מדוע אסטרטגיות דיגיטליות נכשלות?

מאמר מעניין שפרסם חוקר ממקינזי מנתח את האלמנטים שגורמים לארגונים להיכשל בביצוע הטרנספורמציה הדיגיטלית

טרנספורמציה דיגיטלית. אילוסטרציה: Soshkin, BigStock

מחקר עדכני של מקינזי (McKinsey) מעלה כי רק ל-8% מכלל הארגונים הגדולים בעולם יש אסטרטגיה דיגיטלית שעובדת ועונה על הצרכים. זאת, על אף שהסכנות שאורבות לארגון שלא יכין אסטרטגיה שכזו מוכרות וידועות למנהלים.

הפער בין הידע לבין המציאות מוסבר על ידי מקינזי בכך שבמרבית הארגונים, האסטרטגיה הדיגיטלית אינה נכונה ולמעשה נכשלת. במאמר שפרסם אחד מחוקרי החברה הוא סוקר את הכשלים האפשריים שמביאים לחוסר ההצלחה של האסטרטגיה הדיגיטלית.

הסיבה הראשונה, לדבריו, היא העדר ניתוח נכון של המושג אסטרטגיה דיגיטלית. עדיין, יש לא מעט מנהלים שמפרשים את המושג לתחום הצר של שדרוג מערכות המידע שלהם. אחרים ממקדים את כל האסטרטגיה בשיווק דיגיטלי. הרוב לא מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה, ולא מפרשים נכון את לא רק את המושג טרנספורמציה דיגיטלית, אלא גם את השלכותיה על החברה ועל השוק שהיא משחקת בו.

במקינזי מציינים שתפיסת העולם של החברה היא שדיגיטל הוא פלטפורמה הוליסטית שמאפשרת, בסופו של דבר, תקשורת מידית, נוחה וזמינה בין אנשים, רכיבים ואובייקטים. כותב המאמר מציין את הנתון שכבר פורסם פעמים רבות, שלפיו עד 2025 יהיו בעולם 20 מיליארד רכיבים מחוברים, והם ייצרו 90% ויותר מכלל המידע שיהיה קיים אז בעולם. הניתוח של מידע זה ויישומו לצרכים של הארגון כחלק מהאסטרטגיה הוא אחד האתגרים היותר מרכזיים של העולם בשנים הבאות. הכוח של האנליטיקה בא לידי בתהליכים שעוברים על שורה של מגזרים, כמו הביטוח והפיננסים בכלל.

נקודת כשל שנייה היא חוסר הבנה אמיתית של הכלכלה הדיגיטלית. רבים מהמנהלים מקבלים החלטות בכל הנוגע למעבר לדיגיטל על סמך ידע שרכשו לפני הרבה שנים ותיאוריות כלכליות שזמנן עבר. העובדה הזו גורמת להם לא לעשות את האבחנה הקריטית בין הסיכונים שנובעים מכניסת מתחרים באופן כללי לזה שנובע מהחדשנות המשבשת. זוהי חדשנות שקצב הכניסה שלה לשוק הוא הרבה יותר מהיר וקטלני לפעמים.

מי שלא יתכונן לאסטרטגיה הדיגיטלית כמו שצריך עלול לאבד את השוק

כשל נוסף הוא העדר ההפנמה שהאסטרטגיה הדיגיטלית מאפשרת לקצר באופן דרמטי את הליכי ייצור המוצר והקנייה, ומאפשרת לקונה לרכוש רק את מה שהוא – באמצעות דילוג על מפיצים ואף מוכרים פיזיים.

אלה הן החדשות החשובות של תוצאות האסטרטגיה הדיגיטלית ומי שלא יתכונן לכך כמו שצריך, עלול לאבד את השוק. אסטרטגיה דיגיטלית פירושה לפתח אותה לא רק לצרכים הנוכחיים של החברה, כי תמיד יהיו כאלה שיבואו וישנו את כללי המשחק. מודלים מסורתיים נהרסים בכל רגע בעידן הדיגיטלי, וזה חוצה גבולות וימים. רק בתקופה האחרונה אנחנו עדים לתחילת רעידת האדמה שאמזון (Amazon) הולכת לייצר בעולם הקמעונות באמצעות Amazon Go, שעתידה לשנות לגמרי את הדרך שבה אנחנו רוכשים מזון, כמו גם למהפכת הפינטק בעולם הפיננסי.

הפלטפורמה והכלכלה הדיגיטליות מעצימות את יסודות ההיצע והביקוש. לשחקנים הדיגיטליים החדשים יש את כל הכלים כדי להגיע לכל מקום בעולם על ידי שימוש בכלי אנליטיקה ובינה מלאכותית, ולהציע מוצרים ברמת איכות גבוהה, עם שירות מעולה ובעלויות אפסיות. לפיכך, מומלץ לארגונים לפתח אסטרטגיה דיגיטלית אקולוגית, שתאפשר להם להגיע לכל מקום ולענות לכל אתגר במהירות. המצב כיום רחוק מלהיות כזה.

מה עם עולם ה-B2B?

כשל נוסף הוא העדר יכולת להכיל את האסטרטגיה הדיגיטלית על עולם ה-B2B. זהו תחום שהולך ונעשה קריטי, ובמוקדם או במאוחר עסקים יצטרכו לתת מענה גם לתהליכים שקורים במסחר בין עסקים.

עוד נתון מעניין, שמהווה סיבה נוספת לכשל באסטרטגיה הדיגיטלית, הוא שארגונים מוכנים להקצות לכך רק 20% מכלל הפעילות שלהם. זה מעט מדי ומדובר בתהליכים שמתחרשים כל הזמן.

השורה התחתונה: החסמים שמביאים לחוסר הצלחה במימוש אסטרטגיות דיגיטליות נובעים בעיקר מחוסר הפנמה והבנה של ארגונים את מהות המהפכה הדיגיטלית. יש כאלה שלוקחים את זה לכיוונים שמתאימים לראייה הקצרה שלהם, אחרים לא מפנימים מספיק את הכוח של החדשנות המשבשת, ורבים עדיין מייחסים לאסטרטגיה דיגיטלית רמת סיכון גבוהה מדי וחושפים את הארגון לחדשנות משבשת, שכאמור היא מהירה יותר ומסוכנת יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים