VR בעולם הנדל"ן: הדירה פיזית, אבל המציאות מדומה

אחרי שימושי המציאות המדומה במסחר, ברפואה ובתקשורת, סוקרת השבוע סדרת Tech Takes כיצד ה-VR יכול לבוא לידי ביטוי בעולם הנדל"ן - למשל, לקנות או לשכור דירה מבלי לראות את הנכס

עדי מור בירן. צילום: פלי הנמר

נושא הדיור לא יורד מסדר היום בשנים האחרונות – בעיקר בהקשרים של המחסור בדירות, מחיריהן הגבוהים ועלות השכירות. המציאות המדומה (VR) – הנושא שבו עוסקים הפרקים האחרונים ב-Vlog שלי, שמתפרסם מדי שבוע באנשים ומחשבים – אמנם לא תפתור את הבעיות האלה לבדה, אבל היא בהחלט יכולה לעזור.

במסגרת סדרת Tech Takes אני ממשיכה השבוע לעסוק בתחום המציאות המדומה, בכתבה רביעית ואחרונה בנושא זה. בפרקים הקודמים סקרתי את השימושים בתחומי המסחר, הרפואה והתקשורת. היום, אסקור שימושים של טכנולוגיית ה-VR בתחום הנדל"ן.

כפי שציינתי בכתבות קודמות בסדרה, יש אופטימיות רבה בנוגע להבטחה של השימוש במציאות מדומה בתעשיות שונות, וההכנסות מענף זה צפויות להגיע ל-13 מיליארד דולר השנה. אך למרות האופטימיות, עוד לא נרשם אימוץ נרחב של המציאות המדומה. בתחום הנדל"ן, לעומת זאת, מימוש הפוטנציאל של ה-VR הופך במהירות למציאות – מדומה ופיזית.

יש בעיות רבות בתחום הנדל"ן שה-VR פותר עבור שוכרים, משקיעים ומהנדסים: קנייה או השכרה של נכס שלא ניתן לבקר בו מסיבות שונות, קיום סיורים רבים עם שוכרים פוטנציאליים, יכולת לחזות מראש ולדמיין תיקונים ושינויים בנכס ועוד. הנה כמה דוגמאות של שימושים של מציאות מדומה בהתמודדות עם בעיות אלה:

סיורים בנכס ושיפור יעלות תהלי המכירה
אחד השימושים המשמעותיים ביותר הוא ביצוע סיורים בבתים המיועדים למכירה או להשכרה באמצעות המציאות המדומה. כך, במקום לנסוע במשך יום שלם כדי לראות חמישה נכסים, משקיעים יכולים "לטייל" ב-30 נכסים לפני ארוחת הצהריים. היתרון הוא לא רק לקונים או לשוכרים הפוטנציאליים, אלא גם לאנשי המכירות בתחום הנדל"ן – אין הגבלה על מספר האנשים שיכולים לבקר בנכס בו זמנית וקונים פוטנציאליים יכולים לראות עשרות נכסים בזמן קצר.

רכישת נכס שלא ניתן לראותו
משקיעים רבים בתחום נדל"ן רכשו נכס מבלי לראות אותו בפועל – במקרים שבהם קונים דירה לפני שהבניין נבנה, אבל גם במקרים אחרים. למעשה, מחקר שנערך באחרונה בארצות הברית מצא ששליש מהרוכשים הגישו הצעת רכישה מבלי שראו את הנכס פיזית. לפעמים זו אף עשויה להיות האופציה היחידה – לנות את הנכס מקבלן, "על הנייר". במקרים אלה, השימוש ב-VR יכול לעזור לגשר על הפער שבין הדמיון של הקונים הפוטנציאליים למציאות.

שיפוצים ושינויים במבנה
אחד השימושים המעניינים במציאות מדומה עבור משקיעים ובעלי נכסים הוא עבור שיפוצים שנעשים במבנה או בדירה. משקיעים בתחום הנדל"ן מודעים היטב לאתגרים הקשורים ביכולת לתקשר לקבלן או לצוות השיפוץ את החזון שלהם בנוגע למראה הסופי של הנכס. הם יכולים למנף את טכנולוגיית ה-VR ככלי אפקטיבי לצורך הנחית קבלני השיפוץ. באמצעות שימוש ב-VR ניתן לבצע את השינויים – למשל ריהוט חדש, צבע או תאורה – באופן וירטואלי, וכך כל המעורבים בפרויקט יכולים לקבל מושג טוב יותר כמה יעלו השיפוצים ואיך ייראה הנכס אחרי שהם יסתיימו.

פרסום איכותי של נכסים להשכרה
מרכיב השיווק קריטי בתחום השכרת הנכסים. יצירת סיור וירטואלי בנכס באמצעות מציאות מדומה לא רק מושך דיירים פוטנציאליים באיכות גבוהה, אלא אף עוזר להשכיר את הנכסים מהר יותר ולהפחית את הזמן שהם עומדים ריקים.

שיפור תקשורת עם הדיירים
בעלי נכסים מושכרים נתקלים לעתים קרובות באתגרים הקשורים בתקשורת עם דיירים (ולהפך), במיוחד אם מדובר בנכסים מרוחקים. איך מפעילים את הכביסה? מערכת האזעקה לא עובדת! היכן לוח החשמל וכיצד משתמשים בו? – כל אלה הן שאלות ותלונות שהדיירים מפנים לבעלי הבתים שלהם באופן תדיר. באמצעות VR וסיורים וירטואליים ניתן להדגים לשוכרים את התשובות. תקשורת עם הדיירים חשובה במיוחד עבור משקיעי נדל"ן המתמחים בנופשים לטווח קצר ולמשכירי נכסים באמצעות Airbnb. זאת, בשל קצב התחלופה הגבוה בנכסים המיועדים לנופש.

בְּנִיָה
היתרון הברור ביותר של VR עבור חברות בנייה הוא החיסכון בזמן ובכסף, שמתאפשר באמצעות בדיקה של תכנית הבנייה לפני תחילת העבודה. שימוש בטכנולוגיה זו מאפשר לכל הצדדים המעורבים בשלב הבנייה לזהות קונפליקטים אפשריים או שינויים הנדרשים בשלב התכנון – ולא במהלך הבנייה, כאשר הם יקרים מאוד ליישום ושינוי. המהנדסים והקבלנים יכולים ממש "להיכנס" לפרויקט שלהם ולזהות בעיות שלא היו מסוגלים לזהות על דגם שטוח במחשב נייד.
שימוש במציאות מדומה לא חייב להיות שם נרדף למחשבי על יקרים או למוצרים מסובכים כמו חיישני תנועה. הטכנולוגיה עשתה בשנה האחרונה קפיצת מדרגה ונראה שהעתיד של VR טמון בנגישות לכל אחד – באמצעות אפליקציות בנייד וממשקי תוכנה פשוטים יחסית. עבור אנשים שעוסקים בתחום הנדל"ן זו בשורה מצוינת. VR היא טכנולוגיה חדשה ומלהיבה, שמאפשרת לתעשיית הנדל"ן את היכולת לספר סיפור כפי שלא סופר מעולם, שכן היא לא דורשת השקעה כספית גבוהה וניתן לשלבה בקלות בפלטפורמות הקיימות. טכנולוגיית המציאות המדומה מוכנה סוף סוף והכדור נמצא כעת במגרש של תעשיית הנדל"ן.

כאמור, כתבה זו היא האחרונה שעוסקת בטכנולוגיית המציאות המדומה. החל משבוע הבא תעסוק סדרת Tech Takes בבינה מלאכותית (AI).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים