עצות ליזם המתחיל מאחד הוותיקים בענף

ד"ר שמעון אקהויז, בן 72, גדל במעברה ולאחר שהגשים את חלום חייו - לעבוד ברפאל - הקים יותר מ-20 חברות ● בראיון לפודקאסט יזמות או למות הוא מספר מהן התכונות החשובות ביותר בעיניו שתהיינה ליזם

05/03/2018 16:29
ד"ר שמעון אקהויז. צילום: סינרון

אורח המדור הפעם הוא ד"ר שמעון אקהויז, שעשה את דרכו מלמטה והפך לאחד היזמים הוותיקים בישראל. הוא גדל במעברה בתקופת הצנע להורים ניצולי שואה. עם סיום לימודי פיזיקה בטכניון כעתודאי הצטרף לרפאל – מה שהיה עבורו, כילד מעברה, התגשמות של חלום ואושר גדול עבורו.

אחרי 17 שנים ברפאל עבר ד"ר אקהויז לנהל פיתוח מוצר בחברת מקסוול (Maxwell) מסן דייגו, קליפורניה. במהלך חמש השנים שבהן עבד במקסוול הוא גילה שיש בו חיידק יזמי, ולכן החליט שעם שובו לארץ הוא רוצה להיות יזם. אקהויז חזר לארץ בינואר 1991, עם פרוץ מלחמת המפרץ. הוא לא תיאר לעצמו כמה קשה יהיה לגייס השקעה למיזם שלו. באותן השנים, כמעט שלא היה כסף בישראל להשקעות. רק לצורך השוואה, אם כיום קרנות הון-הסיכון הישראליות מנהלות כ-20 מיליארד דולר, ב-1991 הן ניהלו כ-30 מיליון דולר. בנוסף, אקהויז היה אמנם מנהל מנוסה ואיש מחקר ופיתוח, אך מצד שני היה לו אפס ניסיון ביזמות.

כעבור שנה של ניסיונות הצליח אקהויז לגייס 510 אלף דולר תמורת 50.5% מהחברה. הוא אמנם ויתר על השליטה בחברה כבר בגיוס הראשון, אך זוכר שהיה מאושר באדם כשקיבל את הצ'ק שאפשר לו להקים את החברה עליה חלם. וכך, בגיל 47 הגשים אקהויז את החלום השני שלו – חלום היזמות – והקים את ESC Medical Systems, שמפתחת מכשירים להסרת שיער וקעקועים בטכנולוגיית לייזר. בהמשך, שינתה החברה את שמה ללומניס.

שתי חברות ששוות יותר ממיליארד דולר כל אחת

אחרי ארבע שנים בלבד הונפקה לומניס בנאסדא"ק ובשלב מסוים הגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולר. שלוש שנים אחרי שהונפקה עזב אותה והקים חברה נוספת בשם סינרון, שגם היא הונפקה אחרי ארבע שנים בלבד בנאסדא"ק, וגם היא הגיעה לשווי של יותר ממיליארד דולר. בנוסף לסינרון הוא הקים כ-20 חברות, שחלקן כבר נרכשו. לפני ארבע שנים ייסד אקהויז חממה טכנולוגית לחברות בתחום הרפואה בשם Alon MedTech Ventures.

בראיון לפודקאסט יזמות או למות הוא תיאר את שתי התכונות החשובות ביותר בעיניו שצריכות להיות ליזם: "אחת התכונות הכי חשובות ליזמים היא ההרגשה שלא מפחיד אותם לעשות את זה. האויב הכי גדול של יזמות, בעיניים שלי, הוא הפחד. זה לא אומר שאסור שיהיו חששות, זה לא אומר שלא צריך להיות מציאותיים, אבל אסור לפחד, כי יזמות היא ללכת אל הלא נודע. אלמנט שני של יזם טוב הוא יושר אינטלקטואלי, לא רק כשהם מדברים עם אחרים אלא בעיקר כשהם מדברים עם עצמם, כמה הם באמת יודעים להכיר במגבלות, בסיכונים, ביתרונות וכו'".

לראיון המלא לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים