מיהם אנשי השנה של אנשים ומחשבים?

ביקשנו מחברי מערכת אנשים ומחשבים לבחור את אנשי השנה והם יצרו רשימה, שכלולות בה בחירות מתבקשות לצד מקוריות יותר ● במי אתם בוחרים?

2017 - שנה של אנשים. אילוסטרציה: BigStock

קבוצת ההאקרים Fancy Bear / יוסי הטוני

Fancy Bear, או, בשמה האחר, APT 28, היא קבוצת האקרים רוסית, שעל פי פרסומים היא אחת הקבוצות שעומדת מאחורי הפריצה לשרתי המייל של המפלגה הדמוקרטית והדלפת אותם מיילים, במטרה לסייע לדונלד טראמפ לנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית.

הפריצה אמנם אירעה בשנה שעברה, אבל השנה התפתחה החקירה בעניין זה, כמו גם במעורבות הכללית של הקרמלין בבחירות לבית הלבן. בנוסף, לקראת סוף השנה פורסם כי Fancy Bear, שלא התאמצה לטשטש את זהותה הלאומית (אנשיה הותירו חתימות באותיות קיריליות), ניסתה לפרוץ לחשבונות ה-Gmail של יותר מ-200 כתבים, מו"לים ובלוגרים – מאז אמצע 2014 ועד לפני כמה חודשים. מדובר בעיתונאים שמפריעים למשטר הרוסי, ומטרת התקיפה הייתה לרגל אחריהם.

ללא ספק, ארצות הברית הייתה השנה על הכוונת של ההאקרים הרוסיים. אילוסטרציה: אלכס גייגר, BigStock

ללא ספק, ארצות הברית הייתה השנה על הכוונת של ההאקרים הרוסיים. אילוסטרציה: אלכס גייגר, BigStock

רשימת העיתונאים מעלה כי הם היו הקבוצה השלישית בהיקפה שהותקפה בסייבר על ידי ההאקרים הרוסיים – אחרי דיפלומטים וכאמור, פעילי ובכירי המפלגה הדמוקרטית.

אנשי הביטקוין / יניב הלפרין

2017 הייתה השנה של המטבעות הווירטואליים, או הקריפטוגרפיים, ובעיקר של הביטקוין (Bitcoin). המטבע הווירטואלי הראשון רשם השנה תנודות היסטריות, ועלה מכ-1,000 דולר בתחילתה לקרוב ל-20 אלף רגע לפני שהיא עזבה אותנו. נכון לכתיבת שורות אלה (יום ד' בצהרים) עומד שערו על קצת פחות מ-15 אלף, ואתמול הוא עמד – כשבדקתי – על כ-13 אלף. ללמדכם עד כמה תנודתי המטבע הזה.

השנה של הביטקוין. אילוסטרציה: ג. פשקובה, BigStock

השנה של הביטקוין. אילוסטרציה: ג. פשקובה, BigStock

מי שקנה ביטקוינים בתחילת השנה או בשנים הקודמות ומכר אותם לקראת סופה הרוויח הרבה מאוד כסף. הבולטים שבהם הם האחים טיילר וקמרון ווינקלבוס, שהפכו למיליארדרים הראשונים של הביטקוין, לאחר שלפני ארבע שנים השקיעו במטבע כ-11 מיליון דולר.

מה יהיה עם הביטקוין בשנים הבאות? התנודתיות שלו מלמדת שאין לדעת. מה שכן, יותר ויותר אנשים מתחברים למטבע הווירטואלי ומשקיעים בו – בין אם בגלל ההצלחה שלו השנה או מאחר שמדובר בעולם מרתק ונטול גורמים מתווכים (לפחות בינתיים). בעוד לא הרבה זמן נראה האם ההשקעה השתלמה להם, ואפילו מאוד, או שכמו שאומרים – שכרם יצא בהפסדם.

ג'ף בזוס / ג'ון בן זקן

ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון (Amazon) ושל הוושינגטון פוסט (Washington Post), הפך במהלך השנה לאיש העשיר ביותר בעולם, לאחר שעקף את ביל גייטס, שנדמה שהיה שם בערך מאז הבריאה. הונו עומד כיום על 99.5 מיליארד דולר, לאחר שלא מזמן הוא כבר עקף את ה-100 מיליארד.

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

את עיקר הסכום עשה בזוס מטכנולוגיה. בדומה לשני עשירים אחרים – סטיב ג'ובס ולארי אליסון – המוטיבציה שלו נובעת מהילדות ומרצונו להצליח בעקבות מה שעבר במהלכה.

בזוס הוא דוגמה מובהקת למה שקרוי באנגלית Self made man. הוא התחיל את אמזון בחניית הבית שלו בסיאטל ב-1994 כעסק למכירת ספרים אונליין והפך אותה למה שהיא כיום = חברת ה-e-Commerce הגדולה ביותר בעולם.

סטיב מולנקוף / צבי קצבורג

זו הייתה יכולה להיות העסקה הגדולה ביותר אי פעם, אבל בקוואלקום (Qualcomm) החליטו לדחות את ההצעה של ברודקום (Broadcom) לרכוש אותה ב-130 מיליארד דולר. אמנם, ההחלטה לא הייתה שלו לבד, אבל בחרתי בסטיב מולנקוף, המנכ"ל, כאיש השנה, בתור המייצג הרשמי שלה.

סטיב מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום. צילום: אתר החברה

סטיב מולנקוף, מנכ"ל קוואלקום. צילום: אתר החברה

מדוע דחתה קוואלקום את ההצעה הקוסמת? לא ברור. או שהיא פשוט לא רוצה להימכר, או שהיא מעוניינת להוציא עוד כמה עשרות מיליארדים. בכל מקרה, זה גרם וכנראה גם יגרום רעש מהדהד.

הרובוטית שקיבלה אזרחות סעודית / נחמה אלמוג

איש השנה שלי הוא אישה שעשתה היסטוריה: סופיה, שהיא הרובוטית הראשונה בעולם שקיבלה אזרחות – סעודית, במקרה שלה. סופיה היא האישה הראשונה בסעודיה שקיבלה זכויות שאף אישה אחרת לא מקבלת במדינה המוסלמית, והיא חכמה, רגישה ויפה. נוסף על אלה, היא חושבת שמשפחה זה דבר נהדר – גם לגבי רובוטים וגם לגבי בני אדם, ושאם תהיה לה בת היא תקרא לה סופיה, כשמה.

רובוטית השנה. סופיה. צילום: ביזנס ויקי, מתוך ויקיפדיה

רובוטית השנה. סופיה. צילום: ביזנס ויקי, מתוך ויקיפדיה

חוץ מזה, היא האישה הטכנולוגית ביותר בעולם, יכולה לתקן כל מיני תקלות חשמל ואינסטלציה בבית, ואפילו לסחוב דברים כבדים… האישה המושלמת!

אמנם, בצעירותה היא פלטה שטות על כך שתשמיד את האנושות, אבל מאז היא התבגרה. כשהיא תתבגר עוד קצת, אני צופה לה עתיד מזהיר: היא תוכל לתפקד כאחות, כתרפיסטית, כמטפלת, בתפקידי חינוך, בשדה הקרב, כרופאה כירורגית, זמרת אופרה, ואולי אפילו כמדענית גרעין.

ביל גייטס / גלי פיאלקוב

בחרתי כאיש השנה את ביל גייטס, אבל לא בגלל הדברים ה-"צפויים" – מיקרוסופט (Microsoft), קרן ביל ומלינדה גייטס או העושר הרב שלו – אלא בגלל מיזם מעניין במיוחד שהוא בחר להשקיע בו.

לא במקרה נחשב גייטס לאחד היזמים שהובילו את העולם הטכנולוגי אל השגשוג שבו הוא שרוי כיום. האיש רואה קדימה, ובאופן פורץ דרך ומעמיק. יהיו מי שיטענו שהוא עושה זאת רק בכדי להרוויח כסף, אבל לנוכח התחום הנוסף שהוא מטפח אפשר בהחלט להבין כיצד העשייה שלו עומדת גם לתקן את העולם.

הזדמנות עסקית נטו או גם מתוך תרומה לעולם? ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

הזדמנות עסקית נטו או גם מתוך תרומה לעולם? ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

הפעם השקיע המיליארדר – ביחד עם שותפו, ריצ'רד ברנסון – בסטארט-אפ שמבקש לחולל מהפכה בעתיד התזונה העולמית. לא פחות. גייטס וברנסון הצטרפו לסבב גיוס של 17 מיליון דולר בממפיס בשרים (Memphis Meats) – חברה מסן פרנסיסקו לייצור בשר "נקי". לא מדובר בחברת בשר קונבנציונלית מהתעשייה המסורתית, שידוע שכרוכים בה נזקים רבים, אלא בחברה שכבר ייצרה בשר מתורבת של בקר, עוף וברווז ישירות מתאי גזע – ללא צורך להרביע, לגדל או לשחוט חיות.

ממפיס בשרים מבקשת לענות על הביקוש לבשר אורגני ויותר בר קיימא, שיסתמך פחות על "הזנה, מים ואדמה". החברה אומרת שביכולתה לייצר את מוצריה רק עם 1% מנפח הקרקעות והמים לעומת המשאבים שבהם עושות שימוש יצרניות הבשר המסורתיות.

אין ספק שגייטס רואה בחברה הזדמנות לתפוס נתח בשוק העולמי של עסקי הבשר, שהיקפו הלא נתפש עומד על טריליון דולר לשנה. אבל הוא גם מספיק נאור בכדי לרצות ליצור מוצר חדש שעשוי להיטיב עם הסביבה, בעלי החיים ובריאות הציבור. לכן הוא איש השנה שלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים