צעירה בת 94

יבמ נוסדה ב-1924 כחברת חומרה ומאז הפכה לאחת מחברות המחשוב הגדולות בכל התחומים ● אלא שיש בעברה גם צד אפל ● וגם: איזו עוד חברה פופולרית במיוחד חגגה השבוע יום הולדת?

בית המשפט: "יבמ התייחסה וענתה לכל אחת מהתקלות המיוחסות לה". צילום אילוסטרציה: ג'וזף קובס, BigStock

אתמול (ד'), 14 בפברואר, היה יום ההולדת של הענק הכחול, או, בשם הרשמי, IBM (ר"ת International Business Machines). בתאריך זה ב-1924 רכש תומס ג'יי ווטסון את CTR ונתן לה את שמה החדש.

בתחילת דרכה הייתה יבמ בעיקר חברה שהצטיינה במכירות חומרה איכותית. במהלך השנים הועלו טענות שהיא סייעה לנאצים, לאחר שאדולף היטלר החליט ב-1933 לתעד את כל היהודים שחיים בגרמניה, באמצעות מכונות כרטוס. לצורך כך אף נפגש ווטסון עם הצורר הנאצי ויבמ הקימה חברה בת בגרמניה. בהמשך שוכללה השיטה והתפשטה למחנות השמדה שונים שהקימו הנאצים באירופה במהלך השואה – שם, ובעיקר באושוויץ-בירקנאו, הטביעו הנאצים מספרים על עורם של היהודים ואחרים. ב-2001 יצא ספר בשם יבמ והשואה, שתיאר את שיתוף הפעולה בין הענק הכחול לגרמניה הנאצית, ובעקבותיו היו ניצולי שואה שהגישו תביעה נגד החברה. עם זאת, התביעה הוסרה, מחשש שתפגע בפיצויים שהניצולים מקבלים.

הפריצה הגדולה של יבמ התרחשה בשנות ה-60', עם מחשב המיינפריים 360. החברה הציעה טווח שלם של חומרה, תוכנה והסכמי שירות שאילצו את לקוחותיה להישאר אתה, מאחר שרוב התוכנה נכתבה בחברה ורצה רק על החומרה מתוצרתה, ומעבר למותג אחר היה יקר מדי. בשנות ה-70' וה-80' היא הייתה התאגיד האמריקני הנערץ ביותר על ידי אזרחי ארצות הברית. החברה היא גם אחת הבולטות במהפכת המחשוב האישי, עד כדי כך שחברות אחרות הוציאו מחשבים "תואמי יבמ".

בראשה של החברה עומדת מאז 2012 ג'יני רומטי. תאגיד יבמ עוסק כיום במגוון תחומי חומרה, תוכנה ושירותים: מעבדים, מערכות מחשב, ציוד היקפי, תווכה, תוכנות בסיסי נתונים, שרתי יישומים, כלי פיתוח, ייעוץ ועוד. מזה 25 שנים החברה מובילה ברציפות את שיא הפטנטים הרשומים בארצות הברית, כשמדי שנה עולה מספר הפטנטים שלה. רק ב-2017 רשמה יבמ שיא של 9,043 פטנטים לעומת 8,090 ב-2016, כשמעבדת המחקר והפיתוח שלה בחיפה, שהיא המעבדה הגדולה ביותר של הענק הכחול מחוץ לארצות הברית, תרמה מאות פטנטים. מעבדה זו אף בולטת עם מובילות עולמית בתחומי הבינה המלאכותית, הבריאות, האינטרנט של הדברים, האחסון, הענן ואבטחת הסייבר.

יבמ היא גם המעסיק הגדול בעולם בתחום טכנולוגיית המידע ובסוף 2016 העסיקה 380 אלף עובדים.

2005
באותו התאריך, 81 שנים מאוחר יותר, בא לאוויר העולם יוטיוב (YouTube) – אתר שיתוף הווידיאו הגדול בעולם. יוטיוב הוקם על ידי צַ'אד הַארלי, סטיב צ'ן וג'אווד קַארִים, כולם עובדים לשעבר ב-PayPal.

קַארִים טען שההשראה ליצירת יוטיוב הגיעה בתחילה עקב חשיפת חזהּ של ג'נט ג'קסון במהלך הופעתה בסופרבול ב-2004, ומאוחר יותר באותה השנה – בעקבות גלי הצונאמי באוקיינוס ההודי. הוא התקשה למצוא קליפים או סרטוני וידיאו ברשת שמתעדים את האירועים האלה. בעקבות קושי זה, עלה בו הרעיון לפתח אתר שמטרתו שיתוף סרטוני וידיאו. לעומתו, טענו הארלי וצ'ן שהרעיון המקורי ליצירת יוטיוב נבע מסרטון שפורסם מטעם אתר היכרויות אינטרנטי ומהשפעת האתר Hot or Not, שאליו הם נחשפו.

באוקטובר 2009 רכשה גוגל (Google) את יוטיוב תמורת 1.65 מיליארד דולר.

מה היינו עושים בלי יוטיוב...? צילום אילוסטרציה: BigStock

מה היינו עושים בלי יוטיוב…? צילום אילוסטרציה: BigStock

בסוף 2017 פרסמה החברה את הנתונים הבאים: באתר כמיליארד וחצי משתמשים רשומים מדי חודש בעולם, הצופים במיליארד שעות תוכן מדי יום. יותר מ-400 שעות תוכן עולות כל דקה בפלטפורמה, שלה גרסאות מקומיות ב-88 מדינות וב-76 שפות שונות, שמהוות 95% מאוכלוסיית האינטרנט. 60% מהצפיות ביוטיוב מגיעות ממכשירים ניידים, וזמן הצפייה היומי במובייל הוא מעל לשעה בממוצע. התכנים באתר מקיפים תחומים רבים. כך, למשל, מדי יום צופים בעולם ביותר מ-800 מיליארד שעות תוכן הקשורות ללמידה.

אין עוררין על כך שיוטיוב שינה את הרגלי הצפייה של המשתמשים והגולשים בעולם, באופן שהרגיל את הציבור לצפות בתכנים ויזואליים, שמשכם קצר מאוד – מגמה שהולכת וצוברת תאוצה בחלוף הזמן. ויסכימו גם כולם שיוטיוב הוא ספריית הווידיאו הגדולה בעולם. החברה זכתה בפרס על תרומה לדמוקרטיה, אולם במדינות שבהן קיימות הגבלות על חופש הביטוי, אתר יוטיוב נחסם.

1946
אנחנו עדיין באותו התאריך, ה-14 בפברואר, אבל קופצים לאחור, ל-1946: מחשב ה-ENIAC, שנחשב למחשב האלקטרוני הראשון, הוכרז באוניברסיטת פנסילבניה, והוצג באירוע חגיגי יום לאחר מכן. הוא ביצע 5,000 חישובים בשנייה – פי 1,000 יותר מהמחשבים באותה התקופה. משקלו עמד על 30 טון, הוא תפס שטח של 140 מ"ר וכלל בתוכו 18 אלף שפופרות ריק. למשל, חישוב אנושי של מסלול טיל שארך 20 שעות – ארך ב-ENIAC חצי דקה בלבד.

מחשב ה-ENIAC באוניברסיטת פנסילבניה. צילום: TexasDex, מתוך ויקיפדיה

מחשב ה-ENIAC באוניברסיטת פנסילבניה. צילום: TexasDex, מתוך ויקיפדיה

הוא אמנם עוצב כדי לסייע בחישובי ירי ארטילרי עבור צבא ארצות הברית, אבל התוכנית הראשונה שלו כללה מחקר על ישימות של נשק תרמו-נוקלארי.

ב-2011, לכבוד יום ההולדת ה-65 לחשיפת המחשב, הוכרז בפילדלפיה ה-15 בפברואר כיום ה-ENIAC.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים