודת התקשורת המנדטורית, שבמסגרתו יבוטל הצורך באישור מוקדם ליבוא ציוד Wi-Fi בתחום 2.4 ג'יגה-הרץ על מוצרים כגון טלוויזיות, מחשבים ניידים וראוטרים, אך הוחרגו ממנו הרחפנים.

בעד: יואב לודמר, מנכ"ל משותף ב-SMBIT – חברה המבצעת פרויקטי IT, ובהם פרויקטי ערים חכמות.

"אנחנו מייבאים ציוד Wi-Fi ומפתחים מערכות ניתוב (ראוטינג), וגם חברת אינטגרציה שעושה פרויקטים בתחום ה-ICT", ציין.

מה תגובתכם על ההכרזה?
"אנחנו מאוד שמחים לשמוע על השינוי של 180 מעלות בעמדת משרד התקשורת באשר לייבוא ציוד בתחום ה-2.4 ג'יגה-הרץ. עד כה, אישור הייבוא הפך למשימה על גבול הבלתי אפשרי ועכשיו המשרד הופך את חובת ההוכחה על היבואן. יש אמון מלא ביבואנים שיביאו ציוד בהתאם לרגולציה. המשמעות היא שאפשר יהיה להוריד מחירים בזכות הגדלת התחרות וגם המגוון יגדל, מפני שיוסר המחסום הביורוקרטי.

כיום, בגלל הקושי הרגולטורי, מגוון המוצרים יחסית מצומצם וזה גורם להעדר תחרות. הפחתת הרגולציה תאפשר להביא מוצרים איכותיים וזולים שעד עכשיו לא ניתן היה לייבא".

באילו מכשירים מדובר?
"כמעט בכל מכשיר ביתי מוטמעת מערכת Wi-Fi. כך, לדוגמה, יבוא טלוויזיות התעכב והתייקר מאחר שהיה צריך אישור סוג ל-Wi-Fi. אפילו מוצרים למייקרים נדרשו עד כה לאישור סוג ברמה של פריט בודד. זה ייחסך ומי שייבא ייבוא מקביל לא יהיה יותר עבריין, אלא יעבוד באופן חוקי ונכון. משרד התקשורת הולך עם רוח הזמן".

מה חסר בהחלטה?
"אנחנו מאוד מקווים שיפתחו גם את הטווח של החמישה ג'יגה-ברץ ליישומים מחוץ למבנים, מפני שהתדר של 2.4 ג'יגה-הרץ עמוס לעייפה ולא מאפשר לספק פתרונות איכותיים בחוץ, כי רוחב הפס מצומצם וכמות ההתקנים עצומה. תדר חמישה ג'יגה-הרץ משמש ברוב העולם ליישומים בחוץ ופתיחתו החוצה תאפשר להוזיל עלויות למשתמשים בעסקים, ובעיקר במגזר המוניציפלי.
אנחנו מצפים שמשרד התקשורת יפתח גם את התדר של 60 ג'יגה-הרץ, בלי רגולציה. זה תדר לרוחבי פס של ציוד במאות ואלפי מגה-בייטים למרחק קצר של מאות מטרים, והוא מקובל בהרבה מדינות בעולם. בכך יתאפשר להתגבר על בעיית 'המייל האחרון' בין הרשת לבית הלקוח, וכך ניתן יהיה להאיץ את כניסת הסיבים האופטיים לשימוש נרחב בארץ".

ההחלטה החריגה את הרחפנים. מה דעתך?
"מאחר שהרחפנים מהווים איום גם לתעופה וגם ברמה הביטחונית, ומאחר שגם הם פועלים על 2.4 ג'יגה-הרץ, טוב שהרגולציה עליהם לא תשתנה בשלב הזה. יש בזה הרבה שכל".

נגד: רן קליינר, מנכ"ל האקדמיה לרחפנים בישראל ומארגן כנס אנשים ורחפנים בשיתוף עם אנשים ומחשבים.

מה דעתך על ההחלטה?
"זו החלטה חשובה ומשמחת, שתקל מאוד על הייבוא של המוצרים האלה. נתקלתי ברגולציה בתחום הרחפנים כשייבאתי רחפני צעצוע וכדי להעביר אותם במכס נדרש תהליך ארוך, שנמשך כחודשיים, מול משרד התקשורת, שכלל מילוי טפסים, שיחות טלפון ועוד. ההחלטה חוסכת את זה משורה של רכיבים, ולכן היא משמחת".

אבל היא לא חוסכת את זה מהרחפנים.
"אני מתאר לעצמי שהרחפנים הוחרגו מאחר שחלק מהם משדרים בתדרים שאסורים על ידי משרד התקשורת, ולכן אנשי המשרד רוצים לבדוק כל רחפן ורחפן – האם הוא בתדר המותר. למרות זאת, אני לא מבין מדוע הם שונים בכך ממכשירים אחרים".

באילו תדרים מדובר, בהקשר של הרחפנים?
"הרחפנים החדשים המיוצרים בעולם משלבים בין תדרי 2.4 ג'יגה-הרץ ו-5.8 ג'יגה-הרץ. תדרי 5.8 ג'יגה-הרץ נמצאים בשימוש של צה"ל ולכן הם אסורים לשימוש על ידי רחפנים אזרחיים. על כן, אסורה הכניסה של כל רחפן בתדר הזה לארץ ומותרת הכניסה בתדר 2.4 ג'יגה-הרץ בלבד.
יש רחפנים שהם דואליים, ואז היצרנים חוסמים אותם לשידור בתדרים האסורים. במקרה שכזה, כל רחפן ורחפן נבדק על ידי משרד התקשורת לפני שמתחיל הייבוא שלו לארץ, על מנת לוודא שאכן, התדרים האסורים חסומים. היות שהם לא סומכים עדיין על היבואנים או היצרנים ששולחים לארץ רחפן שהוא רק בתדר 2.4 ג'יגה-הרץ, הם רוצים לבדוק אותם פרטנית ולא לתת אישור גורף".

עם אילו רחפנים יש בעיה?
"למשל, רחפנים מסוג Inspire 2 ומתריס 600 של DJI. הם באים בשני מצבים: שליטה בשלט אחד או שליטה עם שני שלטים, שמאפשרת לבצע יעפים וצילומים הרבה יותר מורכבים. אדם אחד מטיס באמצעות שלט אחד את הרחפן ועם השלט השני, מישהו אחר מפעיל את המצלמה. השלטים האלה מדברים ביניהם בתדר 5.8 ג'יגה-הרץ בהספק מאוד נמוך. היות שהתדר אסור לשימוש בארץ, לא ניתן לייבא לכאן תצורה של שני שלטים. DJI חוסמת את התדר של 5.8 ג'יגה-הרץ בישראל ולכן מותר להביא את הדגם רק בתצורה של שלט אחד".

מה אתה מציע למשרד התקשורת?
"קטונתי מלהמליץ להם. אני מתאר לעצמי שהם רואים את התמונה בצורה יותר רחבה ממני אבל אני יכול להגיד שמההיכרות שלי עם התחום, יש תהליך של שחרור תדר מזה מספר שנים. קיימת נכונות לפתוח את התדר הזה אבל לא מצליחים עדיין להגיע להסכמות שיאפשרו למהלך הזה לצאת אל הפועל. אני מקווה שזה יבשיל במהרה כי זה פוגע בינתיים בתחום הרחפנים בארץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים